Umbra satt stilla, med öronen alert spetsade på huvudet trots att han inte hörde något över skogens egen kakofoni av ljud och Erligs lek. Han tyckte sig ha anat doften av en främling, och sökte med blicken bland snåren runtom. Erlig, för ung för att vara särskilt uppmärksam, fortsatte att prata högt med sig själv medan han jagade ljusglimtar på vattenytan. De hade funnit en grund bäck med vatten som rann över släta stenar. Erlig hade omedelbart kastat sig ner i det porlande flödet. Det nådde knappt unghanen till buken. Umbra hade lagt sig vid sidan om. De kraftiga, ihållande regnen som föll i skogen hade tillfälligt uppehåll. Han skulle snart bli blöt igen oavsett.
Det var liggande där som Umbra hade fångat aningen av en främlings doft. Han hade satt sig upp för att speja ut omkring dem. Det dröjde ytterligare en stund innan Erlig lade märke till något.
”Umbra, jag tror det är någon-”
”Jag vet”, avbröt Umbra innan Erlig hunnit avsluta sin mening. Unghanen verkade inte ta illa vid sig över att bli avbruten, utan vädrade bara tydligare i luften. Utan förvarning satte Erlig av ut bland buskarna. Umbra såg efter honom för ett ögonblick, innan han reste sig och följde efter. Han hörde Erlig kalla ”Hallå?” ut i skogen framför dem.
[Herregud ett så himla långsamt svar, jag hade missat det här rollet. Förlåt < /3 Säg till om du vill fortsätta eller inte]