Pågående Event
Senaste ämnen
» FRYS! (P)
Idag på 10:55 av Tora

» Den som frågar [Öppet]
Idag på 10:47 av Tolir

» [LKF] Kristallklart
Idag på 10:13 av Rani

» Nämen oj! [P]
Idag på 09:58 av Mackie

» Farornas Fästning [Ymir]
Igår på 23:11 av Ymir

» Jag är som bäst när jag mår som värst [Sigge]
Igår på 22:44 av Sigrid

» Tårarnas Fristad [Ikaros]
Igår på 21:47 av Herkules

» Levande fossil [P]
Igår på 21:04 av Herkules

» Sökandet efter den bästa stenen (P)
Igår på 19:20 av Tolir

Vem är online
Totalt 11 användare online :: 7 registrerade, 0 dolda och 4 gäster. :: 1 Bot

Ivo, Tolir, Tora, Tuva, Umbriel, Yaroslava, Ymir


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Admin
Admin 
Crew  
Sip
Ssssssip~

Spelas av : Crew


InläggRubrik: Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens    mån 18 nov 2019, 00:00


Att använda referens
Skillnaden mellan att kalkera, kopiera och använda referens




Innehåll:
  1. Fler språk (Other languages)
  2. Är det fusk? (Nej, det är det inte!)
  3. Sammanfattning (TL/DR)
  4. Jämförelse:
    1. Kalkera
    2. Kopiera
    3. Fotomanipulation
    4. Referens
  5. FAQ (Vanliga frågor)
    1. Hur ger jag credit?
    2. Google, Pinterest och liknande sidor
    3. Hur vet jag om jag får använda materialet?
    4. Vad betyder licensen?
  6. Exempel
Regler:
Innehållet i den här tråden delas under en CC BY-NC-SA licens.

Du får lov att dela och använda det så mycket du vill, så länge som:
  1. Det inte är kommersiellt.
  2. Du ger credit. (se FAQ)
  3. Du delar lika under samma licens.





Fler språk (Other languages)





Är det fusk? (Nej, det är det inte!)
Konst är svårt. Traditionella material är svåra, digitala program är svåra, och oavsett medium så är bland det svåraste alltid att få saken du målar att faktiskt se ut så som du vill att den ska se ut. Den bästa hjälpen du då kan ta till är referenser.

Men vad är referenser? Är inte det fusk?

Internet är en stor och läskig plats, och många aspirerande konstnärer får ofta höra att "du får inte använda referenser! Det är fusk! Använder du referenser är du en dålig konstnär!!" Detta är inte sant. Du som konstnär kan inte lära dig hur någonting ser ut eller hur du målar det om du aldrig använder referenser, lika lite som att du kan bygga en bilmotor om du aldrig fått lära sig hur en motor ska se ut eller hur de olika delarna fungerar.

Idén att det är "fusk" att använda referenser kommer troligast från ett missförstånd kring vad referenser egentligen är. När någon kallar referenser för "fusk" så tänker de ofta på att kalkera eller kopiera bilder, vilket inte är samma sak. I samband med den växande tillgängligheten av internet så har det blivit allt vanligare för konstnärer (framförallt, men inte enbart, yngre konstnärer och nybörjare) att kalkera eller kopiera bilder och sedan påstå sig ha gjort bilden utan hjälp. Att kalkera eller kopiera är i sig inte fel, precis som att det exempelvis inte är fel att följa ett unikt recept när du lagar mat. Det är ett bra sätt att lära sig på. Det är däremot fel att följa det unika receptet och sedan påstå att det är du själv som har uppfunnit just det receptet. På samma vis är det inte okej att kalkera eller kopiera någon annans foton eller bilder och sen påstå att du har gjort din bild utan hjälp.

Men vad är då skillnaden mellan att kalkera, kopiera och använda referens?
När och hur får jag lov att använda det ena eller det andra?






Sammanfattning (TL/DR)
  • Material = Foton, målningar, bilder, videos och andra visuella material du kan använda för att skapa en bild.
  • Credit = Att du skriver namnet på personen som äger materialet du använt (oftast den ursprungliga skaparen), och länkar tillbaka till den personen.

Hur vet jag om jag får använda materialet?
  • Kolla upp licensen som materialet i fråga är delat under. (Mer om licenser under FAQ längre ner)
  • Attribution (BY): Du måste ge credit till ägaren av materialet du använt.
  • NonCommercial (NC): Du får inte lov att tjäna pengar på något du gjort med materialet.
  • NoDerivatives/NoDerivs (ND): Du får använda materialet så som det är, men du får inte ändra det på något sätt.
  • Share alike (SA): Du måste dela det du skapat med materialet under samma licens som materialet själv (dela lika).
  • Public Domain (CC0): Materialet är helt fritt att använda, även kommersiellt och utan credit.

Vad som är tillåtet
  • Normala referenser.
  • Kalkera, kopiera eller manipulera material som du har fått tillåtelse att använda från ägaren av materialet (genom att fråga eller genom materialets licens), och som du ger credit för.
  • Om materialet är Public Domain så behöver du inte fråga om tillåtelse för att använda det eller ge credit; då är materialet helt fritt att använda.

Vad som inte är tillåtet
  • Kalkera, kopiera eller manipulera material som du inte har fått tillåtelse att använda från ägaren av materialet (genom att fråga eller genom materialets licens).
  • Kalkera, kopiera eller manipulera material som du inte ger credit för.
  • Undantaget för detta är Public Domain, som du får lov att använda utan att fråga och utan credit.





Jämförelse
För att lättare illustrera skillnaden så använder vi dessa två foton i exemplen nedan.


Foto av Kati H.
/ CC BY-NC 4.0


Foto av Kati H.
/ CC BY-NC 4.0


Kalkera

Kopiera


Fotomanipulation

Referens




Kalkera
Trace, Tracing

Vad betyder det?
Att kalkera betyder att du ritar dina linjer ovanpå ett foto, en bild eller annat material så att dina linjer följer kanten och/eller detaljerna av materialet du kalkerar.

Hur får jag använda det?
Du får lov att kalkera för att lära dig. Precis som att det finns målarböcker som du kan använda för att lära dig att fylla i färg så får du lov att privat kalkera i syftet att lära dig hur någonting ser ut, för att öva och bli mer familjär med formerna och hur alla delar sitter ihop. Du får lov att ladda upp kalkerade bilder online om du har tillåtelse från ägaren av materialet du har kalkerat, och ger credit för det material du använt.

Hur får jag inte använda det?
Du får inte lov att kalkera och sedan ladda upp din bild utan tillåtelse från ägaren av materialet du kalkerat. Det här ses som stöld. Du får inte lov att ladda upp den kalkerade bilden utan credit. Du får inte lov att påstå att du har gjort bilden utan hjälp, eller få andra att tro att du gjort bilden utan hjälp genom att inte säga något om det (t.ex. om du laddar upp en kalkerad bild utan att ge credit, och när andra kommenterar positivt på bilden så tackar du dem, fortfarande utan att nämna att bilden är kalkerad, vilket låter dem tro att du gjort bilden utan hjälp). Du får inte heller lov att sälja din kalkerade bild för någon form av valuta (pengar, online-poäng, mm) då detta också ses som stöld.

Exempel:
Det här är en direkt kalkering av originalfotot. Linjerna överlappar perfekt med fotot.

(tryck för större bild)


De här linjerna är målade i en annan stil, men de är fortfarande kalkerade och överlappar perfekt med fotot.

(tryck för större bild)


Här har två olika foton använts för att rita vargens fram- och bakkropp. Trots att bilden nu skiljer sig från respektive foto så räknas den fortfarande som kalkerad då linjerna överlappar perfekt med de båda foto-halvorna.

(tryck för större bild)


Här har linjerna målats i en annan stil och med vissa skillnader från originalfotot (en öppen mun, lyft tass och krullig svans). Trots skillnaderna så är bilden fortfarande så pass lik originalet att den räknas som kalkerad, då stora delar av linjerna fortfarande överlappar perfekt med fotot.

(tryck för större bild)





Kopiera
Copy, Copying, Eyeballing, Heavy reference, Strong reference

Vad betyder det?
Att kopiera betyder att du gör en nära kopia av ett foto, en bild eller annat material. Det görs oftast genom att du har materialet du utgår ifrån bredvid din egen bild, och sedan kopierar posen, stilen eller uttrycket från materialet genom att härma originalets linjer. En kopia är väldigt lik original-materialet, men linjerna överlappar inte exakt, så som en kalkerad bild gör.

Hur får jag använda det?
Du får lov att kopiera för att lära dig. Du får lov att ladda upp kopierade bilder online om du har tillåtelse från ägaren av materialet du har kopierat, och ger credit för det material du använt.

Hur får jag inte använda det?
Du får inte lov att kopiera och sedan ladda upp din bild utan tillåtelse från ägaren av materialet du kopierat. Du får inte lov att ladda upp den kopierade bilden utan credit. Du får inte lov att påstå att du har gjort bilden utan hjälp, eller få andra att tro att du gjort bilden utan hjälp genom att inte säga något om det. Du får inte lov att sälja din kopierade bild för någon form av valuta (pengar, online-poäng, mm).

Exempel:
Den här bilden är en kopia av fotot. Linjerna överlappar inte 100% exakt, men de är nära nog (i pose, proportioner, detaljer, och vinkeln på vargen) för att vara en tydlig kopia.

(tryck för större bild)


"Gridding" är en form av kopia, och samma regler gäller. Gridding betyder att du använder dig av ett rutnät, ett "grid", som en form av stödlinjer som hjälper dig att kopiera en bild utan att kalkera.

(tryck för större bild)





Fotomanipulation
Fotoredigering, Bildmanipulation, Retusch, Manip, Photo manip, Photo edit

Vad betyder det?
Fotomanipulation innebär att du ändrar ett foto så att det ser ut så som du vill. Det används ofta för att klippa ut, färglägga och klistra ihop delar av foton för att göra en ny bild. Fotomanipulation är också vanligt inom skönhetsindustrin för att få fotomodeller att se smalare ut, och för att redigera foton på sociala medier.

Hur får jag använda det?
Du får lov att fotomanipulera för att lära dig. Du får lov att ladda upp manipulerade foton online om du har tillåtelse från ägaren av materialet du har redigerat, och ger credit för det material du använt.

Hur får jag inte använda det?
Du får inte lov att fotomanipulera och sedan ladda upp din bild utan tillåtelse från ägaren av materialet du redigerat. Du får inte lov att ladda upp det manipulerade fotot utan credit. Du får inte lov att påstå att du har gjort bilden utan hjälp, eller få andra att tro att du gjort bilden utan hjälp genom att inte säga något om det. Du får inte lov att sälja din fotomanipulation för någon form av valuta (pengar, online-poäng, mm).

Exempel:
Här har fotot manipulerats genom att sudda ut bakgrunden runt vargen, och sedan färglägga vargen med andra färger. Pälsen har redigerats så att kanterna där bakgrunden suddats ut ser mer naturliga ut, och detaljer har målats ovanpå pälsen.

(tryck för större bild)





Referens
Normal referens, Reference, Ref

Vad betyder det?
Normal referens betyder att du använder en eller flera olika material (bilder, foton, videor, mm) som inspiration och/eller hjälp, men utan att direkt kopiera dem. Din färdiga bild skiljer sig tydligt från dina referenser. Du har bara haft referenserna som stöd, utan att kalkera eller kopiera dem.

Hur får jag använda det?
Du får alltid lov att använda referenser som stöd och inspiration. Du får lov att ladda upp din egen bild, och sälja den om du vill. Du behöver inte ge credit för de referenser du haft förutsatt att din bild inte påminner väldigt mycket om referensen (vilket skulle ses som kopiering istället).

Exempel:
Här skiljer sig den ritade bilden mycket från fotot som använts som referens. Vargen har en liknande pose, men är roterad så att den visas mer framifrån istället för från sidan som i fotot. Bilden är helt sin egen, och får lov att laddas upp utan credit till referens-fotot.

(tryck för större bild)





FAQ (Vanliga frågor)

Hur ger jag credit?
Du skriver namnet på ägaren av materialet du använt, och länkar tillbaka till dem, någonstans i närheten av din bild (t.ex. under bilden). Om du har använt ett foto taget av Bob Svenson så kan du exempelvis skriva "Foto av Bob Svenson" eller "Referens av Bob Svenson", och en länk till hans hemsida så att andra personer också kan hitta honom och materialet du har använt.

Fel sätt att ge credit på:
  • "Credit till skaparen" - Den här meningen, och varianter på den (credit till fotografen/konstnären/the artist osv), förmedlar inte vem skaparen är. Den låter inte andra veta vem som faktiskt har skapat originalet, så även om det står "credit" så har inget credit givits då där inte finns något namn att följa för att hitta skaparen.
  • "Inte min", "Inte jag som gjort", "Jag äger inte denna" - Men vem äger den? Du måste namnge ägaren/skaparen så att andra kan hitta dem.


"Men jag tjänar inga pengar på den, jag delar bara bilden."
Säg att du delar en bild utan att ge credit, och sedan stjäl någon annan bilden från dig istället. Även om du vet vem som är konstnären till originalet så vet inte nästa person det, vilket kan resultera i att bilden sprids mer och mer utan credit, vilket skadar konstnären (ofta finansiellt såväl som emotionellt). Ju mer bilden sprids utan credit, desto fler personer börjar ofta anta att att "det är bara en sån där bild som alla använder gratis". Det leder till fler och fler personer som själva börjar sälja saker med bilden på (för "alla använder den redan"), pengar som konstnären inte får något av trots att det var de som skapade bilden från första början. Det kan till och med leda till situationer där konstnären blir stämd över sin egen bild, om den har spridits så mycket att det blir svårt för dem att bevisa att de är original-konstnären. Även om du inte menar något illa med att dela bilden utan credit så kan du bli början på något som skadar konstnären i längden.



Google, Pinterest och liknande sidor
Google, Pinterest och liknande sidor ger dig inte tillåtelse att använda de bilder du hittar där. Google är en sökmotor som visar dig alla sorters bilder och material oavsett vilken licens de har, och Pinterest är en sida där vem som helst väldigt enkelt kan ladda upp vilka bilder som helst, vilket resulterar i väldigt mycket stöld (användare som laddar upp bilder utan tillåtelse från skaparen/ägaren, och utan att ge credit). Att en bild går att hitta via Google, Pinterest eller liknande sidor betyder inte att den är fri att använda.



Hur vet jag om jag får använda materialet?
Om du inte kan hitta någon information om huruvida du får lov att använda materialet eller inte så är det bäst att alltid utgå från att svaret är Nej (du får inte använda det). Om du är på en hemsida där ägaren av materialet själv lägger upp bilder så har de oftast möjlighet att själva skriva vilken licens materialet delas under, och hur det får lov att användas. Här följer några exempel:

Dawnthieves, https://dawnthieves.com/
Dawnthieves har information om hur deras foton får lov att användas direkt på första sidan av deras hemsida. Under varje bild finns även information om licens, och vem som har tagit fotot ("author").
Bilder (tryck för att visa):

Deviantart, https://www.deviantart.com/
På Deviantart hittar du licens informationen listad i beskrivningen av bilden (under bilden). Många konstnärer väljer också att skriva ytterligare information i beskrivningen om hur bilden får lov att användas.
Bilder (tryck för att visa):

Wikimedia commons, https://commons.wikimedia.org/
Wikimedia är en systersida till Wikipedia, där du bland annat kan söka efter bilder och andra material. När du tittar på en bilds sida på wikimedia så hittar du licensen antingen i sammanfattningen under bilden ("Summary"), eller under en egen rubrik ("Licensing"). Om där är mycket information på sidan så kan du behöva scrolla ner lite för att se licens informationen.
Bilder (tryck för att visa):



Vad betyder licensen?
En Creative Commons licens (CC) är, kort sammanfattat, ett sätt för konstnärer att markera om deras skapelse får användas av andra. Du äger allt som du själv har skapat (du har "upphovsrätten" till det du skapat, det är "copyrighted" till dig), och med hjälp av licenser kan du visa andra personer om och hur din skapelse får lov att användas. Olika licenser ger olika sorters tillstånd, och för att licenserna inte ska bli för långa så skrivs de ofta som kortare kombinationer av bokstäver.

  • Attribution (BY): Du måste ge credit till ägaren av materialet du använt.
  • NonCommercial (NC): Du får inte lov att tjäna pengar på något du gjort med materialet.
  • NoDerivatives/NoDerivs (ND): Du får använda materialet så som det är, men du får inte ändra det på något sätt.
  • Share alike (SA): Du måste dela det du skapat med materialet under samma licens som materialet själv (dela lika).
  • Public Domain (CC0): Materialet är helt fritt att använda, även kommersiellt och utan credit.

Här är några av de vanligaste licenserna och vad de betyder:


CC BY-SA, Attribution-Share Alike
Du får lov att använda, ändra och dela materialet, även kommersiellt, så länge som du ger credit till personen som äger/skapat materialet (Attribution, BY). Bilden du skapar med hjälp av materialet måste också delas under samma licens (Share Alike, SA), vilket innebär att andra personer får lov att använda din bild på samma sätt som du använt det ursprungliga materialet.


CC BY-NC, Attribution-NonCommercial
Du får lov att använda, ändra och dela materialet, men inte kommersiellt (NonCommercial, NC). Du får alltså inte lov att tjäna pengar (eller liknande valuta) på det du skapar. Du måste också ge credit till personen som äger/skapat materialet (Attribution, BY).


CC BY-ND, Attribution-NoDerivatives
Du får lov att använda och dela materialet, så länge som du inte ändrar det på något vis (NoDerivatives, ibland förkortat till NoDerivs, ND). Du måste också ge credit till personen som äger/skapat materialet (Attribution, BY).


CC BY-NC-SA , Attribution-NonCommercial-ShareAlike
Du får lov att använda, ändra och dela materialet, men inte kommersiellt (NonCommercial, NC). Du måste ge credit till personen som äger/skapat materialet (Attribution, BY). Bilden du skapar med hjälp av materialet måste också delas under samma licens (Share Alike, SA).


CC0, "No Rights Reserved"
Materialet är helt fritt att använda, ändra och dela, även kommersiellt och utan att ge credit.


Public domain
Materialet är helt fritt att använda, ändra och dela, även kommersiellt och utan att ge credit.





Tack för att du läst!

Fridens liljor :flower4:
/Kreft och Crew

Admin
Admin 
Crew  
Sip
Ssssssip~

Spelas av : Crew


InläggRubrik: Sv: Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens    mån 18 nov 2019, 00:01


Exempel


Alla exempel nedan är skapade av personer som valt att dela äldre bilder eller skapa nya bilder för det här projektet.

Det är för tillfället främst bilder jag själv (Kreftropod) gjort, eftersom att jag valt att skriva om den här tråden (och skapa en engelsk version) som nu delas under en CC BY-NC-SA licens. Då jag inte vetat om jag får lov att dela de tidigare exemplen från andra medlemmar under denna licens har jag valt att ta bort de jag inte har tydligt godkännande av för säkerhets skull <3

Jag har försökt skapa exempel i flera olika stilar för att visa att kalkering och kopiering kan se olika ut och kan göras i olika stilar. Kom ihåg att kalkering och kopiering i sig själv inte är något dåligt eller fel! Det är bara fel om du sedan lägger upp bilden utan credit eller använder material som du inte får lov att använda.

Om du vill bidra med egna bilder till den här tråden:
Skicka ett meddelande till mig på Discord (du hittar mig bl.a. i Numooris egen discord server), eller ett PM till någon av mina karaktärer här på Numoori. Se till att materialet du har använt också är fritt att dela i den här tråden, så att jag kan visa både din bild och jämföra den med originalet. Du får bara bidra med bilder du själv har gjort.




Kalkerade exempel


Exempel av Kreftropod

Foto av Kati H.


Exempel av Kreftropod

Foto av Bine G.


Exempel av Kreftropod

Foto från PublicDomainPictures



Kopierade exempel


Exempel av Kreftropod

Foto av Kati H.


Exempel av Skruk / Zhetan

Foto av Kati H.


Exempel av Kreftropod

Foto av AdinaVoicu



Fotomanipulation exempel


Exempel av Kreftropod

Foto av Kati H.


Exempel av Kreftropod

Foto av Sas R.



Referens exempel


Exempel av Kreftropod
, med bara en singel referens.
Referens: Foto av Kati H.


Exempel av Kreftropod
, med flera referenser.
Referenser: 1. av Penderis, 2. av Rihaij, 3. från Pxhere (CC0), 4. från Pxhere (CC0)





jackmortain
jackmortain 
 

Spelas av : Snake eyes


InläggRubrik: Sv: Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens    tor 10 nov 2022, 14:16

is there any english of this Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens 1f600
Matvei
Matvei 
Crew  

Spelas av : Kreftropod


InläggRubrik: Sv: Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens    lör 26 nov 2022, 19:00

Hello there!

There wasn't an English version when you asked, but I decided to make one (and update this one while I'm at it), so now there is! You can find it here: [ How to reference ]

Thank you for your patience :D
 
Att använda referens: Skillnaden mellan att Kalkera, Kopiera och Referens
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Hoppa till annat forum: