Pågående Event
Senaste ämnen
» Oväntat resesällskap (P)
Idag på 10:53 av Devaron

» Med blodsmak i munnen och blodlukt i luften [P]
Igår på 20:55 av Midir

» Nya äventyr [Hedvig]
Igår på 20:37 av Pixie

» Ursäkta att jag tog med mig leran [P]
Igår på 18:07 av Öhld

» Underhållning [P]
Igår på 15:22 av Timoteij

» Efter läggdags [P]
Igår på 14:22 av Umbriel

» Var den du vill vara [Umbriel]
Igår på 14:00 av Umbriel

» Uppviglare [P]
Igår på 13:50 av Umbriel

» Babys first mayhem [Acula-kullen]
Igår på 01:45 av Reegar

Vem är online
Totalt 5 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 5 gäster.

Inga


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Diskussionstråd: Storlek på revir - Sida 2 Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Diskussionstråd: Storlek på revir - Sida 2 Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Diskussionstråd: Storlek på revir

Gå ner 
+12
Erakan
Hielo
Kele
Selva
Cheveyo
Murderotic
Terock
Nehexor
Mivria
Azazel
Kenai
Sleazoid
16 posters
Sida 2 av 2  •  Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Malvado
Malvado 
Död 

Spelas av : Merran | Död


InläggRubrik: Sv: Diskussionstråd: Storlek på revir    tor 27 jun 2013, 01:07

Jag har läst vad alla andra här har skrivit, men kommer knappast ihåg allting.

Jag tycker att det är en bra idé att antalet medlemmar ska vara med och avgöra hur stort reviret är (oavsett om medlemmarna har vingar eller inte). Ett större antal medlemmar kan även patrullera ett större område, något som folk här tidigare tagit upp. Dock så tycker jag inte att antal medlemmar ska vara något som är en regel, då vargar dör/lämnar flocken, som Mikkis sa. Men jag tycker definitivt att det ska vara en riktlinje. Och det är upp till flockledaren att se till att reviren är i relation till antal medlemmar.
Gillar starkt Mattiz idé om en bas!

Sedan tycker jag att åldern på medlemmarna spelar stor roll. Något som också tagits upp. Från det att valpar/ungvargar räknas in i det vanliga ranksystemet så räknas de också som medlemmar.

För det tredje så tycker jag att flockens ålder spelar roll. Ännu ett förslag som redan tagits upp. Devils/TDN/TBB/Qu har funnits länge, gjort sig själv ett namn och är flockar som invånare i Numoori känner igen och vet var de befinner sig. Därmed kan de även ha ett större revir eftersom de allra flesta vet var reviren ligger och reviret behöver därför inte vaktas lika aggressivt/noga.

Sedan... och det här är bara en idé som ploppar upp. Säg att man minskar på de stora reviren för flockarna nämnda ovan, men man gör det på ett annorlunda sätt. Man tar x antal mil brett område, runt hela reviret, som är den del av reviret som inte vaktas lika noga, och den delen av reviret där andra vargar få gå igenom så länge de är på genomresa. En del i reviret som ändå är en slags "safe zone" för andra vargar. (Kan lätt markeras på kartan med mer genomskinlig flockfärg).

Sååå för att sammanfatta;
1; Antal medlemmar (vuxna). En bas, som Mattiz föreslog.
2; Flockens ålder.
3; En "safe zone" som är revir, men i ytterkanten av det och därför inte lika högt vaktad.

Det sista är bara brainstorming, och lät bättre i mitt huvud än vad det kanske gör nu. Men tycker det är en typ av "win win" situation där flocken får ha lite större revir, men samtidigt inte... ^^
Selva
Selva 
 

Spelas av : Lullu


InläggRubrik: Sv: Diskussionstråd: Storlek på revir    tis 02 jul 2013, 23:29

Jag tog det inte så pass allvarligt att du behöver oroa dig. Att det var menat som ett lättsamt skämt var ingenting jag missade eller inte förstod, men jag valde att ändå se det som ett tillfälle att få sagt att jag ibland uppfattar det som att du inte riktigt har förståelse för andras åsikter, vare sig det gäller diskussion eller annat tillfälle. Det jag skrev skrev jag inte för att jag avsiktligt ville såra eller göra dig arg.
Men vad som är viktigt att påpeka är att jag inte började påstå någonting. Jag skrev helt enkelt hur jag uppfattar saker och ting, och jag var även tydlig med att säga att det inte var någonting jag skrev endast för att vara "elak". Men då jag gissar att denna diskussion kan börja uppfattas som att det endast är spydigheter som utbytes här så väljer jag att säga att det kändes som ett bra tillfälle för mig att få skriva hur jag ibland uppfattar dig när det kommer till argumentationer, men att jag inte menade att endast kasta skit och ingenting har påståtts vara sant utan jag har endast yttrat mina egna tankar och funderingar. Punkt. C:
------------------------------------------------


Jag känner att jag börjar mjukna(... kanske inte helt rätt ordval, men så länge folk inte tänker på blött bröd är jag nöjd) lite till den här planen om att reviret byggs upp kring antalet flockmedlemmar. Idén om en bas/grund till det hela låter riktigt bra, och jag tycker även att Mallis/Malvados förslag är riktigt bra, om jag nu förstod allting ordentligt.
Tanken är att reviret inte ska täcka ett helt område så att andra vargar kan få besöka platsen, men även att det ska finnas en liten bit av reviret som andra vargar får vistas på..? Eller..? Är jag för trött för att skriva om sådant här denna timme?
Hur som helst, vare sig jag förstått det hela rätt till 100% eller ej, så tycker jag att Mattiz och Mallis förslag är riktigt bra. Förstår även din tanke Mikkis, men då kom jag att tänka på den andra versionen av Numoori och jag tror att något sådant som att knuffa in en massa av ens egna karaktärer i en och samma flock i syfte att utvidga reviret skulle ha varit mycket vanligare då :3 ... man kan såklart alltid hänvisa till min kära ickefreu, Embla, som typ proppat Devils fullt till bristningsgränsen med sina karaktärer... men hennes avsikt var ju bara att göra flocken ännu mer awesome och följa Tenkai. (tror jag, jag kan ju ha missat någon dold plan i det hela)
Men som sagt. Om man lägger märket till att folk kanske försöker tänja på gränserna till hur man ska få större revir på ett lite för osportsligt sätt får man väl uppmärksamma dem på att det finns regler som gäller alla. 8D
Azazel
Azazel 
Crew
Utvandrad 

Spelas av : Kreftropod | Utvandrad


InläggRubrik: Sv: Diskussionstråd: Storlek på revir    tis 30 jul 2013, 16:40

Nu är det länge sedan det hände något här, och jag vet att där är en del som händer i flock-världen, så det vore kanske roligt om vi kunde komma till ett beslut. C:

Det verkar som att det är ganska många som tycker att reviren ska grundas på hur många (vuxna) medlemmar flocken har. Jag tycker det är en bra sak, även om det kan bli lustigt om folk proppar flockarna fulla med sina egna karaktärer för att få större område. Men det går ju lätt att se om någon börjar göra det och säga till i så fall. Självklart får man ha alla sina karrisar i samma flock om man vill, men man behöver ju inte mata in alla bara för områdets skull (inte för att jag tror att någon kommer göra det, men vem vet).

Jag tycker också det är smart att tänka på hur gamla flockarna är, kanske inte i exakt ålder, men vi har ju ganska god koll på vilka de nya respektive äldsta flockarna är. En ny flock, som inte har varit i området så länge, har kanske ett mindre område än en flock som funnits i hundra år. Samtidigt är det ju lättare att ha ett större område om det inte är så många som vill ha det (tex glaciären - kommer nog ingen och konkurrerar där uppe).

Jag är nog ganska neutral till förslaget om en "safe-zone". Det kan ju kanske bli lite som en kompromiss för de som kanske prompt vill ha kvar sina överstora områden, utan att det ska "ta över" ett område så att ingen får vara där.

Är det något sådant här ni menar med safe-zonen då? Att reviret har ett center där det vaktas noggrant, medan det runtom centret finns ett område som flocken befinner sig i, men inte vaktar på samma vis - där främlingar får vara utan att bli bortjagade, men de får kanske en varning om att de är inne på blabla-flockens marker så att den inte ska ströva närmre centret.

Diskussionstråd: Storlek på revir - Sida 2 Qsbo


I hopp om att kunna skynda på diskussionen lite så att vi kanske kan komma fram till något och inte bara fösa förslagen fram och tillbaka utan några beslut, har jag gjort en snabb skiss med områdesförslag för några flockar på kartan nedan. Märk att jag då har gjort "centran" och "safe-zones" på de större områdena (Devils revir är inte med, då jag inte vet hur det blir med deras revirs placering ännu). Självklart kommer det stå namn på alla reviren sen.

Diskussionstråd: Storlek på revir - Sida 2 Lx6e


Så, vad tror vi?

Kan antalet vuxna flockmedlemmar (aktiva som inaktiva, men en inaktiv som legat ett helt/halvt år kanske inte räknas) bestämma hur stor mitt ett revir har? Det hårdare vaktade området.

En flock som precis skapats har kanske ett litet område, men kan expandera snabbt om det inte finns så mycket konkurrens i området? Ett litet flockområde behöver kanske ingen safe-zone, då det inte är så stort. Kanske påverkas safe-zonen mer av ålder och rykte än själva revirets mitt? Så att då folk har hört mycket om flocken så håller de sig på längre och längre avstånd?


Fridens liljor~
Terock
Terock 
 

Spelas av : Nattiz


InläggRubrik: Sv: Diskussionstråd: Storlek på revir    ons 31 jul 2013, 15:14

Jag tycker att det är en jättebra idé :D
avatar
Shady 
Död 

Spelas av : Skruk | Död


InläggRubrik: Sv: Diskussionstråd: Storlek på revir    ons 31 jul 2013, 15:33

Jag tycker det låter vettigt :3
Malphas
Malphas 
Flockledare 

Spelas av : Jenn


InläggRubrik: Sv: Diskussionstråd: Storlek på revir    fre 23 aug 2013, 22:44

Ditt förslag låter mycket klok. Jag gillar't.

You have my paw in this discussion. c:
Malvado
Malvado 
Död 

Spelas av : Merran | Död


InläggRubrik: Sv: Diskussionstråd: Storlek på revir    mån 26 aug 2013, 15:57

Zazzel, du illustrerade på pricken hur jag menade med "safe-zon" (nåt bättre namn kanske är på sin plats? Någon?). Sedan kan ju varje enskild flock ha sina egna "regler" för vad som gäller i den zonen, men att som tumregel så ska man som utomstående inte behöva bli totalt bortjagad eller dödad. Men att TDN kanske inte tillåter att någon jagar på deras marker, medan Qu kan ha överseende med det (god/ond stereotyp där? xD) - men att man inte ska behöva frukta för sitt liv iaf ^^
Selva
Selva 
 

Spelas av : Lullu


InläggRubrik: Sv: Diskussionstråd: Storlek på revir    mån 26 aug 2013, 16:27

*bättre att dyka upp sent än aldrig!*
Och nu ska jag försöka att inte skriva ett enormt inlägg. Jag ska fatta mig kort.

Jag tycker det låter som en väldigt bra idé med en safe-zone, eller om man nu vill kalla det någonting annat. Det tillåter att flockar som vill ha väldigt stora revir får sin önskan uppfylld, om än de måste se till att en viss del av det låter andra vargar som inte är medlemmar vandra igenom utan att de blir massakrerade. Plus att det lämnar spelrum till de olika karaktärerna som finns på sidan, tex. att vissa medlemmar kanske nöjer sig med att tala om för utomstående att de befinner sig på det trygga området som tillhör reviret, men att de inte bör stanna för länge eller ta sig längre in på området då de riskerar att bli dödade. Medan andra medlemmar kanske anammar det lite mer strikta beteendet att de hotar eller mer eller mindre jagar bort de som är alldeles för nära revirets mitt om än de befinner sig inom trygghetszonen. Som sagt, det lämnar plats åt kreativiteten och karaktärernas personligheter!
Ja, typ som Malvado skrev här ovanför. TDN kommer hålla lite hårdare på reglerna, kanske vara lite mer hotfulla, medan Qu bemöter det hela på ett vänligare sätt. C:
Sen kanske även storleken på självaste reviret(alltså dess "mitt") också har lite inverkan på hur strikt man är när det kommer till trygghetszonen?? Om reviret i sig är väldigt stort kanske man inte har någonting emot att andra vargar jagar inom det området då och då, medan flockar med mindre revir är lite mer benägna om att få ha sitt område ifred? (:

DONE! hah, fuck yeah! ett kortfattat inlägg! *liten segerdans*
 
Diskussionstråd: Storlek på revir
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2  •  Gå till sida : Föregående  1, 2
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» Diskussionstråd ang revir och flockfärg
» Varg storlek..
» [Avslutat] tillstånd - storlek
» [Avslutat] Enzo storlek!
» [Avslutat] Tillstånd gällande storlek.
Hoppa till annat forum: