Pågående Event
Senaste ämnen
» Försent för att ångra [Malva]
Idag på 16:06 av Malva

» [LKF] Andra tankar
Idag på 14:42 av Kida

» Felsteg [Orion]
Idag på 14:25 av Orion

» Stjärnskådning [Malva]
Igår på 23:47 av Yaroslava

» Genom döda ögon [Rakel]
tis 30 apr 2024, 23:46 av Rakel

» Ändra redan tagna steg [Maksim]
tis 30 apr 2024, 22:20 av Lev

» Nya äventyr [Hedvig]
tis 30 apr 2024, 13:58 av Hedvig

» Kom så går vi hem [Maksim]
mån 29 apr 2024, 14:41 av Nephania

» Andrahandsval [P]
sön 28 apr 2024, 22:24 av Malva

Vem är online
Totalt 4 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 4 gäster.

Inga


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Tråd om genetik! ;D Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Tråd om genetik! ;D Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Tråd om genetik! ;D

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Nehexor
Nehexor 
Vampyrjägare 

Spelas av : Nish


InläggRubrik: Tråd om genetik! ;D    sön 16 jun 2013, 18:57

Utöver vrenen och ninjans väldigt recessiva drag, så har genetik inte diskuterats vad jag vet häromkring 8D

Babbelbabble, här kommer lite text. Ni som känner att ni kan basic genetik kan hoppa helt x'D
Lite kort draget, så funderar genetik så att Dominanta drag 'vinner' över recessiva drag. Avkomman ärver en del från vardera förälder varav dessa två drag den ärvt spelas mot varandra (igen, kort draget). Om ena föräldern är blåögd (bb, små bokstäver är recessiva drag) och den andra brunögd (BB, där stor bokstav är dominanta drag) så är chansen störst att barnen blir brunögda med latenta (osynliga) blå gener. = Bb. Då B (bruna ögon) är dominant mot de blå generna (b) så blir avkomman alltså brunögd. Skulle däremot brunögda föräldrar där båda är Bb (bruna ögon som bär på osynliga blå gener) finns dock chansen att barnet får blå ögon, då de små b:en kan ärvas ned även om de inte är uttryckta (synliga) i någon av föräldrarna.

babbelbabbel. om detta bara förvirrade folket, så ignorera och sök på wikipedia eller något ;D


Frågan är då, vad motsvarar människans bruna ögon här i numoori? Vilka undantag finns det? Vad är dominant och recessivt?
Vrenblod är sagt skall vara extremt recessivt. Finns det något som är ännu mer recessivt, som då alltså vrenblod skulle vara dominant mot? (och följdfrågan på det, vad händer om man korsar en ninja och en vren?)
Är alla raser lika dominanta annars, eller är vissa rasers genetik starkare än andra?
Fakargens vingar är recessiva, hur är det med älvans? Månvargens tatuering?
Hur påverkas krafter? Vinner elementära (jord vind vatten eld) över specificerade (typ.. blod, skuggor, telepati?).
Och så min favorit, giftvargen; något man kan födas till. Genetiskt eller är det bara miljö? (med tanke på att valparna spenderar tid i moderns kropp och därmed utsätts för gifterna; räknas det då som miljö eller är det deras i så fall nedärvda giftvargsgenetik som tillåter att de överlever?).
 Just giftvargen ligger mig varmt om hjärtat, eftersom jag har byggt upp mig en del teorier genom tiden, men skulle gärna vilja se andras tankar kring det hela C:

Babbelbabbel. Vänligen rätta mig på de punkter jag felat, är långt ifrån en guru inom genetik och sånt stuff ;D

Men sååååååååååå... Era åsikter? 8D


||Virus ~
(Nisha m.f)
Nehexor
Nehexor 
Vampyrjägare 

Spelas av : Nish


InläggRubrik: Sv: Tråd om genetik! ;D    fre 03 jan 2014, 19:45

*pet* tycket ämnet är intressant och skulle vilja höra andras åsikter <3 *skjuter liljor ur katapult*
Hielo
Hielo 
Kannibalkool 

Spelas av : Säl


InläggRubrik: Sv: Tråd om genetik! ;D    fre 03 jan 2014, 20:54

Så! Genetik!
   Saken med genetik är också att det är oerhört oförutsägbart då det gäller en art med så ras mycket genetisk information som en varg (liksom hos människor). Ofta så är det inte bara en gen som spelar in i utvecklandet av vissa specifika egenskaper, utan kombinationer av flera, eller gener som endast fungerar i kombination med varandra men är värdelösa på egen hand. Egenskaper kan också helt hoppa över generationer utan spår (exempelvis rödhårighet hos människor), och dyka upp mycket senare utan synbara anledningar (såsom recessiva gener). En enorm majoritet, åt minst nittiofemprocentshållet, av våra gener är inaktiva och bär endast på information om vårat arv.
Detta gör att kartläggandet över hur saker bör ärvas vore ett enormt komplext och essentiellt omöjligt arbete. Jag tycker inte att det behövs bestämmas heller, utan är en högst individuell sak som beror på långt fler genetiska faktorer än vi kan hoppas på att kartlägga.

I övrigt tycker jag ju att genetik är fruktansvärt intressant, men att bestämma vad som bör vara mer benäget att ärvas eller inte ärvas vidare tycker jag är ett lite onödigt område, just för att det snarare kan bli kreativitetshämmande än något annat så man ska skapa sig en ny varg. Vill man ha speciella egenskaper till sin varg bör det inte finnas alltför många hinder för det.
Slutligen finns det spejsig, ologisk magi i Numoori, så jag är ännu mer öppen för till synes ologisk ärvande av egenskaper. Genetik är inte alltid någon uppenbart logisk affär. :D

Diskutera för all del ändå, men att ha tydliga bestämmelser runt det ser jag ogärna. De vi har nu räcker fint. c:

_________________
I have seen the dark universe yawning, where the black planets roll without aim,
Where they roll in their horror unheeded, without knowledge or lustre or name.
 
Tråd om genetik! ;D
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» ~ Om Tårarnas träd ~
» Rollspels tråd ~•~
» Träd [Jenova]
» Livets träd
» Söker tråd.
Hoppa till annat forum: