Pågående Event
Senaste ämnen
» I björkens skugga
Idag på 09:22 av snaptubeapkss

» Välkomna till Snöstrand [P]
tis 05 nov 2024, 00:45 av Ivo

» Inte idag heller [Astrid]
tis 29 okt 2024, 21:11 av Trian

» Vi som återstod [Varikset]
fre 11 okt 2024, 19:54 av Varikset

» Trofasthet [Maksim]
fre 11 okt 2024, 19:35 av Maksim

» Hål i mitt hjärta [Molok]
tis 17 sep 2024, 20:22 av Nomë

» Står här lika vilsen som ett barn [Nomë]
tis 17 sep 2024, 19:15 av Molok

» En syster är en börda [Tora]
mån 16 sep 2024, 21:28 av Tora

» Ingen återvänder hem [Zephyr]
mån 16 sep 2024, 20:43 av Varikset

Vem är online
Totalt 48 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 48 gäster. :: 1 Bot

Inga

Flest användare online samtidigt: 178, den sön 03 nov 2024, 03:48
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Ändring angående vrener Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Ändring angående vrener Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

Ändring angående vrener

Gå ner 
+14
Erakan
Malvado
Sleazoid
Hielo
Demetrius
Zayev
Murderotic
Selva
Locura
Niara
Dimitrij
Luma
Lainadan
Mivria
18 posters
Sida 1 av 2  •  Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Mivria
Mivria 
Moraltanten the Admin 

Spelas av : Lin

InläggRubrik: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 20:47

Håll i hatten, nu blir det en liten ändring!

Nu är det så att vi under lång tid märkt att det har skapats mer och mer korsninger/gråvargar som ofta innehåller vrener. Det är inget som vi har sagt något om tidigar, även om det varit önskvärt att hålla vrener renrasiga så har vi låtit det hållas. Men nu på senare tiden så har vi admins, och flertalet medlemmar, börjat reagera lite på att det är så mycket vrenkorsningar där ute. Dilemmat är att just vrener har som artens drag att de ogärna blandar sig med andra raser, uan själva ser stor stolthet i att vara renrasiga, och som en av de första raserna bredvid varg, karg, fakarg osv så ses detta som ett väldigt karakteristiskt drag hos vrenerna, som tyvärr sällan följs. Ofta känns det som att vrenen slängs med lite "bara för att" vilket känns lite onödigt med en ras som vrenen.

Att skapa korsningar mellan alla raser och arter har alltid varit okej, och de kommer fortsätta vara så, men från och med nu kommer vi inte tillåta att karaktärer som skapas ska vara korsningar med vren. Antingen är det en vren, eller inte en vren.
Om man trots allt, fortfarande skapa just en vrenkorsning så får man be om tillstånd, men då antalet vrenkorsning är väldigt stor så ska man nog inte förvänta sig ett ja kommande tiden, om man inte har bra skäl som man presenterar. Vi ser hellre att renrasiga vrener skapas.

• Dvs.
  • Karaktärer som redan är skapade får förstås behålla sitt vrenblod!
  • Karaktärer kan fortfarande bli vrenkorsningar om det sker i numoori i ett rollspel där en vren/vrenkorsning får valpar.
  • Skillnaden är att inga nya karrisar som är födda i Numoori, får från början skapas som korsningar.
  • För att skapa en vrenkorsning, som inte är född i Numoori mellan existerande karaktärer, så kommer det krävas tillstånd.
  • Eld Är något som är känt att en vren inte tål, och många ansett är en väldigt karakteristisk del av vrenen som art. En vren kan inte ha eld som kraft, och egentligen kan inte heller en vrenkorsning ha elden som kraft, så från och med nu kommer vi även inte tillåta att nya vrener/vrenkorsningar har eld som kraft.
  • Detsamma kommer även gälla Raganan, som är en vrenras och är väldigt nära besläktad till vrenen med liknande filosofi, principer och samma stolthet.

Vi inför nu detta för att det är många som tycker det är tråkigt att vrenen som art och ras inte har hållits så renrasig som det är tänkt. Vi vill gärna behålla de som är lite speciellt med vrenen så långt det är möjligt. Men sen vad som händer i rollspel kan ju vi förstås in kontrollera!

Vi uppmanar alla att läsa de existerande texter som finns om de raser man skapar för att till så stor del som möjligt kunna respektera de standarder man satt upp, även om vi sällan är hårda med att se till så att de följs eller liknande, så uppskattar de flesta när man håller sig till raserna.

Hoppas detta är en ändring som kan uppskattas, eller att de som inte gör de kan se varför vi gör det. Vi menar inte heller att peka ut någon alls, då det tidigare varit tillåtet. Det är från och med nu som ändringen sker.

Fridens Liljor till er alla nissar!
mvh Admins

Död 

Spelas av : Älg | Död

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 21:09

Då är jag inte ensam om att ha haft de här funderingarna då 8P Tycker personligen att det som står ovan är väldigt bra, och jag har själv haft en del funderingar över de vrenkorsningar som kan använda eld utan några som helst problem ._. Så, bra regler! 8D *hejar på bakom skärmen*
Luma
Luma 
Död 

Spelas av : Bubbah | Död

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 21:13

Tycker att detta låter helbra : D
Men tycker att det borde bli ytterligare lite hårdare att dom med vrenblod som redan finns och har eld/lava som kraft inte borde ha det. Eftersom att det är ett absolut inte D: Låter kanske lite hårt men tycker att det känns lite fel på nå vis...
Lainadan
Lainadan 
Död 

Spelas av : Älg | Död

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 21:16

Bara för att jag inte kan hålla truten..... Jag tycker att om det finns en bra anledning till att ha en korsning som har fått eld som kraft, och det verkligen är genomtänkt, så tycker jag att det ska få behållas. Tänker framför allt på Dimitrij, som jag tror skriver på andra sidan bordet.. Om hon inte är klar nu xD *sneglar på MP*
Dimitrij
Dimitrij 
Crew
Flockledare 

Spelas av : Kreftropod

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 21:18

Måste först få säga att jag tycker det är bra att vrener inte ska korsas in i karaktärer hejvillt endast för att de 1. råkar ha lite långa öron 2. ska få slanka ben (det kan de ju ha ändå, det är ju numoori!) 3. för att vrener är coola, och det är cool att ha vren i rasblandningen. Det känns bara... onödigt.

Okej, hej, jag sitter själv med en vrenkorsning. En som för den delen har eld som kraft. Men då säger jag väl lite försiktigt till mitt försvar att Dimitrijs existens varit framdiskuterad tillsammans med Mikkis, som ättling till Demetrius, och allt sånt som tagits i andra trådar.

Men ja.

Som nämnt; Jag tycker att det är ett bra initiativ att begränsa korsande av vren i karaktärer som endast har det som något att skriva på profilen, och kanske inte ens syns eller märks i utseende/karaktär i övrigt. Jag kan lätt ändra Dimitrij om det skulle vara så C:

Och ja, snegla du åt mitt håll GC. Känns bra att vi sitter på samma sida - om än på olika sidor av bordet XD I samma båt kanske man snarare säger... C;

Och Miv, så fint att du också avslutar med fridens liljor C':

Niara 
Crew
Död 

Spelas av : Lin | Död

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 21:38

Ingen kommer behöva ändra på sina karaktärer, skulle vara fel av oss på flera nivåer, och aldrig tidigare har vi gjort ändringar (som jag kan minnas) där vi tvingat folk att ändra redan etablerade karaktärer. Vi gör helt enkelt inte så, de som är få vara. Se kan man ju uppmuntra andra att man gör en sån ändring, om man själv vill.

Som MP säger så har vi inget emot undantag mot uppsatta regler och riktlinjer, om de finns en tanke bakom det hela. Vi admins har alltid varit öppna för en genomtänkt historia, som känns Numoori-logisk. Men förhoppningsvis kan vi stoppa framtida "bara-för-att-det-är-coolt" korsningar med vrener.

Kul att ni verkar uppskatta ändringen annars. Självklart kommer man ju inte behöva tillstånd för att skapa en renrasig vren om det var otydligt för någon. Hoppas på fler helt renrasiga vrener/ragana i framtiden! :D

Och ja, Liljor är ju vackra :'D
Locura
Locura 
Vampyr 

Spelas av : Emmsa

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 21:42

Jag uppskattar det, till tusen! Självklart har jag ingenting emot de vrenkorsningar som finns, inte heller att de har eld som kraft ifall de nu har det. Men samtidigt har jag ju såklart undrat hur det kan gå ihop. För det står att vrener absolut inte tål eld, det är deras värsta fiende eftersom att den gör dem blind. Jag har alltid varit väldigt noga med det då det kommer till Angelus, så fort han har stött på en varg med eldkrafter har han varit i ett väldigt underläge. Och det har känts underligt att vargar som har vren i blodet har klarat av eld, eller haft eld som kraft.

Nu vill jag bara klargöra att jag inte menar något illa mot de som nu spelar vrenkorsningar med eldkrafter, men samtidigt känns det bra att det blir lite strängare regler!

Bra jobbat, admins! :'D
Selva
Selva 

Spelas av : Lullu

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 21:47

Hej.. alla... sega lilla jag gör mig hörd!

Jag vill bara säga att jag tycker det är riktigt bra det som Mivria skrivit, det som Admins kommit fram till.
Jag skapade trots allt inte Vrenen för att folk skulle kunna ta med lite Vrenblod i sina karaktärer bara för att det skulle de coolt och bra ut i deras egen rasbeskrivning. Tror bestämt att jag någon gång försökte förklara för alla här på Numoori att Vrenblod drar sig tillbaka om det inte tillåts vara tillräckligt rent. Alltså; Om en Vren och en vanlig varg skaffar valpar kan de mycket riktigt vara hälften Vren. Men om de sedan får valpar, så är generna från Vrenen inte lika tydliga. Det finns alltså ingenting som heter 25% Vren. En varg kan inte vara 30% Vren, 45% eller mindre än det. För Vrenblodet drar sig ur blodslinjen då det inte kan konkurrera ut blod från andra raser.
Får jag möjligtvis be Admins ta med det också?
Jag erkänner att jag inte sagt mycket om hur Vrener och Vrenkorsningar skapats här i Nummori. Men det är nog för att jag känt att det skulle ha varit att starta ett krig jag inte kunnat vinna. För det finns så många människor som inte lyssnar och som väljer att istället för att ta hänsyn till skaparen av rasen tänka "Nej men det här är ju min karaktär. Och ett undantag gör ju ingenting~" grejen är den, att det finns aldrig bara ETT undantag. Och jag har varit på de som skapat Vrener och korsningar, iaf en aning. Men det finns så många som inte tagit hänsyn till vad jag skrivit och envist upprepat. Som Bubbah som ställde mig frågan;
"Visst skapade du Vrener för att de skulle vara renblodiga och för att de inte skulle ha eld som kraft?"
Ja. Det gjorde jag. Eld är deras STÖRSTA och enda svaghet. Nej, de är inte odödliga, men då de ofta bär gift och ärver konsten att bruka svartmagi är inte lätta motståndare. De är ganska så överlägsna i strider emot andra varelser. Därför tänka jag mig att ELD ska vara det som får dem att backa undan. Och jag har läst förklaringarna om tex Dimitrij, och jag förstår att det absolut inte är roligt att tvingas ändra sin karaktär, och ja det diskuterades ju med en Admin, men får jag fråga... har jag någonsin blivit tillfrågad om det är okej? Nej, det står faktiskt ingenstans att det var jag som tog rasen hit till Numoori. Då är det kanske inte så lätt att veta att man kanske skulle ha frågat mig först. Men jag har ju faktiskt sagt att det var jag som tog rasen hit. Och ingen har brytt sig. Inte tänkte någon på att fråga den som skapat rasen om det kunde vara okej att skapa en karaktär som var hälften Vren men som har elden som kraft. Eller kan styra starkt ljus. Eller hantera åska.

Nu låter det som att jag bara klagar och är tvärsöver. Och det är inte menat på det sättet.
Men nu tänker jag ställa en förfrågan här. Och jag vill inte att den ignoreras. För jag blir varm om hjärtat när jag ser att så många tycker vi ska hålla på det här med att Vrenen ska vara renrasig och att det inte bara ska vara en småsak om den har eld som kraft eller inte.

Gör Vrenen till en privat ras.
Och så måste folk fråga MIG om de får skapa en Vren eller halvvren. Som Mivria tog upp i sitt inlägg så är det ju svårt att säga Nej till de som redan har Vrener och som vill att de ska ha valpar. Det är inget problem för mig. Men ta hänsyn till;
Vrenblodet försvinner ur blodslinjen då ena föräldern bara är halvvren. Och det är ENDAST för att det rena blodet inte kan konkurrera med andra rasers blod. Det kan inte slå ut dem.

Jag är kanske inte spec aktiv. Och ja, jag kommer med många klagomål och invändingar och förfrågningar nuförtiden här på Numoori, men snälla.
Om än det inte märkts så är jag mycket engagerad i det här med Vrener. Jag tog stor inspiration från boken Vren, ja, men jag slängde också in egna idéer och skapade en ras jag tycker mycket om. Så för att den ska få behållas, för att min grundidé inte ska kastas totalt i sjön och för att jag ska få känna att den inte tagits ifrån mig helt och att jag inte har någonting att säga till om längre;
Gör den privat. Och folk måste fråga MIG om de vill att deras karaktär ska vara Vren. Eller halvvren. jag tog hit rasen. Jag vill ansvara för den. Och jag tycker att det är bra att det kommit fram till att reglerna kring den ska bli strängare, men nog blir mycket lättare om jag får ta den som en privat ras.

Ännu en gång, jag vill inte bara låta gnällig. Om så skulle vara fallet beror det på trötthet och en uppgivenhet jag nu lever med 24/7.
// Key aka Lullu
Niara
Niara 
Crew
Död 

Spelas av : Lin | Död

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 22:06

Vi har länge sagt att vi inte tar in fler privata raser där medlemmar har kontroll över rasen, och de raser som redan är "privata" är inte privata längre. All kontroll kring raser ligger hos admins ev. mods också för att många raser gått under, eller varit på väg att gå under när vi inte kan acceptera raser. Så om du önskar kan du komma med förslag om att den behöver tillåtelse, och om de önskas av fler kan vi möjligen införa det så att det krävs tillstånd av admin. Jag tycker personligen inte att vrenen ska bli privat när den varit öppen så länge, och anser att vi redan har för många raser som kräver tillstånd. Jag vill att raserna ska vara öppna för så många som möjligt. Men om det önskas att den sk bli privat så kan vi diskutera igenom saken.

Jag tycker dock att denna ändring är en bra sak som jag gärna provar nu för att se om det blir skillnad. Om man spelar en renrasig vren är man förhoppningsvis mer inläst på rasen ordentligt då, men även med tillstånd så är det svårt att helt kontrollera andras karaktärer om vad de gör eller hur de gör det.

Självklart kan vrentexten kompletteras! Vet inte när den uppdaterades senast, men det kan nog behövas för att kanske förtydliga vissa detaljer.
Murderotic
Murderotic 

Spelas av : Mikkis

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 22:11

Nu kommer jag in här, den enda personen som inte verkar ta illa upp med alla dessa vrenkorsningar... Varför? vet inte, det är rollspel där man bygger upp en karaktär i sitt huvud med sin personlighet, och vi har alltid sagt att rasernas "sida" enbart är en standard och riktlinjer, och absolut inget man ska behöva gå 100% efter. Dock tycker jag folk kan ägna liiite uppmärksamhet till det hela och lägga till viktig fakta i huvudet. Tex det där med elden - och det var även därför admins skapade raganan, vilket från grunden är en helt vanlig j*vla vren som ville bemästra sin största fiende "elden" och Gudarnas svar på det blev: nja. Dom fick kunskap om att bemästra elden, men fråntogs kunskap och instinkter om att kunna simma och därefter blev det deras "rädsla" mm. orkar inte ta upp allt nu då jag har besök.

Sen privat... Nej, det tycker jag inte. Vrenen är inte övermäktig så att jag tycker att den ska klassas som privat. Vi håller på att minska antalet på privata raser och försöker komma med lösningar som gör att det inte just längre är, privata. Vi har även pratat om att ta bort dom helt och att man får hitta på egna raser, men att de inte behöver stå uppskrivna.
Medlemmar har sedan länge sen tagit bort rätten om att själva kunna säga "ja" eller "nej" till en ras, så det går inte heller. Det enda problemet som ligger hos själva rasen nu är ju att folk gör blandisar och ger dom eldens krafter. men som någon nämde ovan tycker jag det är okej om vrenens blod ligger flera genrer tillbaka och att man korsar raserna för att faktiskt få fram elden (så som demetrius barnbarnbarnbajs gjorde) Hon var tex skapad för att just få eldens element, och jag godkände det. Men, MP är också den enda på hela Numoori som bett om tillstånd för det, att låta en vrenblandis ha dess krafter. Och ja, jag är snäll för det mesta när jag godkänner.. Gillar inte att begränsa folk för mycket och hålla tillbaka allt.

Därför, förlåt, men tycker jag det är lite löjligt att det här med raser gått så långt.... Tycker vi kör på dom reglerna Miv postade här, så kommer vi alla se att det tar slut.
Privat ras eller ej, folk kommer ändå inte få behöva ändra sina karaktärer på något som helst sätt.
Selva
Selva 

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 22:55

Och då känner man sig genast maktlös på nytt som vanlig medlem på sidan.
Det borde ha varit ett krav från mig från första början när jag föreslog att Vrenen skulle bli en allmän ras här på Numoori. Jag skulle antagligen ha krävt att folk skulle ta hänsyn till de få regler jag hade satt upp, just för att rasen skulle kunna bli lite speciell! Det är det som gör en Vren till en Vren. Den kan inte ha elden som element. Den beblandar inte gärna sitt blod med andra raser just för att den är så stolt. Och dess blod tunnas ut och försvinner efter bara någon generation, just för att de ska hållas renrasiga.
Det är antagligen vad jag skulle ha gjort. För då skulle inte denna diskussion behöva hållas just nu. Men vet ni vad? Jag var kanske 13, kring den åldern, när jag kom på att jag ville skapa en ras. Och då tänkte jag inte på allt det här, just för att då var det lite nytt med Numoori och det var spännande och roligt. Det fanns inte lika många medlemmar eller Admins som det finns nu. Det var en sida som fortfarande utvecklades och inte var hälften av den underbart stora och fantasifyllda värld den är idag. Så, nej. Jag tänkte inte på att jag skulle sätta upp så strikta regler, för på den tiden räckte det oftast med att man skrev ett inlägg på Anslagstavlan och sa att "Okej, vet ni, jag vill inte att ni ger Vrenerna kraften Eld." Alla medlemmar såg det, och de flesta tog hänsyn till det, men då var inte Vrenen en så pass "stor" ras som den är idag, så jag behövde aldrig bry mig om det där problemet. För JA. För mig är det ett problem. Det var inte så jag tänkt mig rasen. men det är ju sådant man kommer att tänka på i efterhand. När man blir äldre och börjar fundera mer över saker och ting och tänka att man kanske borde lägga till något eller ändra lite i den ras som man skapat.

Sen gillar jag inte att motarbetas, och om något känns det väl motarbetande då man säger att man vill sätta upp lite större krav på den ras som man själv skapat, men nekas då man tagits ifrån rättigheterna till den. Eller har jag fel? Jag kanske har en massa att säga till om eftersom det var jag som tog rasen till Numoori, en ras som jag sett har använts på även andra rollspelssidor men där det stått att rättigheterna till den hör till Numoori. Jag har bara ingenting att säga till om gällande just detta. Att jag inte riktigt får ställa lika stora krav på den ras jag skapat som jag vill för att få den just så strikt som det var menat att den skulle vara. Att jag inte riktigt egentligen får säga att jag vill ha den som privat ras för att det skulle underlätta att reglerna hålls och antalet blandningar skulle minska. Om än det inte ses som ett problem av vissa så ses det som ett problem av mig. Som skapat rasen. Som ingen tycks bry sig om.
Vrenen var tänkt som en strikt och högärdig ras som har lätt att se ner på andra vargar/vargraser just för att deras blod är smutsigt och oftast inte lika rent som Vrenens. De är utmärkta mördare, då de rör sig tyst och har kraftiga klor och smidig men uthållig kroppsbyggnad. Vissa Vrener, inte alla, bär ett gift de kan använda sig av för att döda eller paralysera. Sedan så kommer vi till detta med deras krafter som ofta rör svartmagi, skuggor eller andra karftfulla och mörka krafter. De är de perfekta mördarna, har inte behandlats som så på denna sida, men det bör de. Och just för att de är skapade för att döda tänkte jag mig att de behöver en svaghet som verkligen slår ut dem. Eld. Som gör att de blir blinda. Bara för stunden, och så länge de befinner sig i eldens närhet, men det är tillräckligt för att de ska förlora mot en varelse de annars lätt kunnat slå till marken med ena tassen.

Så, ursäkta mig.
Men jag tänker inte ge mig här.
Precis som med Gudarna, vilket jag bara ska nämna i förbifarten här, så har jag aldrig givits informationen om att när man erbjuder sig ta en ras till Numoori så faller rättigheterna för den till de som styr på sidan. Hur är det med Ninjavargarna? Vampyrerna? De vill folk inte ha alltför många av. Och ursäkta att jag envist fortsätter hålla fast vid mina åsikter, men trots att jag vet att ni inte vill ha alltför många vampyrer rännande omkring på sidan så kanske jag nu tycker att antalet Vrener också kan minskas.
Ni vill inte ha så många privata raser för att ni tycker att de på sidan inte ska behöva känna sig så begränsade och att de nekas alltför mycket. Det förstår jag. Jag är själv medlem här. Men gällande en ras där reglerna förbises och ingen tycks lägga så mycket större intresse i vad som sägs av den som skapat rasen och tagit hit den för att folk ska få ta del av mina idéer, då tycker jag att jag kan få välja att den ska vara privat. Om så bara för ett tag. Aldrig trodde jag att den skulle bli lika populär som den är, men tydligen är det som ni säger; Det är coolt om man slänger in lite Vrenblod i sin karaktär. Men ta då hänsyn till vad jag vill ni ska hålla er efter för att Vrenen inte ska förvandlas till någonting helt annat än vad jag hade tänkt mig från första början, och lyssna till deras karaktärsdrag! Ta hänsyn. Vilket man kommer bli så illa tvungen om man måste fråga ifall man får spela en Vren. Man frågar inte om lov att få ta på sig en privat ras om man inte absolut vill spela en sådan karaktär. Iaf är det så jag upplever det. Och det skulle förenkla för mig, och rasen Vren skulle få förbli just Vren.

Det är en himla massa text. Och det är aningen sent, plus att det är mitt i skolveckan.
Men jag säger det igen; Denna gång tänker jag inte ge mig.
Jag skapade Vrenen. Vill jag göra ändrningar i rasen bör ni Admins ta hänsyn till det. Ni bör ta hänsyn till mina åsikter. Och anledningen till att jag la fram den som ett förslag på allmänras här på sidan var mycket riktigt för att jag ville ge andra människor chansen att spela en Vren. Men då ingen lyssnar eller tar den minsta hänsyn så har jag en tendens att sätta mig på tvären och milt sagt bli en aning irriterad. Jag föredrar då folk lyssnar och inte bara skiter blankt i vad man har att säga.
Begär jag att ni ska ta bort Vren som ras här på Numoori om ni inte lyssnar på mig? Det ser jag inte som ett alternativ eftersom det antagligen skulle vara lättare att bara banna mig från sidan än att låta mig ha min vilja igenom och ta bort Vrenen som ras och säga att rättigheterna för den tillhör mig och att ingen annan får spela om de inte frågar mig.
Ändå tänker jag säga såhär; Jag tycker inte om att behandlas såhär. Numoori har förändrats så mycket sedan jag blev medlem här att det är sjukt. Men det antar jag är vad som händer då sidor växer och antalet medlemmar närapå går över tusen. Det får jag leva med, att Numoori förändrats, för jag väljer ju själv att stanna kvar, men jag anser inte att det är rätt det som sägs och beslutas här.

Jag vill inte låta som ett barn som säger "den är min, min, min och den tillhör mig! Ni har ingenting att säga till om!" men jag inser nu hur svårt jag har att formulera mig för att det ska kunna tas på ett annat sätt.
Jag vill dela med mig. Jag är en sådan person. Men jag är också en person som blir kusligt irriterad och frustrerad då jag inte bemöts av andra som är villiga att bemöta mig eller lyssna riktigt på vad det är jag har att säga, utan bara ser till det som varit och det de själva känner till för att sedan neka mig totalt.
Så, väl medveten om att jag mycket riktigt kan låta som ett litet barn då jag envist skriver vidare;
Denna gång är jag rädd att jag sätter mig emot er Admins och verkligen vill föra en ordentligt diskussion om allt detta. Har jag verkligen tagits ifrån alla rättigheter, utan att någon sagt ett knyst till mig? Är det något som är så uppenbart att jag ska ha fattat det själv?
Svara mig och förklara för mig. Neka mig inte bara. För då det kommer till mina egna idéer och förslag så är jag förjävlig på att vägra ge upp. Ett varningens ord jag hoppas ni inte ska ta illa upp av.
Zayev
Zayev 
Utvandrad 

Spelas av : Älg | Utvandrad

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 23:17

Nu får du väl fan ge dig.... Jag kan förstå att du är upprörd och så, det kan jag. Hade jag haft sådana krav på Hellhounds hade jag väl också blivit irriterad om saker och ting inte följts, men att det nu har blivit en öppen ras gör att man får räkna med sånna här saker. Jag tycker väl att folk borde lyssna till det du säger, men det måste inte innebära att det är en exakt regel. Det hade varit som att säga att ALLA havsvargar måste ha gälar och inte kan andas på land, eller något annat dylikt, och att det krävs ett tillstånd för att ha något annat. De andra raser som finns här är kapade utav admins och andra medlemmar, men det är inte säkert att någon utav de raserna blev så som de först hade tänkt sig.

Och förlåt, men det enda jag hör är hur synd det är om dig och dylikt. Att ditt liv kanske är lite upp och ner vänt (nu vet jag inte om det är det, menmen) så behöver inte det gå ut över Numoori. Det var du som tog rasen till Numoori, ja. Men i grund och botten är det, vad jag har förstått på det du skrivit, en halvsnodd idé. Jag har inte sett någonstans att originalskaparen har fått någon som helst kredit för det han/hon gjort... Det blev kanske en liten risk för rant här, men det jag ville säga var att även om du ser det som ett problem så är det inte ett enormt problem om kommer få din värld att gå i kras. Och ja, det låter så på dig. Det går inte att planera saker och ting exakt, och det blir sällan precis som man tänkt sig. Men visst, jag håller med om att folk ska lyssna, men man behöver inte vara Hitler med reglerna.

Nu har jag fått säga mitt. Vill du fortsätta gnälla och ge dig på mig, för all del. Jag har försökt att dämpa min irritation i texten så gott jag kunnat och jag vet att jag inte riktigt lyckats. Så nu kommer det bara ett par sista ord. Väx upp och snälla, sluta blåsa upp problemet till löjliga proportioner.
Demetrius
Demetrius 
Vampyr 

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 23:24

Maktlöst angående vad!? Förlåt, men blir arg. För du anklagar just nu oss admins, över något jag inte förstår? vad anser du vara ett problem med rasen som kvarstår? Låt mig även påpeka redan nu, att jag kommer tala för mig och inte som admin på numoori.
Reglerna har ju satts upp för rasen, vad mer kan DU göra om DU får den privat? Vad kommer att bli skillnad på hela skiten?
och ja, du får sätta emot oss om du vill, men jag accepterar inte för fem öre att du får oss att framstå som dåliga eller hur tusan man ska uttrycka sig med tanken på hur mycket tid och fritid vi faktiskt lägger ner på Numoori! flera utav numooris raser är skapta utav "vanliga medlemmar" som du uttrycker dig, och inte under en enda av dem står det vem som skapat dem.
Vampyren är privat eftersom den är så pass övermäktig som den är, den kan ju för tusan nästan inte ens dö. Ninjorna togs rätten bort från Aka utan problem också. Och som jag nämde tidigare; Vi jobbar med att TA BORT privata raser.
En vren skall kunna anpassa sig efter att bli en bra mördare, eller perfekt som du sa - men tänk om man inte vill rolla sin vren superduper ond då? Är ditt mål att ta tillbaka vrenen så att vrenen ska gå 100% efter rasbeskrivningen, och varenda en utav dem ska vara exakt likadana?
I sånna fall röstar jag på att vrenen tas bort helt och hållet. vad är vitsen med att ens ha den som ras om varenda karaktär skall vara exakt likadana utan några som helst brister eller motgångar. Hela dess framtid verkar så uppenbart då, och då kommer jag rösta för att den inte längre passar på Numoori. Du framställer inte ens vad det är du kan göra för att få vrenarna exakt som du vill ha dom, känns mer som om du bara vill ha rätten till dem för att "du kom på dom". Och om jag inte minns fel, fick du väll idé och tog namnet från den dära boken som hette "vren"? Jag menar, det känns som om du slänger skit på oss och att vi "snott" det från dig. What so ever.
Så vill jag även säga att jag inte har något emot dig som person eller så, tror vi aldrig ens tjafsat/diskuterat så här. Så ta det absolut inte personligt.

Du förstår inte varför du inte får den privat, och jag förstår inte varför du vill ha den privat. Det enda jag förstått är att du vill att alla ska gå efter rasens beskrivning, och ja jag har redan sagt vad jag tycker om det.
Så ge mig din tanke på vad det är som bara du kan göra för att få det att funka, då våra förslag i första inlägget tydligen inte är nog för dig. Sen kanske jag kan tänka om.

Senast ändrad av Demetrius den tor 30 aug 2012, 03:43, ändrad totalt 1 gång
Hielo
Hielo 
Kannibalkool 

Spelas av : Säl

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    ons 29 aug 2012, 23:51

Att ha en statisk ras utan variationer är ointressant. Jag känner inte att jag skulle vilja ha en sådan ras på sidan, än mindre spela en sådan. Utan att sätta en personlig prägel på en karaktär är den ointressant. De har grunder och ramar - och en del riktlinjer - och sånt är bra, men får man inte utveckla så kommer aldrig någonsin röra sig framåt.

Men med vrener - som jag sett det - är det inte riktigt så. De är i grunden högfärdiga och har tydliga karaktäristiska drag, svagheten mot eld, men de har varit anpassningsbara, såsom med ödmjuka individer och avvikande utseenden. Jag har aldrig riktigt känt vrener som en ras som någon skapat, dels för att jag vet att idén kommer någonstans ifrån, men än mer för att den formas, förändras och utvecklas i och med att den spelas. Vi delar med oss av våra idéer för att andra ska se dem. Vad är det för poäng med att rollspela med varandra om vi inte kan utveckla varandras idéer och anpassa oss? Då blir det statiskt, och om något är statiskt är det dött.

Vad är det för poäng att sätta upp regler som hindrar intressanta rollspel med så väl genomtänka karaktärer? Jag håller fullkomligt med reglerna Miv skickade nu i första tråden (Bara man har goda motiv är jag för nästan vilka karaktärsidéer som helst), men i det ögonblick vrener ska börja godkännas och synas i sömmarna, så kommer åtminstone Hielo att begå blodförräderi. Jag vill inte spela en ras som en enda person anser sig ha fullmakt över. Vi är alla likar här, och bör ha förtroende för varandras kreativitet och utvecklande av idéer.

Sleazoid 
Crew
Flockledare 

Spelas av : Zara

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 00:01

Nej, vafan Key, nu får du fan ta och ge dig. Du kan inte bara storma in här och KRÄVA att någonting ska ändras bara för att du tycker så, Numoori är ingen onemanshow som handlar endast om en person eller sig själv. Ta och tänk lite va, hur tror du sidan skulle fungera om alla tänker så, ''Just för att mina strikta standarder inte följs till millimeterpunkt och pricka så måste det föras värsta diktatordiskussionen och alla måste göra som jag säger''. Nu får ni ursäkta om jag låter arg, men det är jag, så jag skiter rätt mycket i mitt språk. Du kom på rasen, visst, dock sa du själv att det inte till 100% var dina ideér, och sedan gav rasen till Numoori som en allmän ras, för att vara just allmän. Och det står ingenting i varken regler eller på rassidan att rasstandarderna måste följas till varenda tydlig micrometer som existerar. Sen har du någonsin tänkt på vad Admins gör för denna sidan, hur hårt de jobbar, för det mesta endast två personer, för att få denna sida att gå runt och göra alla medlemmar så pass nöjda som det går, det innebär att INTE ALLA kan bli 100% nöjda hela tiden, man måste kompromissa och komma fram till lösningar. Jag såg det redan innan, men sen jag blev Moderator så har det blivit mycket tydligare vad Admins faktiskt gör för sidan, hur mycket tid, kraft, energi och till och med pengar de lägger ner för att göra sidan så bra som möjligt, för att vi ska få reklamfritt, och uppdaterade sidor, status, tillstånd och så himla mycket annat. De har också liv vid sidan av, de är människor lika väl som ni medlemmar, och det är fritid som de lägger ner frivilligt på att hjälpa er och sidan. Och tror du ärligt att folk skulle vilja spela en ras som var så pass strikt att man inte kunde avvika en enda millimeter utan att drabbas av dessa argumenterande motsägelser och protester. Orsaken till att privata raser inte längre existerar är att det ska bli lättare för folk att spela de raser som finns, vad är annars vitsen med det? Och för att göra dem aktivare, något som du själv faktiskt är väldigt dålig på att vara, ärlighet. Du har en flock som stått inaktiv hur länge som helst, då räknas inte lite OOC uppdateringar/nyheter som inte följdes upp av någonting, gav upp den rent tekniskt sett och sen bara ändrade dig, sen är du knappast särskilt närvarande här i allmänhet, så man kan knappast påstå att du har vidare bra koll på vad som händer på sidan nu för tiden. Du kan allvarligt talat inte bara storma in här med de sakerna i bagaget och sen förvänta dig att alla ska lyda DIG och följa DINA åsikter. Vad talar för att vi ska ge dig förtroende att styra en hel ras när du är inaktiv själv? Ingenting, det är sanningen. Du var den som tog den till sidan, ja, men du tog den TILL sidan, och det är väll självklart att saker och ting ändras i små mått, hur kul vore det att spela om man inte kunde utveckla sin karaktär på något sätt? Visst, de mest grundläggande sakerna som att de inte blandas särskilt ofta med tanke på sin stolthet och att de inte kan få eld som kraft för att det är deras största svaghet är inte för höga krav, och det är det som admins nu försökt dra åt tyglarna lite ikring, vi trodde du skulle bli glad över att det blev lite mer rastypiska vrener, men nej, istället slänger du en hög med skit över allt och alla, nervärderar dem och ja allt möjligt. Det är fan befängt, helt otroligt, rent utsagt förjävligt! Admins förtjänar fan inte den behandling du ger dem, ta och tänk lite innan du agerar, allt handlar inte om dig.
Malvado
Malvado 
Död 

Spelas av : Merran | Död

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 00:03

Nu räcker det. Nu får det f*nimej räcka!
Nya regler införs för vrenen. Regler som ska göra den mer striktare. Den ska inte ha eld som element. De ska inte beblanda sig med andra raser. Den ska helt enkelt göras till hur den var tänkt från början, det kan väl ingen säga något emot? Den ska göras till hur DU, Key, ville att den skulle vara från början.

Jag har egentligen ingenting mer att säga än att nu räcker det! Jag är trött på att adminerna ska motarbetas, att de ska få SKIT. De är inte värda det.
Sidan har växt och fler adminer har kommit. Men det är för att sidan ska kunna fortsätta existera.
Fler adminer gör sidan aktiv. För att adminerna är aktiva!
Jag klarar inte av att se hur de blir hackade på!

Jag skiter fullständigt i hur jag låter. Jag skiter fullständigt i om jag låter opassande och hård.

Mikkis och Mivria är aktiva i princip VARJE dag. De gör redan så mycket för sidan. Mivria betalar 100 spänn varje år (inte mycket på ett år, men det är en principsak) för att vi ska ha en domänadress på sidan. Hur många använder den?

Key, jag tycker att dina inlägg är onödiga i relation till Mivrias första inlägg. Hon inför regler kring vrenen - de regler som tidigare inte följts i stor utsträckning, just för att det började bli tröttsamt över alla korsningar och så vidare.

Key, självklart får du säga din åsikt. Det är absolut självklart - och det är jag säker på att alla här håller med mig om. Men det är sättet du lägger fram det på. Du säger att du inte vill låta som "rasen är min, min, min". Men tyvärr är det precis det du gör!

Du blir behandlad på det sättet du behandlar andra. Och just nu så kanske inte på det bästa sättet.

Men nu har jag fått nog...
Erakan
Erakan 

Spelas av : Nish

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 01:16

Hey, ta det chill nu allihoppa!
Detta är inget att förlora huvudena för. Vi kan hantera sådana här situationer utan att tillgripa annat än förståelse och respekt för alla parter.
Kommer nog ångra att jag skrev detta inlägg, och det kommer säkert vara helt onödigt och göra saken värre, menmen.

Key - Jag förstår att du känner dig kanske lite förråd och maktlös i frågan. Du har med all säkerhet lagt ner mycket tid och känsla i rasen - även om den från grunden inte är helt din. Varva ner bara. Ta det lugnt. Admins lade fram detta för att göra dig glad, vilket är något jag kan tänka mig man annars sällan gör för enbart en person. De har offrat både tid och möda för detta. Precis som du har. Jag älskar att vrenen finns, beundrar att du lämnade den ifrån dig för medlemmarnas uppskattning. Det har gett så många chansen att prova något nytt och ovanligt, vilket i sig ger nissar chansen att läsa sig vidare om hur de rollar och vilken stil de föredrar. Jag själv spelade en vrenkorsning med eldkrafter, men med hänsyn till de standards som fanns så gav jag även karaktären så grova biverkningar att han knappt alls kunde använda den. Jag tackar dig för att jag fick chansen att spela honom. Jag är nog inte den enda som tackar för att ha fått pröva någon av vrenens alla möjligheter.

Admins och övriga - Man behöver inte spåra ur. Key har rätt till sina åsikter precis som admins har sista ordet som ansvariga på sidan. Tänk er ur hennes perspektiv, att något man gav för att göra andra glada nu i ens egna ögon har gått om intet och missbrukats. Tänk er att numoori skulle tas över av andra. Att något man sett födas och varit med sedan steg ett omvandlas till något som inte alls var meningen.
Ni admins är helt fullkomligt underbara när ni arbetar, och all det slit ni lägger ner tycker jag i alla fall syns och märks av. Dessa nya regleringar är ett jättebra sätt för att göra fler nöjda med sidan och samtidigt öka förståelsen för alla rasers skillnader. Jag ser fram emot att få se hur detta fortskrider, och älskar att ni tar er tiden att ständigt vara aktiva för att skapa ett levande och blomstrande Numoori - trots det att vi medlemmar ibland bara finns till för att göra livet surt. <3

Framför allt (och ofta att detta ska komma från mig): Sluta hacka på varandra! Det räcker. Snälla. Det gör ont i min obefintliga själ när nissar ska behöva blir upprörda.

Som Miv sade i första inlägget, Fridens liljor till er alla. <3
Och jag hoppas, ärligt, att ingen blev förolämpad eller illa berörd av vad jag skrev. Borde nog ha håll't tyst.. >_< *liten*
*försvinner långsamt in under en sten för att undvika gräl*
Zayev
Zayev 
Utvandrad 

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 08:19

Då Nisha har varit väldigt diplomatisk här tycker jag inte att det finns mycket mer att gnälla om. Som hon säger, även om jag kanske säger det lite hårdare, kom fram till en fredlig lösning som fungerar. Snälla. Detta för att varken Lullu eller någon Admin ska behöva må dåligt på något sätt. Och bevisligen andra medlemmar också. Jag var också irriterad, men jag försökte ta mitt förnuft till fånga och se på det objektivt. Och nu har vi fått flera, så gott som, objektiva syner på det hela och det har fått mig att verkligen inse hur befängt det här grälet är. Lämna allt som innebär att basha ner på Key hur mycket det än kliar i fingrarna. Det räcker med det som redan står. Ska det bli någon form utav mobbing här på Numoori för en sådan skitsaks skull, då vet i fan om jag vill vara kvar här. Jag trodde att folk här var lite mer mogna än så, framför allt de som är runt 20-års åldern.

Det här var ett fullkomligt onödigt inlägg som inte tillförde någonting till diskussionen alls. Det sista jag vill säga nu är att de som tycker sig behöva, Key inräknad, en kram och lite allmänt gos kommer till mig *blir mammig*

Det var nog allt från mig just nu. En vädjan om att det ska bli slut på allt som innebär att trycka ner en eller flera parter utav detta. För allas skull.

*kastar fredsliljor i ansiktet på alla* <3
Akura
Akura 

Spelas av : Marie

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 11:58

Eftersom att jag tycker ni sköter den här diskussionen så väl så jag tror jag inte tar och lägger mig i. Så ta det lugnt nissar små, vi älskar er alla <33
Mivria
Mivria 
Moraltanten the Admin 

Spelas av : Lin

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 13:10

*Tar ett djupt andetag*

Nu ska vi inte ta till personangrepp i denna tråd mer. Har man mer att säga som inte rör ämnet får det tas privat från och med nu. Jag uppmuntrar alla att läsa igenom sina inlägg för att se efter sånt som är olämpligt och redigera eller ta bort. Vi vill behålla en fredlig stämning även om man blir upprörd, och kunna föra en sansad diskussion.

Jag ska inte ens försöka fatta mig kort denna gång utan ska försöka förklara så pedagogiskt och grundligt jag kan, med risk för upprepningar av sånt som tidigare sagts. Det finns en del som helt enkelt behöver klargöras. Detta är bra för alla att läsa för att få en förståelse av hur Admins arbete fungerar idag.

För det första, ordet Privata raser är något som egentligen inte borde finnas kvar på rassidan. Det har bevisligen flertalet gånger inte varit passande att en medlem har hand om en ras, aktiv eller ej. ALLA raser på rassidan, utan undantag, är raser som idag Admin har hand om för att alla ska ha tillgång till rasen och för att en ras inte ska bli liggandes, vilket mer än ofta har skett. Vi har jobbat mycket med att försöka få ordning på de tidigare så kallade privata raserna, men är långt ifrån klara än. Vi försöker kontakta de som en gång varit ansvariga för raserna, även om de inte alltid är möjligt då de kan vara inaktiva eller helt försvunnit från Numoori, och ibland tar vi beslut att ta bort en ras som inte används.

När det kommer till nya raser så finns det lite olika kriterier.
Låt oss säga att en medlem kommit med en föreslagen ras, som vi nu enkelt kallar för X-varg.
Beroende på, så kommer vi oftast i första hand säga att om man vill ha en enstaka karaktär av denna ras, så brukar vi oftast kunna godkänna det. I princip blir detta som en privat ras, som även kanske spelas av flera medlemmar. Vi har ett par mindre sådana raser som funnits ett tag i Numoori, men som aldrig blivit uppskrivna. Och att få en enstaka karaktär godkänd av sin egen ras brukar vara gott nog för de flesta, och bukar gå fort att få godkänt.

Men i detta fall kanske medlemmen vill ha rasen X-varg helst uppskriven på raslistan. Nu mera är det väldigt sällan som vi direkt tar en föreslagen ras som vi sedan skriver upp på listan, och brukar svara att om man vill ha en ras uppskriven så är det en betydligt längre process, för det är det. Då vi idag i ärlighetens namn har väldigt många raser, så många att de inte ens får plats på en sida, samtidigt som vi jobbar med att utveckla/förbättra/anpassa de redan existerande raserna, så vill vi ogärna ta in fler raser än nödvändigt, även om vi tidigare kanske varit snällare och tagit in de flesta nya. En ny ras idag, behöver verkligen vara en ny ras som tillför något som saknas, utan att för den skull behöva vara väldigt avancerad så att de knappt går att rollspela. Enkla, men fortfarande roliga och unika idéer, och det är inte alltid lätt att få fram, det säger sig självt. Helt ärligt, vissa av de nyare raserna som arbetats fram kan ha varit en process på 1-2 år innan de slutligen hamnat på raslistan.

Låt oss säga att medlemmen vill ha sin nya ras på rassidan som en privat ras? Till detta säger vi idag konsekvent nej till, och det är samma för alla medlemmar. Då vi under åren mer eller mindre bara upplevt problem med privata raser, så har vi även ändrat uppfattning om vad en privat ras är. En privat ras är en ras som hålls hel privat. En ras som finns på rassidan är med andra ord inte privat. Undantaget kan vara att en ras kräver tillstånd, men då från en admin, eller att man tar in en ny ras som behöver tillstånd, men även detta försöker vi undvika.

Relativt ofta får vi fram idéer som vi tycker passar in på rassidan, och självklart vill vi inte vara tjuriga, men även om vi säger okej, vi tar in X-varg på rassidan, och medlemmen i detta fall gått med på att den ska vara exempelvis öppen, så tar det antagligen fortfarande lång tid innan den sitter klar på sidan.

Jag som varit en av admin under många år nu kan säga att vi försöker arbeta annorlunda idag än tidigare. Idag försöker vi vara en mer samlad grupp som är med på allt som beslutas. Jag själv brukar alltid försöka undvika att ta ett beslut utan att exempelvis kolla upp med Mikkis eller annan admin, eller i vissa fall mods, beroende på vad det gäller. Tidigare hade vi istället ingen organisation, och när det är en mindre sida behövs det inte i samma utsträckning, men idag har vi de arbetet vi har för att underlätta för oss, och för er som medlemmar. Oftast tidigare kunde en medlem ha problem med att få tag i en aktiv admin, och sedan få olika beslut från olika admins, där vi inte hade en aning alls om vem som godkänt vad eller sagt nej till vad. Det kunde resultera i många förvirrande mindre eller större konflikter där man som admin kände sig ganska maktlös. Idag försöker vi göra allt som grupp, och då tar det tid då man inte alltid kan vara online samtidigt och ha tid att diskutera Numoori. Och om det handlar om att skriva texter ska man även ha tid för detta. Jag brukar nu mera få ta mig stunder då jag helt släpper adminarbetet för att bara kunna fokusera på de jag också är här för, att rollspela och ha kul med alla mdlemmar, och den prioriteringen är viktig för mig för att jag ska orka fortsätta med adminarbetet som tar upp det mesta av min Numoori-tid.

Jag var med och utvecklade rassidan en gång i iden, och många av de raser jag tog fram då, kan idag kännas onödiga, och var inte alltid speciellt genomtänkta, men vi har gemensamt försökt utveckla dessa idéer så de ska passa för Numoori. Självklart inser jag, att som admin är det lättare att få fram idéer som kommer användas, som i slutändan kanske inte var helt lyckade. Man försöker vara självkritisk, men det är inte alltid det lättaste. Men vi försöker! Nu mera försöker vi därför vara mer kritiska till våra egna och varandras idéer och det är oftast dessa, om de är större, som vi tar upp som öppna diskussionsfrågor för att få en aning om vad den större gruppen av medlemmar anser om saken, alla medlemmar blir oftast våra största kritiker, och vi är medvetna att om vi inför något som direkt skulle vara dåligt för Numoori, eller som inte skulle uppskattas, så försöker vi undvika det helt. Ibland känner vi att vi har stöd, ibland får vi ge oss. Vi tar till oss kritik, vi tar till oss idéer. Ibland får vi gå emot och införa/ändra något ändå för att vi tillsammans anser att det är nödvändigt för Numoori, då sett ur hela sidan och communityn som perspektiv.

När det kommer till nya raser så kan de fortfarande vara baserade på förslag från medlemmar, men anpassade för att passa in i vårt universum. Vissa idéer kommer vi inte kunna skriva upp för att de kanske påminner för mycket om en redan existerande ras. Många raser är utvecklade så att de är så pass breda att många idéer som kommer in skulle kunna rymmas inom de existerande raserna. Vi har även idag raser under pågående process som troligen ska införas, raser som känns som självklara tillägg, som vi länge diskuterat som borde vara med. Men det tar tid. Men vi försöker se till att de raser som kommer upp nu, har vi kontroll på.

Kartan är ett bra exmpel på något där vi försökt samla ihop medlemmars idéer under lång tid. Jag vill minnas att både Tårarnas träd och Storträsk är idéer nästan helt baserade på medlemmars förslag.

När det kommer till vrenen, och nu är det mer riktat mot Key men fortfarande bra fö alla att läsa, så finns det uppenbarligen lite annorlunda grundförutsättningar. Denna ras är en av de första, den var med innan jag var varken admin eller medlem på Numoori. Denna ras var med innan vi satte upp dagens "standard" med hur vi arbetar med raser. Alla nyare raser idag, framtagna av medlemmar, är förhoppningsvis de flesta medvetna om att vi inte kan ge full kontroll till en annan medlem, utan att när rasen är på rassidan så "tillhör" den numoori. Självklart, så försöker vi i största möjliga mån att respektera rasens författare, om denne är aktiv. Om ändringar behöver göras, eller en ras behöver uppdateras, så har vi kontaktat de närmsta ansvariga för en ras för att de själva ska ha möjligheten att uppdatera texten med vår hjälp och input. Jag vill minnas att senast vrenens text helt uppdaterades, så gjordes det av medlemmen som förde dem till Numoori, och jag antar att det var då du, Key, som gjorde detta. Är förstås möjligt att det skett mindre redigeringar i texten efter des, men inga radikala åtminstone. Vrenen har varit med så pass länge att många, även jag, ser den nästan som en helig ras som inte får förändras eller redigeras för mycket, och den står där den står och alltid har stått. Enbart respekten för vrenen gjorde att vi ville införa dessa relativt enkla regelförändringar för vrenens skull som ras. Vi diskuterade kort om vi skulle göra liknande för andra raser, men ansåg att det var mest akut med vrenen, så vi valde att bara prioriera vrenen denna gången. Det är inte många raser som får den uppmärksamheten som just vrenen fått, vill jag understryka.

Vi försöker inte roffa åt oss några "rättigheter" för en ras, och vill visa respekt för de raser som finns, och jag tycker att vi oftast har gjort det så att alla inblandade kan bli nöjda i slutändan. Ninjavargen är ett bra exempel på en ras som vi idag fått arbeta fram på nytt, då de ansvariga inte längre är aktiva. Ninjavargarna har varit väldigt populära som ras, men stått stilla och näsan dött ut för att de ansvariga inte kunnat kontaktats. Men det ska förhoppningsvis ändras, och jag kan inte säga om vi sagt att ninja vargen ska bli en helt öppen ras eller en ras som behöver tillåtelse, men hur som helst så ska de bli en ras tillgänglig för alla. Och vi hoppas att de ändringar som gös blir en förbättring för rasen, och vi har fortfarande haft kontakt med de icke aktiva medlemmarna som tycker detta är bra för att rasen inte ska försvinna ur Numoori. Oftast tidigare så har vi haft en sån respekt för medlemmarnas raser att vi inte vågat röra rastexterna eller raserna alls, för att de varit just privata, och i slutändan har de lett till att raserna oftast tagits bort helt pga inaktivitet. Nu mera har vi insett att vi kan inte ha DEN respekten vi hade då, då det bara ledde till att vi bara kunde ta bort inaktiva och bortglömda raser som skräpat på rassidan. Det fungerar helt enkelt inte längre för vår sida. Har vi inte kontrollen, kan vi inte ha den rasen. Så enkelt har de blivit. Vi har fortfarande så kallade privata raser som behöver kollas upp och förändras, men vi har helt enkelt inte tiden att lägga ner för att fixa alla raser på en gång. Då vi oftast är flera som arbetar med en ras, med input, kritik och läshjälp från varandra, mellan skola, jobb, läxor och lunchraster så tar det tid. Ibland önskar jag att jag kunde vara heltidsanställd på Numoori, det vore mina drömmars jobb, men tyvärr, är det inte möjligt. *sad face* Som admin kan får man ibland istället få agera arbetsledare då vi får hjälp av medlemmar med att kanske fixa en text, eller rita en bild, vilket alltid uppskattas av oss. Vet att det är många som flertalet gånger erbjudit sin hjälp, och även om vi inte alltid kan komma på en lämplig uppgift åt medlemmen, så uppskattar vi att man erbjuder sin hjälp.

Angående vrenen, så får du gärna, som jag tidigare skrev, uppdatera vrentexten åt oss. Mer än gärna. Det var ett tag sen det gjordes, och en uppfräschning av en text är aldrig fel, och det kanske kan hjälpa nya medlemmar att mer förstå rasen.

Men, tyvärr, av tidigare nämnda förklaringar så kommer vi inte kunna acceptera vrenen som privat ras. Så även om vrenen kom till i en tid före min tid på Numoori så kan inte vrenen behandlas så annorlunda. Det måste vara lika för alla medlemmar, och att ta in den som ny privat ras skulle strida mot allt vi arbetat för att få bort, och skulle kännas orättvist mot medlemmar som fått detta nekat tidigare, och det är många kan jag lova. Så i denna fråga, kan det egentligen bara bli nej.

Är det orättvis mot dig som förde rasen till Numoori? Ja, det kan tyckas. Det kan jag hålla med om. Samtidigt så har rasen en gång blivit en allmän ras, ett faktum jag har svårt att göra något åt, och det var med ditt godkännande vad jag förstår. Detta var en tid innan mig, så jag vet inte vad som sagts då, det står utanför min förmåga som mänsklig varelse att veta eller helt förstå det. Men vi säger inte nej för att vi är emot dig som person, eller inte respekterar dig, inte lyssnar på dina åsikter, eller för att du är si eller så aktiv, detta är bara samma för alla.

Vi försöker lyssna, även om det är svårt att höra allt. Denna gång blev ändringen för att vi lyssnat på flertalet medlemmar som är trötta på främst omotiverade vrenkorsningar under längre tid. Denna gången blev ändringen främst för att vi upplever att en större del av Numoori fått nog, av många som älskar rasen.

Det är tråkigt att du anser att denna ras inte är vad du önskat. För mig, som antagligen fört fram 15-20-talet vargraser minst, som relativt ofta baserades på mina egna idéer, eller mina idéer utvecklade ur andras, är alla raser jag haft en vision för. Jag kan förstå besvikelsen av att en ras kanske inte är exakt vad man önskat eller menade att vara, jag har många sånna raser själv. Samtidigt när jag förde in mina raser så gjordes det redan med insikten att jag mer eller mindre gav dessa till Numoori. I många fall har jag sedan blivit rörd så här många år i efterhand av hur vissa av de raserna jag förde in då har utvecklats idag av andra medlemmar, och hur vissa raser verkligen blivit tagna till medlemmars hjärtan, där jag ofta numer känner att rasen är långt ifrån min, för att jag inte varit med och rollspelat fram rasen till vad den blivit. När en ras blivit så älskad, så kan jag bara lyfta på hatten och känna att jag gjorde något bra, och att jag inte kunnat önska mer. Det är när en ras inte blivit lika älskad som jag blivit som mest besviken. När en ras Verkligen blivit en del av Numooris anda, då kan jag tacka för mig och veta att rasen tas väl om hand och att jag inte behöver göra mer än att underhålla texterna som de flesta skrev mitt i natten en gång i tiden och innehåller sorgligt många stavfel. Vi jagar dessa trötta stavfel fortfarande till denna dag.

Självklart finns de raser som jag anser var mindre lyckade, och helst skulle tas bort, utan att nämna vilka, men det är nästan alltid någon som är fäst vid alla raserna. Detta får vara beröm nog i dessa fall. Idag med våra mer självkritiska ögon skulle antagligen flera av raserna aldrig nått rassidan, som knappt existerade då. Vrenen har ju blivit en ras som är just älskad och beskyddad av många. Vrenen är ett sånt fall som nästan alla medlemmar har en åsikt om. Det fanns en anledning till att just vrenen fick dessa regeländringar, för att det är Många som bryr sig om rasen. Vissa av raserna i Numoori existerar nästan bara i form av korsningar, och det kan ändå inte sägas om vrenen. Vrenen är en del av Numoori, där många känner till dess historia under många år, och respekterar den väl som ras. Men då korsningar, inte direkt är förbjudet, så har det förekommit vrener som kanske inte är helt rastypiska. Detta är som det är. Vi har aldrig velat ge oss in och tvinga folk att ändra sina karaktärer som de själva känner bäst. Vi har velat att Numoori alltid ska förbli den fria, öppna och välkomnande sida som det alltid har varit för nya idéer. Men det säger sig självt att ju fler medlemmar, desto fler regler behöver införas med tiden, för att i slutändan förbättra och förenkla för alla.

Denna regeländring gjordes till slut för att vi ansåg att det var bäst för rasen, där vi förhoppningsvis satt en punkt i att vi ändå vill att den här rasen ska följas lite hårdare än andra, utan att låsa in oss i trånga burar. Detta gör förhoppningsvis att medlemmar ändå är mer medvetna om vad vrenen är för ras, och vad som är viktigt för rasen. Att göra denna till en ras som kräver tillåtelse och noggrann uppsyn skulle jag se som ett steg bakåt från de vi arbetat med att undvika och få bort under många år.

Om jag även ska svara kort som vanlig medlem (Detta behöver ni verkligen inte läsa, är bara väldigt sällan som jag uttrycker mig på personlig nivå öppet i Numooi så tar tillfället nu som ett undantag) så kan jag bara säga att jag är ledsen för att det är som det är. Många blev upprörda igår och skrev antagligen mer än man borde göra när man blir upprörd. Men jag ska inte ljuga, för som medlem och människa blir jag även sårad och tar illa vid mig, men som admin försöker jag alltid behålla ett neutralt uttryck, oavsett hur arg/ledsen/glad jag är. Jag försöker göra mitt bästa som admin, och under mina år så anser jag mig ha ha fått god insikt, överblick och erfarenhet av vad som krävs för att driva denna sida, vad som funkar, vad som inte funkar. Men jag, och vi andra ansvariga, kan fortfarande göra fel, och ha fel. Och under mina år så har jag även lärt av mina fel, och förhoppningsvis även därför blivit en bättre admin. Men som tur är är vi flera som delar ansvaret, och själv så hade jag inte orkat fortsätta är jag helt säker på.

Om det jag gjort, sagt eller beslutat under mina år har upprört eller sårat någon, så kan jag idag bara be om ursäkt. Jag, om någon, tar till mig kritik, lyssnar, läser på det som sägs och tycks, och som person tar jag personlig kritik väldigt hårt och på största allvar. Jag vill bara ha en god stämning i Numoori och en bra argumenation på en vänlig nivå. Som admin har jag med åren blivit tuffare, för det måste man, men i verkligheten är jag konflikträdd. Jag undviker dessa typer av konflikter om jag kan. Men allt jag gjort som admin har jag gjort för att jag älskar Numoori betydligt mer än jag kanske borde, och allt jag gjort har jag gjort för Numoori's och medlemmarnas bästa. Story of my life. The end.

Jag tror inte jag kan förklara mer nu utan att upprepa mig om och om igen. Jag kan bara hoppas att detta var ett försök gott nog. Om det finns fler funderingar eller oklarheter, så tveka dock inte att ställa dem. Jag vill inte att någon ska lämna denna diskussion upprörd eller med känslan av att det är något man inte kan förstå eller ta till sig.

Så slutligen, efter allt för mycket text som tagit mig tre timmar att få fram, så kan jag bara lämna vidare till nästa talesman, så länge denne behåller en trevlig ton.

MÅNGA fridens liljor till alla där ute. Älskar er.

*Andas ut*

Spelas av : Kyo

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 14:58

Hej.

Har inte läst allt, bara skummat texten.

Först och främst; Miv, du är bäst och väldigt pedagogisk.

Senså. Jag sympatiserar dock med Key här. Kort sammanfattning:

Då jag kan förstå att det är jobbigt när en ras, som man skapat själv, vrids till något man inte vill att det ska vara. Att inte ha kontroll över något man skapat, något man har starka idéer och känslor kring ändras men fortfarande kallas vid samma namn man gav det.

Jag förstår det. Det är den känslan jag har till hela numoori. Många beslut, om inte alla på senare tid, har jag inte varit delaktig i, kanske inte ens vetat om. Förut tyckte ajg det var jobbigt, men då en sida växer så stort på det här sättet går det inte riktigt att ha kontroll över alla idéer och ändringar som sker.

Men jag vet känslan.
Du vill inte att din idé ska ändras och misstolkas och bli något du inte tänkt den ska vara, helt enkelt!

Men nu är det ju så att numoori, inte är en absolut story man har full kontroll över. Det är ett sammarbete mellan flera människor, vilket betyder att raser, områden och hela systemet hela tiden förändras på olika sätt. En ras eller idé på numoori kommer att förändras, sättet Admins hanterar och godkänner raser förändras. det är naturligt, det blir som ett pussel som måste läggas så bra som möjligt.

då det blir större och större, måste admins system bli effektivare. Privata raser fungerar inte längre, då de ofta blir inaktiva och liggande då rasens "ägare" blir inaktiv. All executive power to the admins, liksom, helt enkelt för att allt ska flyta på.

Det är som med mej, jag har släppt numoori och har accepterat att det går vidare utan att jag har så mycket att säga om besluten, trots att jag är "ägare.", alltså skapade sidan. Ja, alla beslut håller jag inte med om, ja; ibland är det jobbigt där jag inte håller med om idéer. Misstycker med ganska många faktiskt.

MEN, jag vet att den här sidan ger många så mycket glädje, och i slutändan försöker admins bara få sidan att bli så bra som möjligt. Och jag har inte kontroll.

Och jag skulle kunna gå in och säga: Nej, numoori blev inte det jag tänkte mig, den har förändrats för mycket sedan jag skapade den, ni ändrar massa grejer utan mig. MEN, det är helt enkelt inte värt det. Jag har "gett bort" numoori till the very creative collective hivemind of all you people! Det blir inte alltid som jag vill, men det blir ändå bra.

MEN. Rasen är fortfarande din. Det är din idé, så så länge vi kallar denna ras vid namnet Vren så har du upphovsrätten. (precis som att numoori "är mitt", så länge det kallas numoori.)

Men ajg kan inte ta alla beslut, går inte.Ingenting i numoori, och inte ens numoori som helheltsfenomen kan ägas eller styras, man får släppa det för vinden helt enkelt.

MENMENMEN. Sammanfattat:

Dina riktlinjer för rasen ska följas så långt det går. Men så länge den finns på numoori har du "gett bort den", på det sättet att 1. det kan inte bli en privat ras då vi inte vill ha det så rent administrativt och 2. kanske kommer admins behöva ändra rasen/motsätta sig dina förslag på ändringar av olika. den kan komma att förändras helt enkelt för att den ska fungera på numoori

MEN Du har full rätt att kräva att vi ska kalla rasen någonting annat, att den tas bort från sidan, om det sker ändringar du misstycker med.

I grund och botten handlar det om du kan släppa taget om idén. För man kan inte som enskild person ha den kontrollen över något på numoori.

Om det är för jobbigt så får du självklart kräva att Vrener tas bort från sidan. Men så länge en idé släppts ut i Numoori så kommer den att förändras, och man har inte längre kontrollen.

Det är det som är grejen med Numoori! Det är levande.

Tjoho.

(Ang det som allt handlade om från början tycker ajg det är jättebraaaaa att sådana "regler" förs in, även om det faktiskt var en outtalad regel förut, bara man läser på om rasen. Det handlar om att folk måste läsa rasbeskrivningarna noggrannare! ta hänsyn till en ras för och nackdelar! jaja. over and out.)

Selva
Selva 

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 18:19

I ett försök att ta hänsyn till det Mivria skrev om trevlig ton så ska jag svara. Men det är inte ett försök att försvara mig på något sätt. Det jag har skrivit går inte att ångra, stryka över eller tar tillbaka. Och jag står för det jag skrev. Tro inte annat.
Ni ska vara jävligt glada att jag är en så pass stark person som jag är, och där lät jag kanske inte alltför trevlig men jag är fullt medveten om det jag skriver här, vad som skrivits och har väl en svag aning om vad som kommer skrivas, för en person aningen osäkrare än mig skulle antagligen inte klarat av all den där skiten som just kastades på mig. Men tiden som passerat sedan igår då jag svarade i den här tråden tills nu har verkligen varit riktigt underhållande. Det där går ju att tolka på olika sätt. (och antagligen kommer någon påpeka att detta inte har någonting som helst att göra med vad som diskuteras i denna tråd, och jag får väl be om ursäkt till Mivria som tyckte att det som inte rör diskussionen om Vrener skulle tas någon annastans, men då folk så vänligt redan vräkt ur sig sina åsikter och tankar emot mig så tänkte jag att jag tar mig tid att besvara dem lite lätt såhär. Bara för sakens skull.) Nej. Roligt kan man verkligen inte säga att det har varit. Många av er behöver kolla upp vad det egentligen innebär att mobba någon.
Jag skulle ha släppt ämnet eller bara tänkt över ordentligt vad det var jag skrev innan jag skickade det! Gud vad mycket skit jag vräkte ur mig.
oh rly..
Jag förtjänade ju mer eller mindre att ni alla laddade ordentligt och såg till att hiva allt detta över mig. Vad är det för sätt att yttra sina åsikter och tankar på ett sådant sätt som jag gjorde? Nej, jag förtjänade verkligen att få all den där skiten. Det räckte verkligen inte med att Admins redan tagit upp diskussionen och beslutat att tala mig till rätta.
Såklart! Det är ju inte mobbning på något plan whatsoever! Det var antagligen så ni resonerade för några månader sedan då det förekom glåpord och påhopp även i chatten gentemot en viss person som faktiskt var nära att lämna sidan för att hon gjort ett misstag. Det var ett fall då hon bröt emot lag, vilket är mycket allvarligare än detta, men jag kan ändå se likheterna i hur dessa två olika saker hanterats. Av er medlemmar. Ni skrev tydligt att det inte skulle förstöra min värld om jag inte fick min vilja igenom. Att det bara är en småsak på den här rollsidan, Numoori, och att jag borde växa upp och lära mig hur man ska uppföra sig. Wow, jag kan inte fatta att jag ler medan jag skriver detta. Men var det inte ni som överreagerade? Jag formulerade mig på ett hemskt sätt, det erkänner jag men jag var aningen för sömnig för att märka alla mina ord som jag lyckades få fram på skärmen, och antagligen var jag också en aning upprörd. Precis som ni nog var när ni valde att svara. Där gjorde vi alla en gemensam tabbe, men märk väl att det inte var jag som lackade ur totalt.
Jag har läst igenom de inlägg jag postade i denna tråd. Och ja, det märks att jag lät min frustration över hur min tanke om Vrenen ignorerats genom åren, men kastade jag verkligen så mycket skit på Admins? Jag upprepar; Detta är inte ett försök att släta över det jag skrev, försvara mig själv och övertyga alla om att jag verkligen inte menade det på det sättet. Det jag anklagade Admins för, ja jag vet ärligt talat inte hur jag ska formulera mig på annat sätt, var att jag inte hade den minsta susning om informationen som så många tyckte skulle vara uppenbar. Jag ställde frågan om alla mina rättigheter till rasen tagits ifrån mig. Kyoko har nu svarat på det. Och för det är jag tacksam. Även Mivria tog sig sin tid att skriva ett inlägg för att klargöra saken, och Murder gav mig en chans att förklara vad jag hade i åtanke då jag gav en förfrågan om att få göra rasen Privat.
Min avsikt var att med Vrenen som en privat ras kan man försäkra sig om att spelaren är medveten om de små karaktärsdrag som är typiska för Vrenen. Det blir lättare att ta upp frågor gällande kraft och vilka förmågor karaktären skulle kunna utveckla. Min avsikt var också att det antagligen skulle göra det lättare för alla om ansvaret skulle falla på mig. Så skulle inte Admins behöva ansvara för det också. Och nu låter det på nytt som att jag försöker släta ut allting och säga "nej men jag ville bara väl". 1. Jag anklagade Admins för att inte ha gett mig information jag tyckte att jag skulle ha fått. 2. Ja, det gjorde mig jäkligt arg och besviken på dem. 3. Vad som gjorde mig ännu mer ledsen och arg var att det kändes som att Vrenen bara ryckts ifrån mig och att jag nu verkligen inte har någonting som helst att säga till om.
Förväntade jag mig att Admins skulle sätta sig och skriva mejl till alla som skapat en ras på Numoori och förklara hur det låg till? Nej. Jag vet hur mycket arbete de lägger ner på Numoori. Jag är tacksam att de arbetar så hårt för att driva sidan. Men ingenstans i de inlägg jag skrev kan jag hitta att det står "jag tycker de gör ett uselt jobb och jag uppskattar inte alls de få saker de gör och de borde anstränga sig mer och jag borde komma först".

Trevlig ton. Jag har inte glömt.
Självklart vill jag att Vrenen ska stanna kvar på Numoori. Rasen skiljer sig från individ till individ. Inte alla Vrener är superonda. Inte alla är supergoda. Inte alla väljer att vandra vid sidan av en vanlig varg och upptäcka världen genom även andra varelsers ögon. Men att ge dem eld som kraft bara för att det är otänkbart och verkligen coolt, och att en karaktär är 20% Bergsvarg, 13% Karg, 62% Drakarg och 5% Vren, det.. det hela känns så onödigt.
Jag känner mig inte skyldig att försvara eller förklara mig gentemot någon annan här än Admins. Och nu när jag fått svar på vad det var jag ville veta, nu när jag är något mer insatt i det hela, så handlade aldrig allt detta om att jag skulle få totalt styre och enväldig kontroll över rasen. Med något lugnare sinne och klar syn i det hela så lämnar jag gärna över Vrenen till Numoori, och ger er som styr sidan rättigheterna till den.
Jag hoppas att jag till denna punkt lyckats hålla fast vid det lugn jag känner och kunnat formulera mig någorlunda så att allting kommer fram som jag tänkt det. Mycket riktigt tog jag ut min frustration i denna tråd, utan rätt det går inte att neka, och för det ber jag om ursäkt. Till Admins. Jag är en så pass gammal medlem att om jag inte gillade det ni gör eller hur sidan utvecklats skulle jag för länge sedan ha dragit mig tillbaka.

Slutligen, till er andra. Som så vänligt uttryckte era åsikter och tankar utan att ta hänsyn till mig och att jag liksom alla andra människor gör misstaget att fela ibland, men som bör ges en chans att lära av mina misstag;
Anklaga inte mig för att ha ett jobbigt liv då ni själva inte har någon som helst tolerans.
Tro inte att jag bryr mig det minsta om era åsikter eller tankar, era glåpord och den skit ni kastade på mig, för det är sorgligt små människor som tar sig till sådant. Det är som att kolla in på youtube, dubbelmoralen finns överallt.
Jag stod tidigare upp för någon som blev utsatt för personangrepp och som inte hade någonting att sätta emot. Det är bland det äckligaste jag vet; att trackasera någon för att de anses göra fel och inte låta dem få en chans. Admins tog hand om händelsen då, trots det kunde ni inte låta bli att visa hur hemska människor faktiskt är, och inte heller kunde ni nu låta bli att ta tillfället i akt att förklara för mig hur patetisk jag är. Hur fel jag gjorde. Trots att Admins redan tagit tag i det.
Som jag skrev högre upp; Jag är medveten om vad jag skriver här. Jag vet att jag låter allt annat än vänlig. Men det är inte heller min avsikt. Återigen ber jag om ursäkt till Mivria som vill att vi ska hålla oss i skinnet, men till er andra har jag inga ursäkter att ge. Trots att ni tycker att ni gjorde rätt. Antar att det är min tur att utstråla denna dubbelmoral. Men vem av er var det som skrev det... "Behandla andra som du själv vill bli behandlad"..?

Till er som tog mig i försvar, om det är rätt ord att använda, tack. Det hade inte behövts, jag förväntar mig aldrig att någon ska behöva kliva upp och försvara mig. Men det uppskattades, tro inte annat.
Avslutningsvis säger jag bara att jag anklagades för att förstöra den underbara plats Numoori är. Någonting som även användes som anklagelse emot den person som blev utsatt förra gången. Se på er själva. Snälla, det är ju tragiskt att se så många gå samman och uppföra sig värre än den mobbade/anklagade för att de yrkar på att de vill ha ett trevligt ställe där alla är välkomna.
Jag upprepar det som stod i mitt inlägg jag skrev då jag försvarade denna andra person. Men tydligen så behöver det upprepas. Och om ni har någonting otalt med mig så bring it. Jag är precis här, jag ska ingenstans, så det är bara att skicka ett mejl. Var dock medvetna om att jag har nolltolerans emot mobbning eller konflikter då det är alla mot en och den som utsätts för all skit inte förtjänar det. Talar inte om mig, jag är stark nog att bemöta det, men ingen förtjänar egentligen att behandlas såhär. Jag kommer stå upp för alla som blir orättvist behandlade. Vare sig det uppskattas eller inte.
Det var det jag ville ha fram. jag hoppas allt är klart och tydligt, annars är det bara att fråga mig om någonting. Eller om ni tycker att det jag häver ur mig bara är en massa skit. Som sagt; hör av er om ni absolut inte kan leva med att jag får en äcklig smak på tungan av folk som inte kan låta bli att trycka ner andra som redan ruskats om.

Vi alla känner till den sjukdom jag har; att jag inte kan fatta mig kort. Så med det skrivet hoppas jag folk har överseende med mängden text här.
[ och jag är fortfarande medveten om att mycket av detta kan anses vara skit som kastas tillbaka eller att jag muckar gräl. Men som sagt, jag försökte hålla så vänlig ton som möjligt.]
Murderotic
Murderotic 

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 18:52

Jag har ett minne som en guldfisk, så har säkerligen glömt hälften av vad du skrivit ovan trots att jag noggrant läst igenom det. För det första vill jag säga, att jag har svårt att se vad som är mobbning och inte. Då menar jag inte bara "just här", utan alltid, överallt, i verkliga livet - jag har aldrig riktigt satt fingret på vad som är mobbning och inte, så kan tyvärr inte svara på något av det. Bortsett från förut då det blev en massa tjafs och mobbning och vi adminer löste det, ja då vände ju allting och folk började "mobba" de som hade "mobbats" från början, dubbelmoral som du sade. Jag kan bara hålla med om att vissa uttryckte nog sin ilska utan att tänka sig för, men jag ser själv inget i min text jag skrev som mobbning utan det handlar enbart om just vrenen - tycker du annat så får du säga till.

Inte för att försvara någon, men jag tror dom flesta blev så arga då dom såg att Mivria hade skrivit ett kort och lugnt svar till dig, sedan fått ditt långa svar, som jag uppenbart tolkade på ett negativt sätt där jag ansåg dig hacka på oss genom att säga att vi "aldrig lyssnar" (i texten ovan säger du att det inte var menat så, men det var i alla fall så jag tog det, även Mivria vill jag säga) Det gjorde mig inte bara irriterad, utan även arg. Jag ångrar inget jag skrev tidigare, för tycker det jag mest pratade om var vrenen och inget annat och jag kvarstår vid mina åsikter där.
Jag vill inte heller påstå att alla hade rätt i vad dom sa eller kastade på dig, men ger man sig in i en diskussion som egentligen rör många människor får man räkna med mkt motgång och skäll plus starka åsikter (även en del påhopp då folk blir ilskna vilket vi troligen sett allt för mkt utav) - nej jag säger inte att du ska ta emot skiten, men du får vara beredd på att folk sätter sig emot dig, liksom du sa att du satte dig emot oss. Vill bara upprepa igen, att jag inte menar att det är okej med personangrepp och dylik.

jag vet att Miv ville avsluta denna tråden för att slippa tjafs, men jag tycker det är nödvändigt att den är kvar, så att man faktiskt kan diskutera vrenen som det var menat ifrån början. För jag kan se på långa vägar att det ännu inte är över, och det finns mer som behövs sägas och rättas till. Därför väljer jag att svara på det här inlägget i hopp om att vi kan lösa det här istället för att sopa det under mattan.
Hielo
Hielo 
Kannibalkool 

Spelas av : Säl

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 19:16

Jag kan påstå att jag håller med Mikkis där. Jag har redan förmedlat vad jag anser om hela denna vren-sak och känner inte att det gör någon nytta att upprepa sig, men jag vill bara försöka skjuta in en liten kommentar om vikten av lugn. Jag hävdar att jag inte uttryckt något negativt mot dig personligen - åsikter om ting såsom denna är inte i sig personligt menat -, vad andra gjort uttalar jag mig inte om, men det har förekommit lite för mycket utlopp av upprörda känslor här än vad som är hälsosamt. Att diskutera hur en sak som denna bör behandlas är oerhört viktigt att inte se varandra som fiender. Vi alla varandra väl och ha intressanta, roliga rollspel, inte sant?

Som folk innan mig sagt - Försök ta det lugnt allihopa. Det är hemskt lätt att bli arg i dylika situationer, och om någon blir arg blir man väldigt lätt arg tillbaka, det är så vi små kolbaserade apättlingar fungerar. Vi känner alla varandra och har ingen god anledning att bli arga på varandra personligen, även om vi diskuterar bestämt. Snälla ni, undvik att se varandra som motståndare. Det är sällan rätt att bli arg på någon för dess motiverade åsikter. Om folk håller fast vid alla arga känslor över saker som sagts så kommer det här aldrig lösas, utan alla kommer bara fortsätta vara arga i en enda, stor, vildsint cirkel - helt oavsett vem man känner bär skuld och vem man tycker började, och allt sådant whatnot. Argumentera och diskutera, men blanda inte in så mycket upprörda känslor. Det blir så ledsamt och svårt att agera förnuftigt då.

Zayev 
Utvandrad 

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    tor 30 aug 2012, 19:38

Till att börja med, när jag läste igenom det första jag skrivit, inser jag att jag har skrivit fel. Jag menade självklart att de andra raserna var skapade och inte kapade utav admins och medlemmar. De är självklart inte några pirater som bara kom och bordade ett random skepp någonstans och snodde med sig raserna till Numoori. Elleeeeeer? *ser misstänksamt mot andra*

Sedan vill jag fortsätta med det som Mikkis pratade om: att diskutera de långörade pinnbenen, aka vrenerna. Eller ja.. Det är väl snarare mer utav en fråga än en diskussionsgrej 8P Vad mer exakt är det som ska diskuteras? Tror inte riktigt att jag har förstått det xD Och jag fick veta nu att jag inte är ensam när jag läste upp vad det var jag skrivit för MP: hon undrar också xD

Sponsored content 

InläggRubrik: Sv: Ändring angående vrener    

Ändring angående vrener
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2  •  Gå till sida : 1, 2  Nästa
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» Angående min aktivitet
» Frågor angående krafter.
» Funderingar angående en flock...
» [Avslutat] Angående Vakuum