[Det här utspelar sig när grupp Theano kommer tillbaka från uppdraget. Detta roll är till för Kenais familj och Jägarna, och håller till alldeles vid Jägarnas revir, men för att alla ska ha åtkomst av rollet låter jag det ligga utanför flockforumet. ♥
Låten jag använde som bakgrundsmusik]
Hela dagen hade spenderats vankandes av och an längs revirgränsen. En diskret stig hade trampats upp där han gått över mjukt, ungt gräs och blomster.
De kommer tillbaka när som helst nu, när som helst, tänkte han. Faktum var att det var den enda tanken som ekat i hans sinne hela dagen. Brummande oro hade växt sig starkare ju längre ner solen sjönk. Långt där bak sjöd tanken:
tänk om de inte återvänder, men han vågade aldrig låta den träda fram, rädd att brytas ner i rädsla. Fram och tillbaka fortsatte fadern att vandra.
När som helst nu... Ett gällt ljud skar genom ljudet av cikadors eviga spelande. Ett triumferande, sprudlande yl. Det tog inte mer än en sekund för Kenai att fastställa dess bärare.
”Niyaha?” andades han i ren överraskning och lättnad. Ylet återuppstod igen, denna gång starkare, närmare – fler stämde in. De var hemma. De var säkra. En sådan tyngd av oro försvann att han genast kände sig flera gånger lättare. En nyfunnen energi infann sig i honom. Fler av flocken slöt sig samman med honom i väntan på att de skulle anlända. Alla delade hans upprymdhet.
Snart kunde han även höra gruppens trampande över den täta undervegetationen, hur kvistar och växter vek sig under de tjugotal tassar som med en häftig fart närmade sig. Snart skymtade gruppens gestalter i det gröna dunklet. Luften fylldes av dova flåsningar och uppspelta gnyenden och skall. När den tvefärgade blicken fick syn på Niyaha och Nadie springandes jämsides längre bak i ledet kunde han inte längre hålla sig. Med ett tjutande gnyende tog fadern avsprång för att möta upp gruppen och sina döttrar. Niyaha sprang nästan rakt in i honom och stannade genom att trycka sig emot hans bog. Ljusa gnyenden lämnade henne i exaltation och han slickade henne överlyckligt över ansiktet där han kom åt. Sedan vände han sig åt Nadie och bemötte henne med samma överväldigande kärlek.
”Åh, jag har saknat er såååå mycket.” Kenai kände sig gråtfärdig. All lycka svämmade över honom och genomsyrade hela hans själ.
Hur ska jag någonsin kunna lämna dem utan att förgås av saknaden? ”Pappa”, kallade Niyaha hans uppmärksamhet. Med ögon kantade av glitter mötte han dotterns blick. Menande såg hon bakom sig. En bit ifrån stod två vargar intill varandra. De båda såg förväntansfulla ut med leenden så breda att de lyste upp deras ansikten. Kenai kände hur hjärtat stannade för ett slag. En sprängande glädje fyllde hans bröst, och tårarna som hotat i hans ögonvrår vällde över.
”Nahuel! Far!”, tjöt han med en röst som lät 10 år yngre. Det hela kändes overkligt. Ett dovt skratt lämnade brodern när han mötte upp hans kram. Deras bogar mötte varandra och de lade huvudena över varandras nackar. Kenai visste inte var han skulle börja.
”Hur... När...” Meningarna avbröts innan de ens hunnit börjat. Med en lyckosalig blick såg han emellan de två.
”Vad gör ni här?” Lyckades han slutligen klämma fram under andan.
”Vi sprang på gruppen här, och tja, eftersom vi redan var på väg åt detta håll tänkte vi: Varför inte hälsa på bror lite?” Ett lättsamt skratt lämnade Nahuel. Kenai kunde inte hålla tillbaka det fånigt stora flinet hur mycket han än ville.
”Det är fina döttrar du har, Kenai.” Denahi mötte hans blick innan han såg över på Nadie och Niyaha som stod intill honom.
”Det vet jag”, svarade han med stolthet i rösten. De båda fnittrade lite.
”Jag är stolt över dig.” Denahis röst var allvarlig om än glädjefylld. Det betydde mycket för Kenai att höra det av honom.
”Jag ser fram emot att träffa resten av din familj”, fortsatte Denahi. Kenai nickade djupt i respekt.
”Ja, jag med! Vart är dem?” Nahuels röst var fylld av iver när hans gröna blick sökte av området.
”Nahuel har berättat massa saker om dig pappa!”, avslöjade Niyaha. Ett spelad allvarlig blick kastades från hans broders håll.
”Hörru! Det var ju vår hemlighet! Din lilla...” Med ett skutt fram till syskonen brottade han ner dem båda och de tjöt i skratt. Den glädje som brann i bröstet på honom, glädjen av en enhetlig familj, det var den han alltid ville ha...