| IMALA - NY FLOCK! | |
|
+42Kanto Tavar Thanatos Poisson Chargie Elite Wami Nituna Nevayah Duke Chayton Ahanu BloodBlossom Fallulah Sanguinaria Sanuye Akayru Cuywendz Kilah Masquerade Sleazoid Nevada Kele Ataro Zayev Nakaj Kangee Shiro Gina Thzuki Mistress Vitae. Violet Malvado Tocho Rosie Akaryuu Azazel Black Nirvana Ayira Weed 46 posters |
Författare | Meddelande |
---|
Rosie
Spelas av : AFB
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 18:06 | |
| valpisnamn; Nituna Nuvarande; Aiyana :3 |
|
Masquerade
Spelas av : Eve
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 18:11 | |
| Så, nu har Tanak föräldarr. Men han har fortfarande ingen partner ALLS av tio möjliga xD
*Undrar vad det är för fel på röde hövdingen* o_O |
|
Zayev Utvandrad
Spelas av : Älg | Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 18:16 | |
| Nevvie: Hon kan ju vara mer lik pappa om inte annat ;D
Någon som vill hjälpa mig med att hitta ett namn till min tant? D: Funderar på att ta ett som betyder "grandmother" men jag vene :/ |
|
Kele Crew Död
Spelas av : Kreftropod | Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 18:56 | |
| Zayev, du ska inte döpa henne till något som passade henne när hon blev vuxen? Vid 12-14 års ålder kanske hon inte döptes till "Farmor" ? XD
Black - Kände att du var tvungen att skicka hit den va? ;D (syfta på White Buffalo) Kan se om jag kan få in hela min skiva här på något vänster så att alla kan lyssna på den XD |
|
Zayev Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 19:14 | |
| Jo, jag tänkte på det XD Fast jag tror att jag har löst det! 8D Tror hennes vuxennamn får bli antingen Aiyana (föralltid blomstrande) eller Tabananica (hör soluppgången) 8D Låter det som okej namn? c: |
|
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:11 | |
| Hatar att förstöra för dig Zayev, men Rosie tog namnet Aiyana :P Kolla några inlägg tidigare så ser du det :P |
|
Zayev Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:13 | |
| Penis! D: Nåja, jag har fler namn att leka med :] |
|
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:19 | |
| Hahahaha penis på dig själv. Tant :)
btw, sitter och funderar på om jag ska skapa Tanten's och Alo's (Powwaw's) mor eller far? Vore roligt, för skojs skull. Typ sisådär 85 år gammal xD Tänkte döda den ganska snabbt dok, men vore inte det lite småroligt? :D |
|
Zayev Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:24 | |
| Det skulle vara lite kul faktiskt 8D |
|
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:26 | |
| Tänkte att han/hon skulle börja bli dement och allt annat som händer när man blir gammal. Typ bara ligger ner och klagar på allt och alla x'D men vettefan om det egentligen skulle va så kul att rollspela den dock xP |
|
Kele Crew Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:27 | |
| Jag skulle kunna vara med och skapa en karaktär som dör snabbt XD Typ i första rollet eller så XD
Har gjort det tidigare, med Knutten och Kazan ;D (även om de inte dög i Första rollet... utan något roll senare)
Kazan var ju en 80-90+ åring så jag har redan rollat en gammal jäkel ;D
Alltså~ XD |
|
Zayev Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:36 | |
| JAAAAA!!! En gammal gnäll-gubbe!!! <3<3 XD Låter jättekul XD |
|
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:38 | |
| Åhh gnäll-gubbe vill jag göra då ;D hahaha en sån gamling som aldrig vill erkänna att han behöver hjälp och bara är butter hela tiden :D |
|
Zayev Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:40 | |
| Precis XD DU! Skulle det inte passa om han kallade våra vargar för valpnamnen? 8D |
|
Kele Crew Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:43 | |
| Det tycker jag låter jättekul! 8D |
|
Akayru
Spelas av : Freja / Aka
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:43 | |
| hahahahhaah gnällgubbe låter awesome! XD och jajajaja kalla alla för valpnamnen! han kanske är så senil att han inte minns allas vuxennamn...? |
|
Black
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:45 | |
| |
|
Sanguinaria
Spelas av : Älg
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:49 | |
| NU! Är Gammeltanten skapad 8'D Men bild kommer nog inte dyka upp förens jag har fått tag i min skanner :'D Som står i Eksjö.... XD |
|
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:53 | |
| Hahahah ÅH JA awesome xD alla som är typ 40+ minns han iaf valpnamnen på, alla yngre blandar han alltid ihop och glömmer namn på x'D
hans valpnamn ska vara Chayton, "Falk". sedan så blev han döpt till Kajika som betyder "Han som går utan ett ljud" (typ). Och när han blev äldre, typ 70 så blev han omdöpt till Mojag som betyder "Aldrig tyst" xD
ÅH YEY, äntligen Zayev! :D |
|
Sanguinaria
Spelas av : Älg
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 20:54 | |
| AHAHAHAHAHAHA <3<3 Älskar hans gammel-namn <3<3 |
|
Black
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 21:00 | |
| |
|
Akayru
Spelas av : Freja / Aka
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 21:06 | |
| Det är honan som bestämmer över familjens tillhörigheter, men man räknar valparnas härstamning likvärdigt genom båda föräldrarna. Men det gäller bara valpar som är födda inom partnerskapet, annars räknas deras ursprung endast på moderns sida. Det är valpens morbror(alternativt bara någon jägare inom flocken om ingen morbror finns i livet) som ser till att valpen får lära sig att jaga och kriga. Men fadern till ungen får, tillsammans med farmodern, bestämma vad han eller hon ska heta. En stor del av barnens upplärning sker även genom nära kontakter med far- eller morföräldrarna. Det anses som extremt olyckligt om en valp inte har några far- eller morföräldrar i livet, när det är dags för undervisning att ta vid. Det anses verkligen innebära en dålig start på livet. På den sjätte dagen i en valps liv lyfts valpen i de fyra vädersträcken av sin far då han står i flockens medicinhjuls mitt(skriver mer om detta om ni vill hihi). Sju dagar efter födseln tas valpen/valparna till ett rinnande vatten och blir tvättad på sju ställen på kroppen. Ett Imala-partnerskap handlar lika mycket om de olika vargarnas mormödrar(alt. farmödrar) som om paret självt. En hane som hittat sin tilltänkta partner är tvungen att få i alla fall sin ena hövdings godkännande innan han ens fick börja sitt frieri. När hannen blivit godkänd dödar han en hjort som han tar till flickans hem. Om hon äter av köttet och bjuder honom på det accepterar hon hans frieri, men nekar hon att ta emot hjorten, ses det som ett avslag. Om vargen tackar ja till hans frieri måste det unga paret ändå ha tillstånd ifrån båda sina mormödrar/farmödrar (beroene på vem som är i livet, men lever båda är det mormödrarna som bestämmer). Dessa har det sista ordet ifråga om partnerskapet, men då även dem gett klartecken ger hanen sin framtida partner ett egentillverkat halsband med pärlor av antingen ben eller fjädrar eller bärnsten eller trä eller sten etc, som denne bär fram till föreningscermonin.
Partnerskap kan ingås av hanar vid 16 och honor vid 14 m-års ålder. Efter ingånget partnerskap flyttar i allmänhet den som friat in hos sina svärföräldrar.(ska vi ha med det eller ska man bara få skaffa sig en egen lya? XD)
Flocken ansvarar kollektivt för sina medlemmar från den stund de föds och har till exempel en absolut skyldighet att ta hand om sina föräldralösa valpar. Som föräldralös räknas man dock inte förrän alla ens farbröder och mostrar samt eventuellt friska och arbetsföra far och morföräldrar är döda. Förutom barnuppfostran ligger åldrings- och sjukvård på flockens ansvar. Till det sista hör ett slags avbytartjänst, det vill säga att om en hona blir för sjuk/skadad för att sköta sin lya och allt som hör till (det är honorna som 'äger' lyorna) turas andra honor inom flocken om att sköta det tills hon blivit frisk igen. Det är först när döden nalkas som fadern får en central roll att spela. Det är nämligen deras skyldighet att ordna en ståndsmässig begravning med allt vad det innebär av ståtliga utsmyckningar. Det inkluderar också ett antal ceremoniella sörjare som alltid är vuxna medlemmar på faderns släktsida. Själva begravningsakten förrättas av ofta åratal i förväg utvalda fädernesläktingar till den döde. Imala anser att det inte är någon större skillnad på far och farbröder, alla kan tilltasas som pappa. På samma sätt kan ens mor och mostrar alla tilltalas som mamma. Det är av detta skäl en Imalavalp inte kan bli föräldralöst innan alla farbröder och mostrar är döda.
PUH. Såååå då vart det skrivet. Ska jag skriva om några av de cermonier jag känner till och liknande? alla får ju självklart säga vad dem vill att vi ska ha med eller inte, vill inte ta för mycket plats utan bara hjälpa och inspirera~ D: <3 |
|
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 21:11 | |
| En sak som jag tycker är självklar är att när de begraver någon så ska denne varg ha med sig tillhörigheter som den kan behöva i nästa liv. T.ex mat och smycken.
Nu kanske jag iofs rör ihop det med typ neandertalare, men har för mig att indianer gör nåt sånt här också?
Bra skrivet btw, jag har inga synpunkter på det :) |
|
Black
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 21:19 | |
| |
|
Azazel Crew Utvandrad
Spelas av : Kreftropod | Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! tor 11 aug 2011, 21:28 | |
| Vaddå Neandertalare Powwaw? Vikingar fick med sig tillhörigheter, mat och ev. sitt skepp om de hade ett sådant i graven XD De brändes på skeppen med allt därtill C;
Egyptiernas faraoer begravdes med sina tillhörigheter, smycken, guld, allt sådant ;D
Vet inte om indianer gör så, men det kanske de gör? :/
Akayru! Skitbra! Verkar som om hanarna spelar liten roll när jag läser det XD Men det är ju kul att veta~ Vet gärna mer om cermonier och så också, då det är bra att veta innan man rollar ;D |
|
Sponsored content
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! | |
| |
|
| IMALA - NY FLOCK! | |
|