Pågående Event
Senaste ämnen
» Timmar av ovisshet [Lev]
Idag på 12:02 am av Lev

» Andrahandsval [P]
Igår på 10:12 pm av Hedvig

» Mysstund [P]
Igår på 9:41 pm av Lev

» En del av mitt hem (P)
tor apr 25, 2024 3:17 pm av Timoteij

» Viktlös [P]
tor apr 25, 2024 1:19 pm av Kokhanok

» Lämnad i dimma [Vasilisa]
tor apr 25, 2024 1:17 am av Muriel

» Stjärnskådning [Malva]
tor apr 25, 2024 12:41 am av Yaroslava

» Stora nyheter [P]
ons apr 24, 2024 7:45 pm av Kokhanok

» Vägvinnande [Nitika]
ons apr 24, 2024 2:30 pm av Lev

Vem är online
Totalt 7 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 6 gäster.

Myrda


Flest användare online samtidigt: 152, den mån nov 04, 2019 11:54 pm
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Chaibos och livet-efter-detta Dot_cl10 tis mar 05, 2024 12:23 pm av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Chaibos och livet-efter-detta Dot_cl10 fre jan 06, 2023 9:02 pm av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Chaibos och livet-efter-detta

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Kyoko
Kyoko 
 

Spelas av : Kyo


InläggRubrik: Chaibos och livet-efter-detta    mån feb 13, 2017 2:57 am

Hey yall, skriver här mitt i natten för att jag skriver så mkt och jaaa ... klockan är mitt i natten och jag e sjuk o kan inte sova.

iaf; kikade runt nu på sidan efter nya texter och utökningar av Numooris värld jag inte känner till, det växer ju ständigt - och läste avsnittet om Chaibos Grottor/Hålor här:

Chaibos grottor (Klicka för att läsa):

Detta är ny ("ny", kanske missat den uppdaterade texten i x antal år lol) version på gammal lore, och skiljer sig en del från vad som står på numooriWiki:n: 

http://numoori.wikia.com/wiki/Chaibos

Skrev utkastet på numooriWikin lite snabbt för några år sen, vilket utgår från gamla versionen av Chaibos grottor:

Den versionen av Chaibos hålor fungerar lite som en hållplats mellan jordelivet och nästa, vilket är lägligt OOC om någon vill kunna spela sin karaktär som andevarg, eller bara (som nyligen med Fiero&Aisu) ge en epilog där karaktären reflekterar över sitt liv.

I Chaibos grottor hamnar vargar som inte släpper taget om sitt jordeliv. Chaibos vaktar dessa andar och hindrar dom att försöka återvända, då de inte längre tillhör de levande. Han uppmuntrar andar att släppa taget och gå vidare, men berättar inte vad som händer då. Han endast lovar frid när detta sker. Andar fortsätter att existera i dessa grottor i limbo, tills dess de släpper taget eller tar sig tillbaka till de levandes värld som andevarg.

Andar och andevargar är givetvis omgivet av mystik och spekulation - få har mött en andevarg, men vi som rollspelare vet att de finns. Att Chaibos grottor existerar är ett faktum, och andevargar kan alltså bekräfta Chaibos grottor för levande rollkaraktärer. Men vad som händer då någon följer Chaibos råd och släpper taget kan varken varg eller ande veta, och olika flockar har olika teorier. Typ; naktakivargar är övertygade om återfödelse, de riktigt cyniska tror att Chaibos bara ljuger om frid och det är bäst att slita sig fri osv - teorierna är många, sanningen dold. 


Kortfattat: Jag skulle personligen vilja återinföra Chaibos grottor som endast skärselds/limbometafor som Canon. Det vill säga, enbart andevargar som vägrat släppa taget existerar och kan återvända. Chaibos grottor beskrivet som en hel värld blir då en spekulation bland många, troligtvis den mest vidspridda då den bygger på faktiska rapporter från andevargar. 

Men sanningen förblir dunkel - kanske upplöses själar, kanske lämnas de över till Moriko för att återfödas in i kretsloppet, kanske finns faktiskt de vackra grottorna av frid - kanske sker något helt annat, något vi inte kan föreställa oss? Olika delar av religionen har olika teorier. Vem vet? Chaibos vägrar berätta, även för de som hamnat i grottorna. Han lovar bara frid när andevargen släpper taget. Döden förblir på detta vis mystisk och okänd, även för de andevargar som återvänt till jordelivet och kanske t.o.m mött Chaibos. Och för oss som rollspelare. 
Detta föredrar jag personligen eftersom att när döden behåller sin mystik, både för karaktärer och för oss som rollspelare, så erhåller den en annan sorts tyngd än när något finns bekräftat. Om jag som rollspelare vet OOC vilket öde min karaktär kommer få efter döden i all evighet, så får döden en annan känsla än när ödet är ovisst/man kan ha olika teorier.

Det var mina tankar om det, denna tråden är för respons och diskussion på Chaibos & livet-efter-detta!
Shiro
Shiro 
Död 

Spelas av : Embla | Död


InläggRubrik: Sv: Chaibos och livet-efter-detta    mån feb 13, 2017 3:07 pm

Jag hade också missat denna uppdatering o vet inte om jag bara är konservativ o tråkig men tycker också bättre om tanken att chaibos grottor är ett limbo liksom. Det är alltid så jag har tänkt på det iallafall.. O att 'livet efter detta' är en ev ny värld där man finner frid osv, dit chaibos hjälper en gå över till, inte något som grottorna i sig själv är.
 
Chaibos och livet-efter-detta
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» Om detta livet är det enda [Nunam]
» ~ Om Chaibos grottor ~
» Bön (och offer) till Chaibos
» Vad är detta? [P]
» Detta är vårat öde
Hoppa till annat forum: