Pågående Event
Senaste ämnen
» Ruskväder (P)
Idag på 12:05 av Sigrid

» Fuktig jord och rendynga
Idag på 11:59 av Hedvig

» Efter läggdags [P]
Idag på 10:51 av Aegir

» Doften av Blod [Zachary]
Idag på 10:27 av Zachary

» Tänderna biter ihop [Tora]
Idag på 10:16 av Aegir

» Ödmjuk inför naturens under [Ö]
Idag på 10:05 av Rani

» Inte stabil [Devaron]
Idag på 09:45 av Devaron

» Vederkvickelse [P]
Idag på 00:27 av Zahari

» En tyst stund [Dew]
Idag på 00:15 av Dew

Vem är online
Totalt 8 användare online :: 2 registrerade, 0 dolda och 6 gäster. :: 1 Bot

Hedvig, Sigrid


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Erbjuder Redline till Bilder :D Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Erbjuder Redline till Bilder :D Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Erbjuder Redline till Bilder :D

Gå ner 
+2
Constance.
Azazel
6 posters
FörfattareMeddelande
Azazel
Azazel 
Crew
Utvandrad 

Spelas av : Kreftropod | Utvandrad


InläggRubrik: Erbjuder Redline till Bilder :D    fre 29 jun 2012, 22:17

Uppdaterat 14 november 2014:

Hej allihopa C:

Som jag ofta har fått berätta för folk så har jag inte en massa tid eller ork att göra bilder åt alla på beställning, bland annat på grund av skola, arbete och att jag tvingas lägga mängder av tid av min fritid åt att måla åt andra om jag börjar acceptera gratis-bilder igen. Ni kan läsa mer om det i den här tråden: https://numoori.swedishforum.net/t1548-snalla-skicka-inte#16188

I den här tråden har jag beslutat att erbjuda något som kallas Redline. Då undrar kanske några ”Vad är en redline?”

Det här är en Redline:

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo18

"Va? Vad ska det där vara bra till?", tänker någon då, men frukta icke! Jag ska förklara med bild och text nedan C:

Att göra en redline innebär att jag (eller någon annan) visar på anatomiska missar i en bild med hjälp av en enkel skiss över bilden i fråga. Denna skiss tenderar att vara röd, vilket är anledningen till att det kallas "red"line. Tillsammans med redlinen kommer alltid, åtminstone från mig, en förklaring också till varför något inte ser ut som det ska, vad och hur något kan förbättras.

Det finns många duktiga målare här på sidan, såväl gamla veteranmålare som talangfulla nybörjare. Något som tyvärr märks ofta är att dessa talangfulla nybörjare inte ser sin talang, då de jämför sig själva med de gamla veteranerna. Vad nybörjarna då inte tänker på är att alla veteranmålare också har varit nybörjare en gång i tiden. Alla måste börja någonstans.
   Säg aldrig att du inte kan måla, för det är en lögn främst mot dig själv. Alla kan måla. Att måla bra är något som går att lära sig. Ingen är dålig på att måla, alla har bara kommit olika långt i övandet. Övandet är något som aldrig tar slut. Oavsett när du börjar måla, om det är i dagisålder eller i vuxen ålder så börjar man på noll. Ingen kan allt från början, och oavsett hur länge man målat så kommer där alltid att vara någon man tycker är bättre. Om du slutade försöka att gå när du var ett barn så hade du aldrig lärt dig att gå. Om du slutat att försöka prata första gången du sa ett ord fel så hade du aldrig lärt dig att prata. Ge aldrig upp.

Ni som känner att ni har svårt för anatomi, rörelse eller perspektiv och vill ha hjälp kan få hjälp av mig genom att skicka en fråga i den här tråden, eller ett PM till mig på någon av mina karaktärer. Jag ger hjälp till alla er som vill ha hjälp på traven, genom att erbjuda redlines som kan visa er i rätt riktning för att få en grundläggande hum om anatomi, perspektiv eller rörelse i kroppen, eller genom att visa er bra tutorials eller videos som kan hjälpa er. Jag hjälper gärna till med såväl djur som människor, men notera att jag har målat mest hunddjur, kattdjur, insekter och människor, så hästar eller valrossar är exempelvis inte mina expertområden även om jag gärna hjälper så gott jag kan om så önskas. Notera också att jag också fortfarande övar och lär mig, och min kunskap om anatomi är inte 100% korrekt. Det är alltid bäst att vända sig till verkligheten om man vill ha 100% korrekta referenser.

____________________________________________________________________

Varning för mycket text.
TL/DR:

Öva, mycket. Kolla på referenser. Sök på anatomi-bilder och foton (jämför så att du inte råkar på dåliga anatomi-referenser som ljuger för dig). Förenkla inte förrän du vet varför du förenklar, annars gör du det svårare för dig själv. Öva, öva och ge aldrig upp!

____________________________________________________________________

Det nedan är inte en redline, utan här nedan visar jag några anatomiska missar man kan tänka på och som lätt går att åtgärda.  När jag gör redlines till er som vill ha hjälp så skissar jag skelett över era bilder och sedan enklare skisser, och förklarar genomgående vad som ser lustigt ut, varför det gör det och hur det kan åtgärdas, såväl som nämner det ni gör rätt. Redlinesen är inte lika detaljerade som skisserna nedan, och kan variera i utseende beroende på vad ni vill ha hjälp med.

Här nedan visar jag på en del anatomiska missar jag själv gjort. Bilden nedan är från 2007, då jag var 13-14 år gammal.

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo10

Bilden ovan föreställer en Umbreon, från Pokémon. Jag föreställde mig Umbreon som en räv-lik pokémon, så jag kommer utgå från en räv i bilderna nedan.

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo11

Då jag är väldigt skelett-orienterad i det jag målar, att jag tittar väldigt mycket på hur skelettet ser ut, så utgår jag ofta från skelett när jag visar på anatomiska missar. Som ni ser har jag här målat ett skelett över min gamla bild. Det är någonting som inte riktigt stämmer.

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo12

Om vi har i åtanke att det här ska likna en räv, och att jag var ute efter en realistisk/semi-realistisk stil, så ska jag här peka ut lite missar. Om vi börjar med att titta på skallen, så kan vi se att den för det första är väldigt rund, medan rävars huvud brukar vara avsmalnade. Ögonen (1.) är så stora att ögongloberna i skallen skulle ta upp så mycket plats att det inte finns rum för någon hjärna. Detta är lätt åtgärdat genom att förminska ögonen en del. Käkpartiet (2.) är väldigt odefinierat, vilket också är lätt åtgärdat genom att låta ansiktet smalna av mer mot nosen, och se på referenser för att få till formen av käkarna och kinderna.
   Vi går vidare till framkroppen. Karaktärens överarm (3.) saknar skuldra och axel, och tycks växa ut direkt ur nacken. Jag har försökt att rita till ett skulderblad, men det sitter i halsen. Notera också hur överarmarna på de båda frambenen är av olika längd (4.).  Detta är lätt ordnat genom att se till att båda benen har lika långa delar, och genom att studera bilder av rävar för att se var frambenen sitter. Ett djurs framben kan liknas vid människors armar, med skulderbladen mot ryggen, axlarna mot halsen, korta överarmar, längre underarmar och att de går på fingrarna som bildar tassarna. Umbreonen har också en liten bröstkorg (5.) nästan uppe i halsen, i vilken dess lungor och hjärta ska få plats. Detta är också lätt åtgärdat genom att låta den få lite större bröstkorg och antingen flytta bak dem något eller länga halsen så att umbreonen inte har ben och bröst precis under hakan.
   Till sist ser vi på bakkroppen och bakbenen. Bakben är generellt det som flest har svårt för att måla hos djur, och kan ta väldigt lång tid innan man får rätt på. Den här umbreonens högra bakben tycks antingen växa rakt ut ur dess buk, sitta löst, eller så har umbreonen i fråga superhöfter. I skelettet har jag valt att ge den superhöfter (6.) i ett försök att få benet att sitta ihop med resten av kroppen. Om vi ser till de faktiska bakbenen så ser vi också att de inte riktigt stämmer. Ett djurs bakben skiljer sig väldigt lite från människors ben. Benet från höften är lårbenet, lårbenet och vadbenen möts vid knäet och från slutet på vaden går en fot ner som slutar i tårna. På däggdjurs-rovdjur så går djuren på tårna, och det som många ofta misstar för bakvända knän är snarare en motsvarighet till en människas häl. Hos en räv (och många andra däggdjurs-rovdjur) som exempel så är lår- och vadbenen ganska långa, och oftast nästan lika långa, medan själva "foten" är kortare. Som ni kan se i skelettet ovan (7.) så har jag gjort tvärt om och låtit foten vara alldeles för lång medan lår- och vadbenen är väldigt korta.

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo13

Här har jag målat ett räv-skelett över min gamla bild, i samma pose som min tilltänkta pose till umbreonen. Jag använde många referenser på riktiga räv-skelett för att se till att det var så korrekt som jag med mina nuvarande kunskaper kan få det. Om du jämför det första skelettet över min gamla bild med detta, och tänker på de missar jag tidigare pekade ut, så ser du varför den gamla bildens skelett inte stämmer.

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo14

Här har jag målat en skiss över skelettet, baserat på den kunskap jag har i muskulatur. Eftersom att jag har målat hunddjur så många gånger så målar jag sällan ut muskulaturen under längre mer än i väldigt enkla former som jag senare tar bort.

