Pågående Event
Senaste ämnen
» Man kan alltid lära sig mer. [Timo]
Igår på 23:13 av Namida

» Livet ser annorlunda ut nu
Igår på 22:57 av Laria

» Nya äventyr [Hedvig]
Igår på 22:10 av Pixie

» Var den du vill vara [Umbriel]
Igår på 05:45 av Violin

» Den som frågar [Öppet]
fre 10 maj 2024, 22:38 av Tolir

» Döden är det sannaste vi vet [Radagast]
fre 10 maj 2024, 18:38 av Radagast

» Ruskväder (P)
fre 10 maj 2024, 17:20 av Torbjörn

» Spådomskonstens under [Öppet]
fre 10 maj 2024, 16:13 av Tolir

» Sökandet efter den bästa stenen (P)
fre 10 maj 2024, 16:05 av Tolir

Vem är online
Totalt 5 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 5 gäster. :: 1 Bot

Inga


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
[Avslutat] Giftiga taggar, hjälp? Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
[Avslutat] Giftiga taggar, hjälp? Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 [Avslutat] Giftiga taggar, hjälp?

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Oblivio
Oblivio 
 

Spelas av : Roselife


InläggRubrik: [Avslutat] Giftiga taggar, hjälp?    ons 21 aug 2019, 17:44

Så, Oblivio här hade jag tänkt att hans taggar skulle vara giftiga, men att han annars inte hade någon kontroll över det. De bara råkar vara giftiga och han kan inte ändra gift eller kontrollera mängden eller något sådant och jag undrade om det skulle räknas in till en av hans krafter.

Jag frågade litet nervöst en annan spelare som påpekade att det inte skulle göra det och blev skickad till Modig som ett exempel. 
Men jag, i min nervositet, skrev det här ändå för att vara på den säkra sidan och för att undvika problematik längre neråt vägen genom att få det klargjort på en gång.

Fridens Liljor!  :flower3: :flower4:
Yargol
Yargol 
Crew  

Spelas av : Kreftropod


InläggRubrik: Sv: [Avslutat] Giftiga taggar, hjälp?    lör 31 aug 2019, 00:03

Nu har vi suttit ner och diskuterat biologiskt gift som ”utöver” krafter i Crew, och kommer att skriva ihop en tydligare förklaring av det till kraftsidan.
 
Biologiskt gift är, som det beskrivits förut, ett gift som karaktären inte själv styr över. Exempel på en ras som har ett biologiskt gift är Hikiokin, vilken har utvecklat giftigt blod som smakar illa och orsakar bl.a. illamående. Det är inte ett gift som hikiokin själv kan styra över, utan är ett biologiskt gift som rasen har utvecklat som ett försvar mot större rovdjur, eftersom att rasen i sig är väldigt liten och generellt kraftlös. Den andra ras som har ett uppskrivet biologiskt gift är den inofficiella Wapun, vilken också är en liten ras som till stor del använder giftet vid jakt av ännu mindre byten, eller som försvar mot större rovdjur.
 
Utöver dessa två raser så finns det självklart andra raser som vi känner möjligen skulle kunna få biologiska gifter. Som du redan nämnt som exempel så har tex karaktären Modig haft ett biologiskt gift förut. Modig var en liten havsvarg baserad på den giftiga drakfisken. Det biologiska giftet användes aldrig i något rollspel vad jag minns (det var min egen karaktär), men det fanns uppskrivet. Det känns också troligt att en drakarg, som kan ha drag från giftiga reptiler, skulle kunna ha ett biologiskt gift.
 
Men.
Eftersom att vi vill undvika att för många karaktärer lägger till biologiskt gift som en ”extra kraft” så kommer vi att sätta tydliga begränsningar för när man kan ha biologiskt gift till sin karaktär. De raser som redan står uppskrivna som att de har biologiskt gift (hikiokin och wapun) kommer att behålla det oförändrat. Andra raser som vi kommer ge möjlighet att ha biologiskt gift kommer dock att få det under begränsade omständigheter.
 
Ett krav för att kunna ha biologiskt gift på sin karaktär är att karaktären kommer behöva vara liten i storlek (upp till 50-60cm som högst). Detta eftersom att vi känner att en liten varg kan rättfärdigas till att ha biologiskt gift ”utöver” sina magiska krafter som ett försvar mot större rovdjur, på samma vis som hikiokin eller wapun har. En stor eller mycket stor varg har inte behov av det försvaret, och särskilt inte en mycket stor varg som lika gärna kan sitta ihjäl alla sina fiender, just eftersom att den är så stor.
 
Så till din tillståndsfråga:
Det kommer finnas möjlighet för drakarger att få biologiskt gift, men det kräver att karaktären i fråga är en liten karaktär. Eftersom att Oblivio står som nästan 140cm i manke så kommer han tyvärr inte kunna få något biologiskt gift, då han inte har ett behov av att ha utvecklat något sådant som försvar mot några större rovdjur.
 
Fridens liljor~
/Crew
 
[Avslutat] Giftiga taggar, hjälp?
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» Hjälp mig!
» En bön om hjälp
» Hjälp
» HJÄLP MIG.
» Hjälp? c:
Hoppa till annat forum: