Skulle gå till affären idag med den gamla Schäfergubben och jag tyckte att han såg ut att ha hemskt mycket hår på sin högra sida. Det såg som så fel ut då han gick så jag stannade ju självklart och kände efter och till min stora skräck så var det inte bara hår utan även en knöl där under. Knölen sitter vid armbågen så den sitter nog på ett lite olämpligt ställe men han ser inte ut att lida av den. Dvs att den gör ont eller något liknande. Jag hann ju inte lämna gården utan vände om och gick direkt till mor som fick känna efter och vi båda såg väldigt fundersamma ut och vad det tycks kännas som så känns det som om att den innehåller vätska, någon vätskefylld knöl. Hur den ska kunna uppstått vet ingen av oss men vi tror att det nog kan vara av stress(
har en löptik i huset just nu) och han har ju inte heller ätit speciellt bra på dom senaste veckorna och har tappat en hel i kilon.
Hur som helst så fick han följa med till affären och det gick hur bra som helst och senare under dagen så har han även fått springa efter sin kära boll och roat sig. Före han gick ut på gården med bollen så kände vi efter lite extra och mer noga och fick även känna att det fanns vätska mellan frambenen. Dock så sa mor att han verkade andfådd och alla hundägare vet hur dåligt det är med vätskesamlande hundar då risken för hjärtsvikt är hög! Vi ska försiktigt motionera honom ofta så att vätskan förhoppningsvis kommer ut. Ännu kände vi att det var för tidigt för veterinären då han inte ser ut att lida eller vara sjuk.
Men vad tror ni denna knöl kan bero på?
Söker runt på internet men hittar inte riktigt något som känns att stämma in på detta*
även värdekass på att söka...*. Och eftersom att denna knöl har kommit fram på så kort tid så blir man lite orolig. Och då det talas om kort tid så menar jag bara någon dag. Han hade den inte där i tisdags och jag upptäckte det idag(
är på praktik Onsdagar till Fredagar.). Och med sina 11år(
i Juni) så är han en gammal man och har ätit Kortison sen han var fyra men det känns inte som om att det ska bero på levern(
fick sämre värden efter en blodförgiftning från 1-2år sedan. Hade sjukt bra världen för sin ålder och medicinätning.) känns inte så troligt i mina öron. Men kan ha fel.
Hjälp uppskattas ♥