Vem är online | Totalt 6 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 6 gäster. :: 1 Bot
Inga
Flest användare online samtidigt: 221, den tor 07 nov 2024, 23:06
|
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024 | tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol | Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter!
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …
|
Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️ | fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol | Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …
|
|
| IMALA - NY FLOCK! | |
|
+42Kanto Tavar Thanatos Poisson Chargie Elite Wami Nituna Nevayah Duke Chayton Ahanu BloodBlossom Fallulah Sanguinaria Sanuye Akayru Cuywendz Kilah Masquerade Sleazoid Nevada Kele Ataro Zayev Nakaj Kangee Shiro Gina Thzuki Mistress Vitae. Violet Malvado Tocho Rosie Akaryuu Azazel Black Nirvana Ayira Weed 46 posters | Författare | Meddelande |
---|
Nirvana Död
Spelas av : Bellz | Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 16:51 | |
| Jej! <3 *pilla lite mer med min indian* <3 |
| Vitae.
Spelas av : Nasse <3
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 16:55 | |
| Är så förväntansfull på att få se allas indianvargar, har fortfarande problem med min '^^ |
| Thzuki Utvandrad
Spelas av : Bubbah | Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 17:54 | |
| Så fort jag hörde om dessa så ville jag direkt spela Hövdinsens valp eller nå :') Även om det inte går så var det något jag fick direkt i huvudet xD |
| Akaryuu Död
Spelas av : Freja / Aka | Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 18:13 | |
| Okej okej, känns som mycket sägs och frågas och händer samtidigt, och weed är inte inne och kommer antagligen inte vara det idag, sååå ska försöka svara så gott jag kan, men ha i åtanke att hon också ska säga sitt och rätta mig om jag säger något hon inte håller med oom! Azazel hade väl tydligast frågor, så jag börjar däär:3
Vad kommer det finnas för ranker? Rankerna är en aning difusa än så länge, jag och weed kan en del men inte allt för mycket och då vi valt att inspireras av flera olika stammar och kulturer finns det en hel del att reda ut och välja mellan.. Dock har jag förslag på följande (än så länge, kommer kanske till nya eller tas bort gamla. Av dessa rangförslag jag skriver nu är det inte alls många jag och weed hunnit prata igenom ordentligt, så snälla var lite tålmodiga! :{ )
Hövding, kallas/tilltalas även som den vite hövdingen(vargen behöver såklart inte vara vit lol) styr under fredstider: Alfahanne, son av bortgången ledare. Hans hona/honor (JA, det är tillåtet att ha flera partners), om han har någon, styr inte nämnvärt men kan komma med råd och har allmän respekt i flocken. Dock viktigt att hon/han(jaa homosexualitet är det inte heller något fel på häär) vet sin plats
Schamanen(oftast hanne, kan vara hona): schaman är ingenting man väljer att bli, utan man får en sk 'kallelse' i form av kanske en dröm, en händelse, under en trumresa eller meditation. Denne varg genomgår en symbolisk död och återuppståndelse. Ofta är det shamanerna som bryter de traditionella könsrollerna, vilket ger en speciell status som kan inge både respekt och fruktan. Schamanen är ofta mycket läkekunnig, har ansvar för de flesta cermonierna, ses ha en direktkontakt med andevärlden osv. Den som inte uppfyller alla krav för att bli schaman blir en sk medicinman. (schamanens lärling har en speciell plats och kan komma från vilken av de lägre rangerna som helst)
Äldrerådet(honor och hanar): De äldsta och visaste i flocken. Tillfrågas av hannen om välsignelse då han vill ingå partnerskap med någon och beslutar även vad som sker med krigsfångar om sådana skulle tas. Ger råd i största allmänhet
Onde (första rangen under de viktigaste): består av viktiga krigare och innehavare av de viktigaste läkekunskaperna. Ett barn till en Onde föds som det, då rangen är ärftlig. Men om man missköter sig kan rangen förloras. Givmildhet, artighet och förmåga till eftertanke förutsätts av en Onde. En väldigt liten del av stammen hör till den här kategorin, så som:
Röde hövdingen: har rätt att förklara krig om detta ses som en nödvändighet, styr endast under krigstider
Medicinhövding: En högre uppsatt medicinman, någorlunda läkekunnig och med dugliga stridserfarenheter. Om den vite och den röde hövdingen inte kommer överrens finns han där som medlare mellan dem.
De skickligaste krigarna: Ja, helt enkelt dem med flest meriter och som först och främst skickas ut i krig.
Kaan (andra rangen): Omfattar större delen av flocken, dess ”arbetarklass” så att säga. Inte särskilt framstående på något sätt, men här finns skickliga jägare, musiker, sångare, berättare, konstnärer, hantverkare osv.
Dapom (de som inte räknas): Här finns ett fåtal på ett eller annat sätt totalt misslyckade individer, socialt missanpassade, psykiskt avvikande, ”lata” och liknande. Observera att sexuellt avvikande inte räknas till denna grupp. Homosexualitet inte bara tolereras, det anses fullt normalt om en homosexuell varg tas som en andra (eller första) partner.
Hur lever de? (alltså, lya etc, vi vet redan att de lever "med naturen") Alltså.. vad dem lever i har jag och weed inte snackat om så mycket heller haha D: men jag har flera idéer på vad som skulle kunna vara möjligt! En av dem är att, då Imala varit en flock som flyttat runt i Den okända delen av Numori, låter de vargarna i flocken med elementet jord vara ansvariga för själva husbygget (alla hjälper såklart till, dock). Tänkte mig något i stil med att när flocken hittat en plats de vill bo på ett litet tag får de (med jordelement) rötter att stiga upp ur jorden och flätas samman till en tipi åt varje (indiantält asså, högsta punkten på omkring sex/åtta meter inuti hihi) familj, och när det var dags att flytta vidare lät de rötterna dras ned i jorden igen. På så vis lämnade de så lite spår efter sig som möjligt.
MEN, om dem å andra sidan ska bestämma sig för att slå sig ned på samma plats en längre tid, kanske rent av föralltid om så är möjligt, hade jag en tanke kring att dem skulle kunna ha ett långhus typ (delvis inspirerat av naturfolk på Borneo, men bara delviiis). I grunden flätat på samma sätt som en tipi, men sedan påbyggt med djurhudar, lera och annat för att hålla bättre mot väder och vind, snö och sol. Långhuset har en mängd ingångar längs den ena långsidan, och när man kommer in genom någon av dem breddar en kanske tre, tre och en halv meter bred korridor ut sig, här leker valpar, flockmedlemmar umgås och hantverk utförs. I korridorens mitt finns en stor grop (med ett rökhål ovanför, ofc), där en eld ständigt hålls vid liv (tänkte mig att detta också är en grej som utmärker dem, ingen har eldens kraft så vart de fått ursprungsflamman ifrån är ett mysterium. Eldvakt är allas ansvar och någon måste alltid finnas i närheten). Längs korridorens andra långsida finns ingångar till var familjs lya, som är underjordisk och ju högre rang desto finare lya, men desto större familj desto större lya. Alltså behöver hövdingens inte nödvändigtvis vara störst. Alla lyor har hemliga nödutgångar, om stor brand skulle bryta ut eller om någon skulle angripa dem. Utanför långhuset finns även en totempåle rest där den förre ledarens kvarlevor är begravd för att minnas och hedra(antar att dem helt enkelt.. tog med kroppen medan de flyttade runt? XD). Totempålen är en symbol för status och sätts framför boningen för att representera ingången till en övernaturlig värld, klanens totemdjur och kraftdjur är inristade i den. Vad tycker ni ska vara klanens toteeem förresten?? Imala betyder ju discipliner om det är till någon hjälp.. (eller är ni inte så insatta i totem och kraftdjur? kan skriva om det också om ni viiill)
Sååååååååå beroende på om alla som vill bli små indianer här känner att dem vill att flocken ska fortsätta flytta runt ett tag eller inte så avgör det ju vad dem ska bo i, kan ju vara kul att flytta runt men vad vill ni helst? :D alltså finns så himla mycket att skriva här att jag koncentrerade mig på boplatsen först.. ni får ställa fler frågor helt enkelt haha!
Historia om dem kanske? Alltså, antingen kan dem ju helt enkelt härstamma från Numori's urbefolkning eller så har deras förfäder vandrat in i landet för 34790999595 asmånga år sedan. Finns ingen specifik historik om dem. (ellerrr?) Däremot har dem ju mängder med traditioner och riter och legender, men just nu orkar jag inte skriva mer WHEUW... suttit hela dagen och letat fakta bara till de här bitarna haha.. usch, förlåt om jag upprepat mig eller babblat på alldeles för väldigt, men blir så himla into it när jag skriver att det kanske är lite osammanhängande at times, hoppas ni har överseende!
Och Azazel, jag och weed har snackat, och du var (tror jag?) den vi erbjöd platsen först och som flest varit positiva till. Så vi ser gärna att du spelar hövdingen :) men bara om du känner att du viiiiiiiill. Nu finns det ju lite mer att välja mellan så alla kan nog bli nöjda tillslut, förhoppningsvis |
| Akaryuu Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 18:14 | |
| oj.. xD hej weed! skulle inte du vara med Stange idaag? <3 |
| Rosie
Spelas av : AFB
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 18:28 | |
| känner mig kanske lite intresserad av att spela röde hövdingen eller någon vis x'3 fast den röde hövdingen måste väl inte vara röd? |
| Nirvana Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 18:28 | |
| Totemdjur Det kan ju vara typ. Örn, Bison, Björn etc. Kraftdjur så att säga.
Räv brukar ju finnas med på totempålen för sin list. :P
Jag gillar idén att de ska flytta runt. Om de ska vara på ett ställe hela tiden kan det bli risk att de fastnar och rätt som det är står stilla. Eller något. Senare kan de ju hitta en plats att slå sig ner på för en mer längre tid. Men min åsikt är i alla fall att de ska flytta runt. För Indianerna är ju nomadfolk. :3
Är fortfarande intresserad av hövdingplatsen, någon närstående eller Schaman.
Men medicinhövding lät lite lockande oxå. :3 Medlare mellan vite och röde hövding. xD
Senast ändrad av Nirvana den mån 08 aug 2011, 18:32, ändrad totalt 1 gång |
| Azazel Crew Utvandrad
Spelas av : Kreftropod | Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 18:32 | |
| Jag tror att jag var den första ni erbjöd platsen, ja. Och jag måste säga att jag är intresserad av platsen. Dock hoppas jag att det går att lösa så att Black får vara med på ett hörn... då jag inte vill att hon blir besviken och har förstått att hon också gärna vill ha platsen~
Men ja, jag viiiill ^^; |
| Weed Utvandrad
Spelas av : Millan| Utvandrad
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 19:03 | |
| Akaryuu: Joo, men hon kommer hem typ nio och då ska vi äta chirre som fän <3
Åh, men då säger vi så då, Azazel är hövdningen woho! Aka var duktig och skrev allt, har inte så mycket tid nu hehe. puss på dig! |
| Malvado Död
Spelas av : Merran | Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 20:43 | |
| Låter asbra! :D Är fortfarande väldigt intresserad av att spela Shaman. Så om du Nirvana känner att du inte måååste spela Shaman så vill jag hemskt gärna (a) Annars får vi lösa det på bästa sätt :) |
| Nirvana Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 20:46 | |
| Vad jag förstod så var Medicinhövding och Schaman två olika positioner???? Är nog lite mer intresserad av att spela Medicinhövding än Schaman i så fall. :3 |
| Black
Spelas av : Eve
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:00 | |
| |
| Malvado Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:14 | |
| Om du är okej med Nirvana :) Så du känner att du inte tar en annan rang fast du egentligen inte vill? Annars kanske man kan ha två shamaner, som typ är partners eller så? :P |
| Gina Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:16 | |
| Alltså, rollen som schaman är väldigt svår att uppnå och det blir bäst med en, så om det är okej med Nirvana att vara Medicinhövding så vore det awesome!:3 Och ja, det är två olika ranger, en medicinhövding är en högt uppsatt medicinman, dock inte schaman.
Black:?? D8 |
| Nirvana Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:20 | |
| Men då vill min vara medicinhövding. 8D
Är så gott som klar med designen på min karaktär. :D Det blir en hane. ^^ Tycker bäst om att spela hanar. <3 |
| Gina Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:21 | |
| Det blir jättebra nirvana! lägg gärna upp en bild sen om du vill, nyfiken på hur alla indianisarna kommer se ut hihi 8D |
| Nirvana Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:38 | |
| Min är klar att skapas nu. ^^
Skulle de vara en egen ras eller blandat? Är det någon storleksgräns? :3 |
| Malvado Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:40 | |
| Min lilla kille kommer se ut nåt sånt här :) Nån som har namnförslag? :) Plz ingen storleksgräns xD min blir ju biffig, i alla fall om ajg ska gå efter denna bilden xD |
| Black
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:42 | |
| Nån som tror att JAG skulle kunna få spela shaman..? *försiktigt leende* |
| Nirvana Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:43 | |
| Mal:
Namnförslag. CHOGAN: Algonquin name meaning "blackbird." JACY: moon KOTORI: Hopi name meaning "screech owl spirit." MAKYA: Hopi name meaning "eagle hunter." NAALNISH: Navajo name meaning "he works." SAHALE: falcon
Black: Malvado skulle spela Schaman kom vi väl fram till nu? |
| Vitae.
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 21:49 | |
| Åh, och jag som ville spela medicinhövding :( Aja, vet inte riktigt vad jag vill vara då i så fall, är öppen för förslag :) |
| Gina Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 22:04 | |
| Black, du skulle inte kunna tänka dig att spela Röde hövding annars?? Eller vite eller röde hövdingens hona kanske? eller medicinman?? c: (eller ville Rosie spela röde hövding...?)
OKEJ, fastställda ranger:
Vite hövding: Azazel
Medicinhövding: Nirvana
Schaman: Malvado
Schamanens lärling: Weed
Vitae: Du kanske vill vara krigare eller jägare?? eller varför inte med i äldrerådet eller kanske bara en Kaan-rangad? Min varg kommer vara det och då han inte är släkt med någon i flocken (fadern var indian men är död) skulle det vara kul om han liksom.. hade någon att bo hos :'3
Storleken vet jag inte riktigt hur det blir med, men jag tycker att dem kan vara allt från små till stora vargar, men inte mindre eller större än så :)
Hallå hörniii, tänk förövrigt på att era vargar kommer ha ett namn som små (även det namn ni registrerar vargen med) och sedan får ett NYTT namn när dem ska genomgå riterna som gör dem till vuxna (hanar räknas som vuxna vid 13 m-år och honor vid 14 m-år), det nya namnet är ju något som passar in på dem som person antingen personlighetsmässigt eller till utseendet. Och det är endast deras 'andra' namn som behöver vara ett indiannamn. Detta skrivs även som tilltalsnamn på pressen
tror nog dem kommer skrivas som en egen ras, då dem i princip ser sig som det och adopteras någon valp eller varg in så ses den direkt av flocken som Indianvarg.
Åh, en till grej med rangerna jag glömde skriva förut; dem ser det inte som att någon är högre rankad än någon annan egentligen, utan bara som att de har olika arbetsuppgifter (bortsett från den lägsta rangen då...). Alla är jämlikar~
|
| Black
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 22:08 | |
| Gina: Åh, det vore kul c: <3 |
| Vitae.
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 22:14 | |
| Hm, min varg är nog ingen krigare och vill nog helst inte ha nån gamling ( x'D) men jägare låter bra annars kan jag vara en Kaan-rangad. Kan inte bestämma mig mellan dem två riktigt :P |
| Nirvana Död
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! mån 08 aug 2011, 22:17 | |
| Har ett namn som jag både vill ha som användarnamn och som tilltalsnamn. xD Tycker det namnet passar min varg. :P Det är ett indiannamn. Och han ska vara indianvarg. Ingen utomstående utan född i flocken. :3 |
| Sponsored content
| Rubrik: Sv: IMALA - NY FLOCK! | |
| |
| | IMALA - NY FLOCK! | |
|
Dina behörigheter i detta forum |
---|
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
| |