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo15

Här är en grov skiss av muskulaturen under pälsen. Jag rekommenderar varmt att söka bilder på muskulatur, och titta på och jämför många bilder för att få en bättre uppfattning av hur det ser ut under pälsen. Var försiktig när du söker på anatomireferenser, då det finns många felaktiga referenser på internet, så se alltid till att hitta flera referenser och jämföra dem med varandra och med foton från verkligheten för att se vilka som stämmer mest.
   Genom att ha grundläggande koll på hur skelettet ser ut, hur det rör sig, hur den största muskulaturen ser ut och hur den rör sig, så kan man måla det mesta i de flesta poser, bara man ger sig tid och övning. Man måste inte kunna alla musklers namn, eller alla små skelettdelar, men att ha en grundläggande kunskap om de största och viktigaste formerna, hur de sitter ihop och hur de rör sig i förhållande till varandra är viktigt för att få den varelse man målar att kännas trovärdig.

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo16

När man har lärt sig de grundläggande anatomiska delarna så kan man bryta ner dem i enklare former. Jag bryter sällan ner kroppen såhär mycket, men använder mig ofta av riktningsindikatorer (de blåa ränderna) för att visa i vilken riktning en lem pekar. Detta underlättar mycket vid arbete i perspektiv.
    Något många nybörjare gör (som jag också gjorde när jag var yngre) är att de förenklar kroppen redan innan de vet hur kroppen fungerar, vilket tyvärr kan göra hela arbetet svårare, då man i så fall bara målar de geometriska former man lärt sig utan att tänka på hur kroppen fungerar eller varför de förenklade formerna ser ut och sitter som de gör. Om man inte vet varför, så blir det väldigt svårt att måla kroppen i fler vinklar och perspektiv, så ett tips är att inte förenkla i geometriska former förrän man har åtminstone lite grundläggande koll på hur kroppen sitter ihop anatomiskt, så att formerna man förenklar blir korrekta mot varandra.
    Måla karaktärerna inifrån och ut. Om du börjar med konturerna eller geometriska former som du inte vet varför de ser ut som de gör, och du bara målar det så förstår du aldrig konstruktionen i bilden. Konturerna och formerna är resultatet av det som finns på insidan, som skelett och muskler. Övning ger färdighet - det finns inga genvägar om man vill bli riktigt bra på något. En kalkerad bild visar inte dina kunskaper om anatomi, poser eller perspektiv, då du bara målat av något från någon annan. Öva och ge aldrig upp!

Erbjuder Redline till Bilder :D Umbreo17

Jag lovar alla er som tvivlar att övning hjälper, bara man ger sig den på det. Jag lovar att alla ni som vill kan. Jag tror på er! C:

Lycka till med ert målande!
Fridens liljor <3
/MPh


Senast ändrad av Azazel den fre 14 nov 2014, 22:02, ändrad totalt 11 gånger
Constance.
Constance. 
Död 

Spelas av : Eve | Död


InläggRubrik: Sv: Erbjuder Redline till Bilder :D    fre 29 jun 2012, 22:22

Bravo! *applåderar*
Tikaani
Tikaani 
Vandrare 

Spelas av : Marie


InläggRubrik: Sv: Erbjuder Redline till Bilder :D    fre 29 jun 2012, 22:31

Låter perfekt, sånt här passar mig utmärkt! :) Skickar då jag har skiss åt dig sen. ;>
Demethra
Demethra 
 

Spelas av : Gagga


InläggRubrik: Sv: Erbjuder Redline till Bilder :D    lör 30 jun 2012, 10:49

Det här är ju Awezome!
Skulle nästan säga att du skulle få hjälpa mg också med
en bild till Colosseum :D
Ronia
Ronia 
Flockledare 

Spelas av : Julia


InläggRubrik: Sv: Erbjuder Redline till Bilder :D    tor 09 aug 2012, 18:48

Gör som du, MP, och sitter med anatomi på lovet. ^^
Terock
Terock 
 

Spelas av : Nattiz


InläggRubrik: Sv: Erbjuder Redline till Bilder :D    mån 27 aug 2012, 20:56

gör du fortfarande redline bilder? :)
Azazel
Azazel 
Crew
Utvandrad 

Spelas av : Kreftropod | Utvandrad


InläggRubrik: Sv: Erbjuder Redline till Bilder :D    mån 27 aug 2012, 22:07

Jag gör fortfarande redlines, ja C:
 
Erbjuder Redline till Bilder :D
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» Erbjuder fyra profil- och rollspelsbilder!
» Redigerar bilder!
» Bilder, hjälp?!
» Punkis bilder
» Elsas bilder
Hoppa till annat forum: