Det var en gång en hackspett... som bodde i en gran. Han var gammal och dan, och... helt ensam. En dag så kom en... fisk flygande förbi granen. Hackspetten...blev förundrad och bestämde sig för att följa efter den flygande fisken till... Moskva hör och häpna! Ryssland ska ju va vackert så här års, och de bestämde sig för att åka skridskor när...en tiger som brutit sig ut från ett zoo plötsligt... gled in på scenen med gitarren i högsta hugg och värsta riffet spelande. Hackspetten...blev helt förundrad! Han hade aldrig förut sett en gitarrspelande tiger, så han... ryckte i den flygande fiskens fena. "Titta!" sade han och pekade med hela vingen. "Titta va häftigt!". Fisken...suckade besvärat. "Jag vet, jag vet. Han är fantastisk". I själva verket var fisken bara avundsjuk på att tigern fick så mycket uppmärksamhet, han tyckte ju att... hans egna oerhört välgenomtänkta och vackert koreograferade flyguppvisning också förtjänade en stund i rampljuset. Han slokade sorgset med sitt fiskhuvud och... drog med sig hackspetten från platsen då föreställningen till slut var över. På vägen därifrån så mötte de en hamster iförd tophat, monokel och med ett hoprullat pergament hängandes från munnen... Och berättade att Hackspetten hade blivit vräkt och hade nu ingenstans att bo... Hackspetten blev ledsen. Nu kunde han ju inte återvända till sin gran. Innan han hann gå till försäkringskassan för att be om hjälp så lade fisken en fena över hans axlar. "Höddu, min vän, du kan ju bo hos mig", sade fisken. Efter det var den gamle hackspetten aldrig ensam igen.