Pågående Event
Senaste ämnen
» En mästerlig plan [Umbriel]
Idag på 00:52 av Ymir

» En dag för mig [Asta]
Idag på 00:17 av Ymir

» FRYS! (P)
Igår på 23:33 av Asta

» Jag är som bäst när jag mår som värst [Sigge]
Igår på 23:14 av Mackie

» En perfekt dag [Io]
Igår på 23:01 av Aegir

» Fånga sina drömmar [P]
Igår på 22:52 av Achilles

» Tänderna biter ihop [Tora]
Igår på 22:32 av Aegir

» Farornas Fästning [Ymir]
Igår på 22:23 av Aegir

» Förlåt mig syster (P)
Igår på 21:59 av Sigrid

Vem är online
Totalt 4 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 4 gäster. :: 1 Bot

Inga


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Byta kraft som spelats på (Lamia) Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Byta kraft som spelats på (Lamia) Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Byta kraft som spelats på (Lamia)

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Lamia
Lamia 
 

Spelas av : Embla


InläggRubrik: Byta kraft som spelats på (Lamia)    tor 08 feb 2024, 22:28

Tjollahopp!

Skulle vilja byta Lamias kraft Olja/Petroleum till Sten/Jord (eller något annat).
Kraften Olja har spelats på genom karaktärens liv.
Ändring sker antingen genom bönesvar (vad jag föredrar) eller en good old fashioned retcon.


Lång förklarande och spånande text:
Jag har länge velat ändra Lamias kraft Olja, som hon nu haft i 10+ år. Den var menad som en kul hänvisning till Oiru och hennes inavlade bakgrund men är väldigt svår att faktiskt spela på. Det är en unik, odefinierad kraft som inte använts så mycket på sidan och som har starka begränsningar samtidigt som den är väldigt destruktiv. Detta resulterar i att jag helt enkelt inte spelar på den, och det stör mig eftersom Lamia som karaktär inte är en person som skulle hålla tillbaka något eller inte utnyttja en tillgång hon har. Har också misslyckats med att hitta ett sätt att nerfa kraften utan att göra den helt meningslös/onödig att spela på ändå.

Kruxet är att jag tagit de få chanser jag fått att spela på kraften, så den är etablerad och spelad på. Lamia har bl a skapat en liten molotovcocktail-liknande effekt i striden mellan IA och Lykoris och med denne dödat Xeryus (och skadat Xihali). Den okontrollerbara naturen av Lamias olja användes i samma strid också emot Lykoris då IA hotade att bränna ner Kaiwood om striden ej avslutades.
Detta är det mest utmärkande exemplet, men jag har också spelat på kraften under träningar och konversationer genom åren, och hon har tänt flera små eldstäder och facklor med den.

Jag bollade lite om detta i Lykoris server på discord och fick lite förslag på lösningar så tänker presentera två alternativ.
Bönesvar: Skulle gärna se att Lamia ber i Arkona (med blodsoffer ofc, lärt sig av brorsan) och får bönen besvarad av Moriko. Gudinnan skulle i så fall ta hennes Olje-kraft och skänka henne sten/jord. På så vis har allt som hänt fortfarande hänt, jag kan börja spela på en annan kraft och Lamia kan vara dålig på den kraften i början vilket ger mig mer att spela på! (Och undviker frågan: varför har hon inte använt denna kraft någonsin förr i sitt liv?) Hon får även join #Blessed gang med brorsan sin!
Tänker mig att hon skulle inte be om en ny kraft, utan lite mer allmänt be om något (styrka/beskydd/morikos blessing) och bli bamboozled så som alla tenderar blir av gudarna.
Jag är öppen för att bolla ev andra (kanske mer negativa) konsekvenser för bönesvaret med Crew!
Flat out retcon: Jag tänker mig att detta skulle kunna gå att lösa med en retcon, IsilAnar dyrkar trotts allt Aurinko och Lamia kan ju ha "exploderat" saker med sin energikraft. Helst skulle jag undvika det men om det känns för main character syndrome/pick me att få ny kraft av en gud skulle jag vara okej med att bara retconna hennes kraft också. Då tänker jag mig att hon kan byta till en av flera krafter och att jag får fundera vad som blir mest seamless av en transition för att minimera kontinuitets-trassel. (Exempel: eld/värme/telekinesi/illusion/brännande kraftfält/yttre mörker, whatever som kan tänkas ha liknande effekt som olja eller liknar och skulle kunna misstas för olja på något vis.)

Kan jag, på ett av ovan nämnda vis, få byta bort Lamias kraft Olja/Petroleum?

Förlåt för lång svamlande text, hoppas det inte är helt oöverskådligt..
FRIDENS LILJOR!!
 
Byta kraft som spelats på (Lamia)
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» [Kraft] KRAFT! [som jag tror ni aldrig skådat förr... ;)]
» Lamia
» Mystik [Lamia]
» Skymningsljus [LAMIA]
» Another brick in the wall [Lamia]
Hoppa till annat forum: