Vem är online | Totalt 24 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 24 gäster. :: 1 Bot
Inga
Flest användare online samtidigt: 221, den tor 07 nov 2024, 23:06
|
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024 | tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol | Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter!
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …
|
Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️ | fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol | Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …
|
|
| [Avslutat] Åldringssystem | |
|
+3Chayan Murderotic Hyzenthlay 7 posters | Författare | Meddelande |
---|
Hyzenthlay Utvandrad
Spelas av : Lea | Utvandrad
| Rubrik: [Avslutat] Åldringssystem lör 06 jun 2015, 21:34 | |
| Hej, jag hade tänkt om det vore bättre om det var en ålderssystem som inte hade siffror. Dvs exakt 20år eller så utan mer friare som exempelsvist Barn, Tonåring, Ungdom, Vuxen, Gammal till exempel. Då jag har sett många vargar har IC avkommor bara få år yngre och det är ganska konstigt i mina ögon.
Eller att alla vargar i Numoori åldras 1 år per månad eller så.
Vad tror ni? |
| Murderotic
Spelas av : Mikkis
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem sön 07 jun 2015, 04:25 | |
| Du är inte ensam.. Vi är flera stycken som tycker det är lustigt med åldersskillnaden i Numoori, men samtidigt ses åldern mer på ett "mentalt" sätt än en exakt ålder. Klurigt att förklara, tycker jag xD Men då vi förmänsklar våra karaktärer så pass mycket så använder vi oss av "mänsklig ålder" och baserar den på vargens mentalitet, för skulle vi använda oss av vargår skulle det också bara skilja få siffror emellan avkommor/föräldrar/jag-vet-inte-vad. Men ja, "exakt-exakt" är nog inte åldrarna, utan baseras mer på att man får en humm av hur vargen är i sinnet. Bebis, barn, ungdom, fjortis, ungvuxen, gubbe osv C: Jag t.ex brukar skriva bara "valp" när jag har en kataktär under 13 "år", eller 35-40 när dom börjar bli äldre. Så jag mixtrar lite, och sett att andra gör likadant. Tycker personligen det är skönt när det är lite fritt och man får styra sin egna karaktärs ålder än att "tvångs ändra" den, för tänk om man är oaktiv flera månader så kommer man tillbaka och en varg har hunnit blivit jätte gammal fast man knappt rollat den - det skulle jag inte gilla ;__; |
| Chayan
Spelas av : Nish
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem sön 07 jun 2015, 10:41 | |
| Har kört på liknande system innan, att åldern hänger ganska fritt och är enbart fäst i mentaliteten och inte fysiken. Sen har jag också märkt en trend att valpar relativt snabbt växer upp för att sedan stanna av - vilket inte är helt olikt hur det ser ut i naturen C:
Ska man ha ett system så tror jag snarare på att man ska köra på en begränsning på hur länge en karaktär får inneha en viss ålder - typ att man bara 'får' vara yngre valp i ett IRL års tid (väldigt löst räknat), och äldre valp/tonnår kanske lika lång tid? Det skulle ge frihet till spelare men ändå tvinga fram händelser så att aktiva syskon kan fortsätta sina historier trots att inaktiva syskon fortfarande är med i bilden. nu kanske jag bara ramblar on menmen xD
//lurig ~ |
| Taji Utvandrad
Spelas av : Loco | Utvandrad
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem sön 07 jun 2015, 11:21 | |
| - Chayan skrev:
- Har kört på liknande system innan, att åldern hänger ganska fritt och är enbart fäst i mentaliteten och inte fysiken.
Sen har jag också märkt en trend att valpar relativt snabbt växer upp för att sedan stanna av - vilket inte är helt olikt hur det ser ut i naturen C:
Ska man ha ett system så tror jag snarare på att man ska köra på en begränsning på hur länge en karaktär får inneha en viss ålder - typ att man bara 'får' vara yngre valp i ett IRL års tid (väldigt löst räknat), och äldre valp/tonnår kanske lika lång tid? Det skulle ge frihet till spelare men ändå tvinga fram händelser så att aktiva syskon kan fortsätta sina historier trots att inaktiva syskon fortfarande är med i bilden. nu kanske jag bara ramblar on menmen xD
//lurig ~ Det tycker jag var en bra idé :-) //Loco |
| Hyzenthlay Utvandrad
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem sön 07 jun 2015, 12:17 | |
| Men om man inte vill åldra en karaktär som ligger oaktiv så kanske man kan pausa den? |
| Lainadan Död
Spelas av : Älg | Död
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem sön 07 jun 2015, 13:37 | |
| Jag tycker ju personligen att det system som finns nu fungerar utan några problem alls, men Nishas förslag känns som någonting som skulle kunna fungera på Numoori c: så är saker fortfarande fria även om det finns en liten ram sådär, för jag tror ärligt talat inte att ett-år-per-månad skulle fungera här.. Just på grund av att alla inte kan eller orkar vara hyperaktiva här hela tiden då folk har skola, jobb, barn och grejer som måste gå före
Sen finns det ingenting som säger att man måste ha exakta siffror på åldern, och det står en hel del om det under "vanliga frågor" c: Det finns också ett antal karaktärer på sidan som inte har en fast ålder utan mer en benämning som "vuxen" eller "medelålders" |
| Hyzenthlay Utvandrad
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem sön 07 jun 2015, 14:03 | |
| Då kanske det är bättre att köra utan siffror alls? För det är konstigt om man skriver 25 år för att efter viss tid ha en avkomma på 20? Då är det lättare att skriva "Vuxen" och "Vuxen"? |
| Mazoga Död
Spelas av : Älg | Död
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem sön 07 jun 2015, 14:07 | |
| Det har aldrig varit ett problem för andra, men tycker man att det är det så går det ju helt bra att skriva "vuxen" istället för en ålder :P Det är ju ingenting som hindrar en från att göra det menar jag c: men i slutändan så rör det sig typ bara om preferenser c: |
| Mivria Moraltanten the Admin
Spelas av : Lin
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem sön 07 jun 2015, 15:13 | |
| - Hyzenthlay skrev:
- Men om man inte vill åldra en karaktär som ligger oaktiv så kanske man kan pausa den?
Blir ju inte så stor skillnad då från det system vi redan har där det gör detsamma om en karaktär är pausad eller inte, bara det att vi skulle ha en massa pausade karaktärer för att man kanske inte vill/orkar åldra den i en viss takt. Kan nästan redan nu lova att vi inte kommer införa ett strikt åldringssystem, för det kommer till stor del att mest bli till besvär för medlemmar, och vi är många som gillar friheten i åldrandet, och har inte hört från någon större massa att det är något som de önskar införa. Så länge majoriteten vill ha den frihet vi har nu, så kommer det så att förbli. Däremot så kan vi kolla på om vi kan utveckla det som står kring åldrandet, att man kanske får tydligare förhållnings"regler" att anpassa sig till, speciellt angående valpar och kullar för att man inte ska fastna i diverse familjeroll, eller behöva anpassa sig till inaktiva medlemmar. Men som flera tidigare skrivit så brukar man ungefär säga att ett år IRL motsvarar ca ett år i Numoori, och att en valp växer upp till en ungdom/vuxen varg på ca ett år. Sen vidare efter det så är det individuellt hur mycket man väljer att låta sin varg åldras mentalt/fysiskt efter det. Den exakta åldern är ju egentligen inte relevant för vargar i Numoori när man rollspelar. En karaktärs mognad, mentalitet och personlighet blir ju vad som spelar roll i slutet och som ger en påverkan i rollspelet, och precis som för människor så tänker jag att det är individuellt för varje varg hur de utvecklas. Som mikkis skrev tidigare så är det redan flera på sidan som använder sig av att skriva valp, vuxen, ungdom osv istället för siffror, det är valfritt, och som sagt den exakta åldern har ju egentligen ingen större betydelse så sett. Personligen föredrar jag siffror, då vad som räknas som vuxet är relativt. Du kan räknas som vuxen vid 18, men du är också vuxen vid 50, och det är rätt stort skillnad i mognad mellan någon som är 18 eller ca 50 år. Så jag håller en mer specifik ålder mest för min egna skull och för att själv kunna påminnas om hur gammal min egna karaktär är och för att allt eftersom kunna åldra min karaktär när jag känner att det behövs. Har man fler diverse frågor, förslag eller idéer kring åldrandet så kan man fortsätta skriva i den här tråden, så kommer vi såklart att lyssna, läsa och ta till oss av allas tankar, och märker vi att det är något som många önskar införa i någon variant så ska vi se över det. Vi kan hur som helst se på hur vi kan förtydliga det system vi redan har så det blir lättare att förhålla sig till, och kanske framför allt förklara hur man ska gå tillväga om man har en valp ur en kull där övriga kullen är inaktiv eller fast i långa pågående familjerollspel. Det bra för alla att komma ihåg att det är ni själva som bestämmer över era karaktärer och andra kan inte tvinga er att inte åldra era karaktärer, speciellt om det gått lång tid av väntan. Bäst är att försöka prata med varandra och komma överens så klart. Men att valpar är ungefärligt "vuxna" eller ungdomar till ca 15-18 mår på ett IRL år låter som en bra tumregel för alla att på ett ungefär förhålla sig till. _________________ Om det inte är relevant, VARFÖR HAR DU MED DET?
|
| Sponsored content
| Rubrik: Sv: [Avslutat] Åldringssystem | |
| |
| | [Avslutat] Åldringssystem | |
|
Dina behörigheter i detta forum |
---|
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
| |