Pågående Event
Senaste ämnen
» Ruskväder (P)
Idag på 17:20 av Torbjörn

» Den som frågar [Öppet]
Idag på 16:56 av Torbjörn

» Spådomskonstens under [Öppet]
Idag på 16:13 av Tolir

» Sökandet efter den bästa stenen (P)
Idag på 16:05 av Tolir

» Jag vill vara lika...
Idag på 16:01 av Sigrid

» Du vet aldrig vem som hör dig här [P]
Idag på 12:49 av Öhld

» Uppviglare [P]
Idag på 12:00 av Umbriel

» En mästerlig plan [Umbriel]
Idag på 11:52 av Umbriel

» Simma fram i regnet [Ymir]
Idag på 11:32 av Tora

Vem är online
Totalt 5 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 4 gäster.

Torbjörn


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
[Avslutat] Tillstånd för dubbelflax..? Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
[Avslutat] Tillstånd för dubbelflax..? Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 [Avslutat] Tillstånd för dubbelflax..?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Shideh
Shideh 
Död 

Spelas av : Ink | Död


InläggRubrik: [Avslutat] Tillstånd för dubbelflax..?    lör 09 dec 2017, 22:07

Hejhej!

MP bad mig (och Bobcat) dubbelkolla (pun unintended) detta med hela Crew.

Såhär är det!
Jag och Bobcat ville ha korsningar med vingar. Inte bara vingar, utan ett par extra. För att det skulle funka använde jag samma genetikuträkning som det här med blå och bruna ögon.

Vingar är en recessiv/vilande gen. Blå ögon är recessivt. Tänker bara copy-pastea en grej som ni möjligen känner till, men jag gör detta för poängens skull.

  – Om barnet får en gen för blå ögon från mamma och en för bruna från pappa så kommer barnet i alla fall inte att bli blåögt. Det beror på att det blå anlaget producerar ytterst lite pigment medan det bruna producerar mycket pigment. Därför kommer pappans bruna pigment att ge barnet bruna ögon, eller kanske melerade, även om de inte blir lika mörka som pappans. 
  Men det är inte säkert att barnet får en gen för bruna ögon bara för att pappan är brunögd. Han kan även vara bärare av gener för blå ögon och om barnet får en sådan gen kan det bli blåögt, trots en brunögd pappa, säger Peter Söderkvist.

Detta är en faktisk grej, och det händer. Jag tyckte det var ganska coolt när jag träffade mina bonuskusiner för första gången. Min bonuskusin har blå ögon. Hennes mamma har bruna (mormorn har bruna och morfarn har blå) medan hennes pappa bara (så vitt jag vet) har anlag för blått. Hennes ena syster har blå ögon och resterande två bonuskusiner med de föräldrarna har bruna ögon. Så det händer alltså att recessiva gener slår igenom på så vis.

Körde på samma kombination här. Recessiv+recessiv korsat med recessiv+dominant. Därav dessa två syskon samt deras syster Shadi som inte har samma gen som slagit igenom.

Sedan har ju hellhounds mutationer också, vilket jag tänkte bara var till fördel. Mutationer som skapar dubbletter av annat, som öron och ögon till exempel. Så därför borde det i praktiken inte vara omöjligt alls? Hm.

+ Ett stort antal gråblod har på sidan vingar vilket måste ha resulterat i den här sortens korsning (75% vs 25% at least), eller har ni nån annan förklaring...? Kan också göra mängden bevingad varg större i korsningen men jag tänkte att 75% räckte väl. Men jag är inte Crew heller så det kanske inte funkar alls.

Vet att vissa fakarg/drakarg/drakvarg(osv)-blandningar har vingar (Ni har säkert också koll på ungefär vilka och ungefär hur många).

Hellre ett segt ja än snabbt nej faktiskt. Ber er tänka lite på det jag nämnde. :D

Tack så mycket för er tid! :)

Massa fredsliljor därtill

/Ink, och Bobcat (som jag snart ber skriva ett litet tilläggsinlägg i denna tråd)



Edit: MP skrev: "Vill bara nämna att vi är medvetna om vad recessiva gener är och hur det fungerar (Lin är vår lokala genetik-expert), så det behöver ni inte oroa er för eller känna att ni måste motivera utförligt med varför de fått vingar. Det är just dubletterna av vingar vi behöver prata igenom : )"
Ville inte offenda någon, tänkte bara att det var bra om jag förklarade men nu vet jag att det inte var nödvändigt!


Senast ändrad av Mivria den sön 10 dec 2017, 19:04, ändrad totalt 3 gånger (Orsak för redigering : MPs tillägg)
Sholeh
Sholeh 
Död 

Spelas av : Marjo | Död


InläggRubrik: Sv: [Avslutat] Tillstånd för dubbelflax..?    sön 10 dec 2017, 15:51

Ja det känns som att Ink fick med det mesta nämnbara, så jag har faktiskt inte så mycket att tillägga. Håller med Ink om resonemangen! Ta er tid! :'D

 Fredsliljor till er c: <3 Mvh Bobcat
Mivria
Mivria 
Moraltanten the Admin 

Spelas av : Lin


InläggRubrik: Sv: [Avslutat] Tillstånd för dubbelflax..?    sön 10 dec 2017, 19:04

Hejsan hejsan!

Kan direkt säga att vi kommer säga nej till tillståndet, men vill också motivera varför, så ni inte tror att vi säger nej bara för att.

Först för att citera rassidan angående fakarger:
Citat :
"Korsningar med fakarger eller bevingade vargar föds ofta vinglösa då vingarna är en recessiv (icke-dominant) gen."

Vingar är med andra ord redan en recessiv gen sedan tidigare, och man kan med andra ord till och med vara en renrasig fakarg utan vingar helt. Samma sak med drakarger såklart, där vingar kanske är ännu mer ovanligt förekommande. Detta gör att vingar utanför de bevingade raserna är/ska vara mer ovanliga till att börja med i alla typer av korsningar. Men då vi inte direkt kör hårt generellt på det här med recessiva gener i Numoori, så behöver man inte söka tillstånd för att ha vingar i fakarg/drakarg-korsningar, utan spelarna får generellt bestämma själva hur mycket man vill spela på genetik i sådana fall för att ge mer frihet till utseenden.

Vidare för att citera rassidan angående hellhounds:
Citat :
Just mutationerna kan variera en hel del från individ till individ. En del har fått extra ögon, andra extra öron och svansar. Fler ben än fyra är inte ovanligt och groteskt förvridna tassar och ansikten finns i de flesta familjer. I sällsynta fall har individen färre än fyra ben, och i ytterst sällsynta fall har de mer än ett huvud.
Valpar ärver majoriteten av sina drag från föräldrarna, men det kan förekomma drag från mor- och farföräldrarna också. En korsning med hellhound skulle dock få färre mutationer, och hos en korsning som är väldigt lite hellhound är mutationerna väldigt små, få eller inga alls.

Vingar är alltså ingen vanlig mutation bland hellhounds, och då dessa hellhounds i detta fall skulle ha 25% är chansen att vingar skulle muteras fram till att börja med oerhört liten. Så att det skulle råka muteras fram dubbla vingpar i den här kombinationen är med andra ord mer eller mindre omöjlig. Som exempel för att det ska muteras fram ett extra huvud på en hellhound skulle det mer eller mindre krävas en 100% hellhound, och även då är det fortfarande en ovanlig typ av mutation. Vingar hamnar i samma typ av mutations-kategori om vi pratar 100% hellhound. Att mutera fram en extra, funktionell kroppsdel, är svårt.

Så ja, recessiva gener för vingar kan utan problem finnas bland två gråblod, och resultera i bevingade valpar. Men vill man ha vingar på sin karaktär ändå, kan man bortse från recessiva gener helt samtidigt, om man vill. Det finns fler egenskaper som vi ofta ser på som mer recessiva, men har valt att inte komplicera sånt mer än nödvändigt för spelarna.

Men det är nej till dubbla vingpar, för det, rent genetiskt, är nästan en omöjlighet i numoori med de raser som finns tillgängligt.

Däremot, som en parentes, så är det inte omöjligt att det i framtiden kan dyka upp en ny ras med denna egenskap i grunden om det är något som efterfrågas. Men då pratar vi längre fram såklart. Vi ser hellre att om det finns, att det är något som officiellt finns tillgängligt för alla, då inte vi i crew heller är helt emot idén med dubbla vingpar på karaktärer.

(P.s, så kan man ju alltid spela en Silanni också som redan kan ha delade insekts-liknande vingar.)

Fridens Liljor
~ från Lin med Crew

_________________
Om det inte är relevant, VARFÖR HAR DU MED DET?
 
[Avslutat] Tillstånd för dubbelflax..?
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» [Avslutat] Tillstånd om...
» [Avslutat] Tillstånd om kraft.
» [Avslutat] Tillstånd RAS
» [Avslutat] Tillstånd ~~~
» [Avslutat] Tillstånd.
Hoppa till annat forum: