Pågående Event
Senaste ämnen
» I björkens skugga
Igår på 09:22 av snaptubeapkss

» Välkomna till Snöstrand [P]
tis 05 nov 2024, 00:45 av Ivo

» Inte idag heller [Astrid]
tis 29 okt 2024, 21:11 av Trian

» Vi som återstod [Varikset]
fre 11 okt 2024, 19:54 av Varikset

» Trofasthet [Maksim]
fre 11 okt 2024, 19:35 av Maksim

» Hål i mitt hjärta [Molok]
tis 17 sep 2024, 20:22 av Nomë

» Står här lika vilsen som ett barn [Nomë]
tis 17 sep 2024, 19:15 av Molok

» En syster är en börda [Tora]
mån 16 sep 2024, 21:28 av Tora

» Ingen återvänder hem [Zephyr]
mån 16 sep 2024, 20:43 av Varikset

Vem är online
Totalt 181 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 181 gäster.

Inga

Flest användare online samtidigt: 221, den tor 07 nov 2024, 23:06
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
IMALA - NY FLOCK! - Sida 11 Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
IMALA - NY FLOCK! - Sida 11 Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

IMALA - NY FLOCK!

Gå ner 
+42
Kanto
Tavar
Thanatos
Poisson
Chargie
Elite
Wami
Nituna
Nevayah
Duke
Chayton
Ahanu
BloodBlossom
Fallulah
Sanguinaria
Sanuye
Akayru
Cuywendz
Kilah
Masquerade
Sleazoid
Nevada
Kele
Ataro
Zayev
Nakaj
Kangee
Shiro
Gina
Thzuki
Mistress
Vitae.
Violet
Malvado
Tocho
Rosie
Akaryuu
Azazel
Black
Nirvana
Ayira
Weed
46 posters
Sida 11 av 20  •  Gå till sida : Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20  Nästa
FörfattareMeddelande
Akayru
Akayru 

Spelas av : Freja / Aka

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 21:34

Åh, glad you liked it~
ÄH, hannarna får leda och är oftast schamaner och krigar och jagar, såå dem har å göra vill jag lova x3

(ingen som vill spela medicinkvinna/man btw?? någon som liksom fokuserar på läkekonsten och örtmedicin & stuff? :D)

Har för mig att en del indianstammar bygger symboliska sk andehus för de döda, då dem anser att döden bara för en in i andevärlden som är likaaa verklig som den vi lever i :3

hm, okej, följande ceremonier/riter kan jag i alla fall en del om, en del är centralare och viktigare än andra. Något ni vill veta mer om än de andra eller något ni vet om?? 8D

Medicinhjul/Kunskapshjul

Svetthydda

Trumresa

Drömresa

Soldans

Vision quest

Totem/kraftdjur

Healing
Fallulah
Fallulah 
Död 

Spelas av : Eve | Död

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 22:22

SVETTHYDDA? xD oookej, det lät...

(Vill veta ALLt om ALLA! 8D)

/Black
Gäst 
Gäst 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 22:33

Azazel; haha men jag har inte så stor koll. Men jag visste ju egentligen att faraoer får med sig det, men men xD visste faktiskt inte att Vikingar också körde med den grejen ^^ och vad jag minns från grundskolan när jag läste om neandertalare så fick de med sig typ vapen etc som de kanske skulle behöva i nästa liv xD

Btw, hittade lite information om Trumresor och det där med ett Kraftdjur. Ska jag kopiera in det i ett inlägg? :)
Nakaj
Nakaj 

Spelas av : Nasse <3

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 22:38

Oj, vad mycket man missat bara för man varit borta från datorn ett par timmar xO
Har läst igenom det jag missat och allt verkar superbra förutom det faktum att min Nakaj är utan föräldrar, så please nån frivillig mamma eller pappa här 🐱
Gina 
Död 

Spelas av : Freja / Aka | Död

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 22:57

Åh, ja Po, lägg gärna upp det! 8D

Black: heeeeey mobba inte mina svetthyddor! XD har faktiskt varit med om en sådan när jag var liten... *hippieföräldrar på den tiden, eheheheh* börjar genast skriva ihop vad jag kan och hittar~
Gina 
Död 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 22:58

Och ÖH, röde hövding, du kanske skulle kunna passa som Nakaj's pappa? :3 bara något jag fick för mig som en idé.....
Sanuye
Sanuye 

Spelas av : Nevada

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 23:10

Nu är det så här folks.

Jag kommer inte personligen kunna göra ngt på en vecka, eftersom jag åker hem till Azazel på Lördag. Hon är säkert snäll och låter mig svara om det behövs och jag slår vad om att jag inte kan få henne att inte logga in lite varje dag iaf så jag kommer ha koll på er via henne. *falk öga*
*springer runt och packar nu så jag hinner inte svara så mycket ändå* xD

Vi säger att Nascha är tantskallens dotter tycker jag, men vill inte att Nascha har några barn.

Jag undrar hur relationer mellan någons partners är. Alltså hur känner Nascha inför Keles andra partners?

Senast ändrad av Sanuye den sön 14 aug 2011, 20:53, ändrad totalt 1 gång
Kele
Kele 
Crew
Död 

Spelas av : Kreftropod | Död

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 23:17

Om han får en andra partner C; <3

Om

Och vi kan nog försöka ha lite kolla här XD Även om det inte blir riktigt som nu (inne stup i kvart)

Jag vet inte hur det är på riktigt, då jag inte är såååå insatt i relationerna mellan flera partners och så, men (nu återgår jag till den där bokserien igen, ursäkta ^^; ) i TWoT  har "Aiel folket" ett sådant synsätt, att om en man är gift med två kvinnor, så ses det i princip som om de två kvinnorna är gifta med varandra också. De är alltså alla partners och så~

Hoppas det var förståligt XD

Och som sagt, det är hämtat ur en fantasybok, men jag tror att mycket i den boken är baserat på sådant som existerar, och när jag nu lär mig lite om indianer så ser jag att en del stämmer ;D Men om detta stämmer kan jag inte svara på~
Sanuye
Sanuye 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 23:20

men om vi säger att vi tar Nascha och Kele, och Kele för upp ögonen för en till typ, är han då som en mittpunkt i förhållandet och bestämmer helt eller måsta Nascha också acceptera/älska/vafan för att de tredje parten ska få en plats hos dem?
Kele
Kele 
Crew
Död 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 23:23

Jag antar att Nascha också måste godtycka, acceptera, gilla/älska/whatevs C: Antar jag C:

Vore lite elakt av Dakwaanowe annars tycker jag XD
Sanuye
Sanuye 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 23:27

Ja haha xD tycker jag med xD men man vet ju aldrig xD

I mitt huvud blir det bara en stor orgie av det hela dock. och det känns ju också lite hmm...

Kan ju vara så att Dakwaanoe*försöker komma ihåg namn och chansar* är mitt punkten och att the partners inte Älskar varandra till samma grad. känns fortfarande skumt. Men det är nog för att den här kulturen är så främmande xD och spännande ;)
Gäst 
Gäst 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 23:30

Kommer och stör mellan erat partner-snack, höhöhö xD

Har bara kopierat rakt av så har inte orkat ändra till hur detta förhåller sig till vargarna. Men kan göra det vid ett senare tillfälle. Kan också försöka skriva om det så allt går att förstå (eller det kanske bara var jag som iaf tyckte första stycket var lite smått obegripligt? xD)
Och enligt vad jag förstår utifrån infon jag fann är att det endast är Shamaner som kan göra detta (?). Men jag tyckte det skulle vara roligt ifall varje varg kan göra denna resan.
Men jag skulle vilja hålla i denna ceremonin. Får jag det, o du store vite hövding? *valpögon* x')

Anyway,

TRUMRESAN
Trumman (och att resa med den) har varit en väsentlig del i merparten av de schamanska traditioner man studerat världen över. Den är hjärtat och hjärtslagen. Den beskrivs oftast som min häst eller som en mångfärgad kanot (Eliade) av de Kunniga och detta visar tydligt på att den används till att resa/färdas med. Den har varit helig och förvarats mycket medvetet längst in i bostaden (Tungus, Samer, Inuiter t ex) och skurits itu och gjorts obrukbar när schamanen dog. Ett föremål med kraft alltså.

Nå, till trumresorna: De används för alla möjliga syften; allt från rena informationsresor där schamanen rådfrågar sitt kraftdjur eller uppsöker sina andliga lärare om råd till rena nöjes- eller upptäcksresor. Schamanismen är en empirisk kunskap baserad på erfarenhet så ju mer du vet ju kraftfullare är du.

Trumresan i sig, om den bevittnas utifrån kan vara en ganska händelselös syn. Schamanen trummar medan han vaggar, ligger, dansar och till slut börjar resa -ofta tar då en medhjälpare upp trumman och för honom vidare genom att hålla rytmen levande.

Att själv resa till trumman är allt annat än händelselöst. Åtskilliga resedagböcker visar på enorma händelser och möten, klara färger men även ond bråd död. Det är farligt att resa; i den här verklighet som i vilken annan. De Sibiriska schamanerna använde sången och dansen och ibland t o m teatern för att hålla de som bevittnade schamaniserandet a jour med vad som hände. Resan beskrevs i detalj i sången, hur han färdades över vatten och genom dalar, över bergen och in i solen t ex.

Resan går ofta Upp (till himmlarna) Ned (i Underjorden) eller stannar Mitt I Mellan (där vi är nu) och vart ställe har sina andar, gudomer, regler och platser att besöka för vad det nu är han satt sig till att finna/göra/bota på sin resa.

I avslutning kan sägas att trumresan bara är en av de många tekniker en schaman använder sig av i sitt arbete. Den bottnar i många olika seriositetsgrader, från lek till allvar och ser väldigt likadan ut världen över.
Kele
Kele 
Crew
Död 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 23:35

Ja, lite lustigt känns det XD Men jag tror att det är, som du säger, mycket för att det är främmande.

Och jag inbillar mig att de borde gilla varandra allihopa. Jag menar, om det var tillåtet att ha 10 partners så vore det ju liiiiite komplicerat om de ogillade varandra XD
Sanuye
Sanuye 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    tor 11 aug 2011, 23:40

Jag tror inte att alla gillar alla... Det måste väl va lite hat drama någon stans? avundjsuka? eller bara ogilla i smyg?

Får Nascha som keles partner skaffa partners hur hon vill? Eller är det som att Kele är en mittpunkt?
Hon kan ju förstås då övertala honom om en viss preson och så.....
Förlåt borde plugga på lite själv istället för att vräka frågorna på er~~ XD Men vi böjer ju allt till vår egna lilla version sen ändå och det är kul och diskutera~

Den där resan låter awesome pow :D Jah tycker nog att alla ska kunna göra den :D
Gäst 
Gäst 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 00:00

Visst kan han vara pappa till Nakaj ^^

(Men hon kanske kan vara adopterad eftersom de inte är såå lika? x))

/Black
Kele
Kele 
Crew
Död 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 00:03

Hon kan ju vara lik modern? *lägga sig i*
Sen om ingen vill spela modern när allt är klart och så, så kanske hon gått bort? *tragiskt*
Gäst 
Gäst 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 00:05

STOPP ett tag...

Tanak är son till Po.
Var inte Nakaj dotter/son (hahaha kön?) till Gammeltanten (glömt namnet)
Gammeltanten och Po är syskon... Det blir... skevt...

Eller blandar jag ihop det?
Nej, jag har rätt va? *förvirrad*
Gäst 
Gäst 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 00:07

Jag säger bara en sak: "..."

/Black
Kele
Kele 
Crew
Död 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 00:09

Jag vet inte alls hur den relationen ligger ihop längre XD

Tror att Tenak var Pos son, Nakaj var Gammeltantens sondotter/dotterson...

Så... om Tenak ska vara far till Nakaj, måste han vara partner med Po's systers dotter?

Så... kusiner?
Gäst 
Gäst 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 00:15

Så här ser det ut i deras släkt för tillfället. (slarvigt fixat)

IMALA - NY FLOCK! - Sida 11 Azhpig

Gäst 
Gäst 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 00:27

'Tanten' *älska*<3

/Black
Kele
Kele 
Crew
Död 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 01:02

Så! Nu har jag fixat en ordentlig bild till Dakwaanowe 8D
https://numoori.swedishforum.net/t343-kele-dakwaanowe-moonphanter#2476
Nööööjd!

Nu ska jag sova XD Godnatt~
Gina 
Död 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 01:06

... orgie... xD *weird bild i huvudet* ............. 83

EH! Höm. Får jag säga vad jag tycker/tänker? *vill inte vara påträngande*
Jag anser att ja, det måste väl vara så att den ena parten är central, i detta fallet vår Vite Hövding, för enkelhetens skull liksom. Dock tror jag inte att det måste skapa osämja, även om det kanske kan vara kuuul(?), då jag tänker att man inom partnerskapet känner sådan stark kärlek, tillit och respekt till varandra att om (vite hövding som exempel igen) den ene accepterar in någon ny i sitt privata liv, så gör den andre det också då den helt enkelt (förhoppningsvis) litar så pass mycket på sin partner. Sedan om det är kärlek eller någon form av syskonskap man känner gentemot den tredje parten (fjärde, femte, sjätte.... XD), varierar väl helt enkelt därför att folk(öh vargar) är olika inom allt vad personlighet, läggning osv heter.
MEN DEEET, är bara som jag tycker, hiho~

seeeeeeeeeeeeeeeen! Lova att inte stirra totalt snett på mig nu, men jag har faktiskt bevittnat trumresor såväl som soldanser och även haft kraftdjur som liten (mer som en lek dock men hehehehe *nervös o_o*). Nämnde ju att mina föräldrar var hippies lol

Sååå, den faktan du hittade Po var awesome, men utifrån vad jag upplevt och vet så är det ofta även så att den som håller i trumresan alltid är någon högre uppsatt person, som schamanen eller möjligen en hövding eller medicinman/kvinna. Men alla kan ta del i trumresa! Den som trummar behöver inte vara aktiv, men kan vara det även då flera gör trumresan. Då funkar det oftast så att dem övriga antingen ligger eller sitter beroende på vad dem är bekvämast med och sluter ögonen i en form av meditation innan de börjar sin resa. Själva resan är väl enklast beskrivet ett slags dröm i medvetet tillstånd, men den som gör den tänker inte fram 'dröm'verkligheten utan plötsligt finns den bara där. Det kan vara bilder, färger, ljus, ljud, doft eller någon kombination lite hur som helst och man kan färdas på alla möjliga vis genom denna andeverklighet, flyga, springa, gå eller vad som helst. Sedan behöver man inte heller vara sitt vanliga jag utan kan även vara vad som helst. Djur, träd, ett blad eller en sten, vatten, himmel, vad som helst även där.
Rytmen är även väldigt lugn och monoton, i alla fall när det är flera/många inblandade.

får se hur mycket jag lägger ut mer ikväll, vad jag hinner liksom :3 släktträdet lägger jag mig förresten inte i, är ungefär så förvirrad man kan bli och har inte lärt mig några namn alls nästan eller lyckats koppla dem till ranger för den delen xD
Akayru
Akayru 

Spelas av : Freja / Aka

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 01:34

Svetthydda
Svetthyddeceremonin är en väldigt viktig del inom indianernas kulter, den är bla en reningsceremoni, där man hettar upp stenar i en eld och tar in dem i hyddan, en träställning klädd i hudar eller filtar så tätt att nästan inget ljus tränger in. 'Dörren' (skynket) stängs och het ånga bildas genom att man häller vatten på stenarna. Som resultat av hettan så svettas man. Det är en rening inte bara av kroppen, utan även av sinnet och själen. Det beskrivs som att födas på nytt, en känsla av att radera ut gångna misstag, hjärtesorger och besvikelser, sopar bort dem helt och hållet så att man kommer att börja om på nytt när man kommer ut.
En svetthyddeceremoni är inte något uthållighetsprov för att se hur mycket hetta man kan klara av. Det är en plats där man kommunicerar med Skaparen.
Ångan som stiger upp kallas "Andens andedräkt." Namnet på svetthyddan är inipi. Ini betyder ande och pi betyder plats, så namnet blir andeplats, platsen där man kommunicerar med ett högre väsen. Ordet tipi: ti är att bo, så tipi betyder platsen där man bor.
Svetthyddan är en helig plats. Även om indianerna inte kallar den för kyrka, ber de, tänker och agerar de ungefär som en del gör i en kyrka. Den helgas när den byggs. Böner sänds upp när man gräverr gropen för stenarna och när stommen byggs av unga träd.
Ceremonin börjar med att deltagarna går in i svetthyddan från öster till väster. Stenarna (som har hettats upp utomhus) tas in i hyddan av eldvakten och placeras i gropen i mitten av ceremoniledaren. Dörren stängs och hettan stiger i hyddan till en bastulik värme. Ceremonin kan antingen bestå av fullkomlig stillhet där tid och rum förlorar sina innebörder, eller bestå av 4 "ronder" med böner, andliga sånger och trummande. När deltagarna ber kastar ledaren för ceremonin vatten och örter på de varma stenarna. Sweet grass och andra örter/växter bränns och röken stiger som offer till andarna. När ceremonin är över går deltagarna ut i samma ordning som de kom in och lägger sig utanför i gräset för att kylas ner. Ett uttryck man ibland hör efter en svetthydde-ceremoni är att man känner sig som 'ett nyfött barn'. Det kommer från tron att svetthydde-ceremonin ger deltagarna samma andliga krafter och känslor som det är att födas ur en kvinnas sköte.
Man använder sig helt enkelt av den naturliga magi som finns i elementen jord, eld, vatten och luft. Man får en chans att tydligt se sin kärlek och sin kapacitet i denna urgamla ceremoni när man medvetet testar sina gränser med insikt, glädje, ödmjukhet och fullständig respekt. För allt omkring sig och för varandra. Man ber bla för jorden, djuren och växterna.
Sanguinaria 

Spelas av : Älg

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    fre 12 aug 2011, 07:07

Släkten förvirrar X''D Menmen Gammeltanten kan tänka sig att vara Medicin-kvinna om ingen annan vill :]

Sponsored content 

InläggRubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK!    

IMALA - NY FLOCK!
Till överst på sidan 
Sida 11 av 20  •  Gå till sida : Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20  Nästa
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» NY FLOCK!!
» Söker flock =D
» Flock sökes!
» Söker ev flock? :3
» Ny flock. nananana.
Hoppa till annat forum: