Pågående Event
Senaste ämnen
» Förlåt mig syster (P)
Idag på 12:39 av Sigrid

» LLan: Likvärdig [P]
Idag på 12:14 av Daphne

» Mer och mindre dyrbara skatter [P]
Idag på 11:40 av Daphne

» Sanningen känns [Kida]
Idag på 11:25 av Kida

» I dimmornas land [Gwen]
Idag på 10:10 av Zahari

» Inte stabil [Devaron]
Idag på 10:04 av Zahari

» Alla farväl är bra förutom de dåliga [Felicity]
Igår på 22:52 av Yaroslava

» Tappad aptit [P]
Igår på 20:33 av Astrid

» Uppviglare [P]
Igår på 20:13 av Tora

Vem är online
Totalt 8 användare online :: 3 registrerade, 0 dolda och 5 gäster. :: 1 Bot

Daphne, Felicity, Sigrid


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN! Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN! Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!

Gå ner 
+9
Barbatos
Kyoko
Rosie
Key
Vulcan
Wami
Lainadan
Voice
Malvado
13 posters
FörfattareMeddelande
Malvado
Malvado 
Död 

Spelas av : Merran | Död


InläggRubrik: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    sön 15 apr 2012, 00:22

Jag har väääldigt lite tid på mig att skriva en tio-sidig rapport om Vargjakten i Sverige, och behöver verkligen er Numoorinissars hjälp <3
Ni behöver svara på en fråga, som går fort så länge ni inte skriver för mycket ^^


---------------------Enkät börjar här-------------------------


1; Var bor du? (Landskap räcker, men skriv gärna stad med om ni vill, men inget måste)
2; Är du för eller emot vargjakten? Varför? (Motivera gärna ditt svar om du orkar/vill ^^)


---------------------Enkät slutar här-------------------------


Skulle vara extremt glad ifall så många som möjligt vill svara på detta :)
Voice
Voice 
Död 

Spelas av : Eve | Död


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    sön 15 apr 2012, 00:24


1. I Gävle. (I Gävleborgs län o.o)

2. Jag är MOT med hela mitt hjärta. Orkar inte skriva mer än så, men ja..



Så ^^
Lainadan
Lainadan 
Död 

Spelas av : Älg | Död


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    sön 15 apr 2012, 00:27

1. Jak bor i Småland c:

2. Beror lite på. Om det är för att vargen tar hundar eller andra små"fåniga" anledningar så är jag emot, om det gäller att hålla vargantalet nere så är jag för. Dock har jag helt sjukt dålig koll på hela den här vargjakts-grejen, så jag vet inte om antalet behöver hållas nere ._.


Senast ändrad av Lainadan den sön 15 apr 2012, 00:42, ändrad totalt 1 gång
Wami
Wami 
Död 

Spelas av : Bellz | Död


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    sön 15 apr 2012, 00:37

1; Var bor du? Småland (Jönköping)
2; Är du för eller emot vargjakten? Varför? Emot. Jag kommer alltid vara emot. Men skulle jag skriva mina åsikter skulle det såklart skapa debatt. Så jag nöjer mig med att skriva att jag är emot. Vargen är inte problemet. Det är människorna som anser att de ska dödas som är problemet. Enough said.

Men egentligen har jag mycket mer att säga.

Håller med Vulcan, Key och Kyoko. Känner för att säga lite mer här.

Vargarna ställer egentligen inte till med så mycket problem som människorna antyder. För de är fortfarande vackra vilda djur som vet hur man beter sig så att säga. Och vargar håller sig helst borta från människor men människorna inser inte själva att det är de som tvingar vargen närmare. Och att klaga på vargen när en hund blir attackerad är fel tycker jag. För hunden är framavlad av människan. De är inte som vargarna. Och vargar och hundar har inte samma språk. Försöker en hund få en vargs uppmärksamhet ser vargen det som att den där lilla jycken är helt oförskämd och borde sättas på plats.
Vargar flyr hellre än attackera. Om det inte handlar om hungernöd och det är byten de är efter. Men en varg vet när det inte är till deras fördel och drar sig tillbaka hellre än att riskera att själv komma till skada.


Senast ändrad av Wami den sön 15 apr 2012, 19:23, ändrad totalt 1 gång
Vulcan
Vulcan 
Vandrare 

Spelas av : Säl


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    sön 15 apr 2012, 01:34

Tjahej, lägger till min röst här!

1. Norrbotten, Piteå.

2. Emot. Jag finner ingen anledning till att vi ska jaga varg här i Sverige (Jag har faktiskt skrivit en rapport om det här själv). Endast faktan i sig är anledningar nog. Våran vargstam består av drygt 200 individer, då det egentligen krävs minst 1000 djur för att utgöra en livskraftig stam. Den genetiska mångfalden mellan dem är inte så begränsad som gärna utmålas - De vargar som skjutits hittills har nästan uteslutande varit friska, välmående djur. Jakten har dessutom varit mycket dåligt kontrollerad och övervakad - att släppa ut tusentals jägare i skogarna för att skjuta ett tjugotal djur är helt vansinnigt. Det gick över fyra hundra jägare på varje varg som fick skjutas - Det säger väl sig självt hur seriösa de som anordnat jakten varit.

Sen finns ju mina personliga åsikter som också väger mot jakten. De som är för jakten gnäller oftast om hur deras kära kapital i form av djur decimeras av vargens existens, som om de tror att människan kan och borde kontrollera hela världen runt sig bara för att ha det fint och trevligt själv. Jag förringar inte faktumet att exempelvis renägare får sämre verksamhet på grund av vargen, och att det ofta kan bli ganska märkbara summor för ägaren i fråga. Pengar är dock en fullständigt absurd anledning att grunda en jakt på - Att utrota ett oersättligt djur från vårat land är den enkla och grymma vägen ur detta problem, då andra vägar finns att ta. Vargen är en viktig del av våran natur och vårat land, liksom alla andra "nyttiga" respektive "onyttiga" djur, och det är vår plikt att värdesätta dem alla. Dock så brukar ju många glömma bort det, då dem bara har profitering i siktet.
Key
Key 
Utvandrad 

Spelas av : Lullu | Utvandrad


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    sön 15 apr 2012, 01:42

1. Västerbotten. Skellefteå.

2. Jag är emot vargjakt. Har alltid varit och kommer alltid att vara.
Varför? För att vargen är ett djur som vi snart sett till inte kommer klara sig själv ute i det vilda. Vi har tagit ner antalet så pass mycket att det inte finns tillräckligt många olika vargfamiljer så att de ska kunna fortplanta sig. Risken för inavel är otroligt stor just nu, turligt nog så ligger det i vargens natur att honorna avvisar hanarna inom familjen så inavel borde egentligen inte ske. Det är också därför som man nu föder upp vargar i djurparker eller andra inhängade områden för att sedan släppa ut dem i det vilda när de är stora nog att klara sig själva; Just för att det behövs nytt blod till vargstammen. Nu minns jag inte om det fortfarande är aktuellt att importera vargar från närliggande länder, om det gjorts eller om det bara varit tal om det som en lösning för att öka antalet vargar i Sverige. Hur det än ligger till så tycker jag att allt detta är ett bevis på att vi går förhårt på med vargjakten. Om de tvingas födas upp av människor och släppas ut i det vilda, eller importeras från andra länder, bara för att de ska skjutas sen så spelar det väl ingen roll om det behövs nya gener i vargstammen här i Sverige? Inavel är inte ett naturligt alternativ för vargen, vilket minskar antalet, och vi tar ner det ännu mer genom att jaga dem! Sedan så ska det klagas på att vi har så få vargar här.
Nej. Vet du vad, jag är så emot som någon bara kan vara. Jag vill inte att dessa vackra djur ska försvinna. Jag ser ingen anledning till varför just vi ska ha rätten att ta bort dem. Och vargarna ska verkligen inte behöva födas upp i djurparker och sedan släppas fria när villkoren för dem ute i det vilda är som de är nu. Vissa människor vill inget annat än bli av med dem och det är också de som eldar på om det här med jakten. De bryr sig inte om de skjuter en varg som äger möjligheten att sätta en ny kull till världen, eller om de tar bort en av vargarna som tillhör en stor familj som behöver nytt blod.
Och så finns det sånna som jag som inte kan sluta gå på om hur fel jag tycker människor beter sig när det kommer till utrotningshotade djur eller djur som det finns för få i antal av i ett specifikt land. Vi är ju anledningen till att vargen söker sig till vår boskap, för vi tar bort vildmarken från dem. Vi tar bort deras byten och tvingar dem närmare oss, där de måste hitta ett nytt sätt att skaffa föda.

Men nu har jag sagt mer än tillräckligt. Ursäkta all text, det är sent så allting är kanske inte så sammanhängande som jag önskar att det var, och just för att jag är lite trött så hävde jag nog ur mig mer än det behövdes.
Men där har du min åsikt iallafall... hoppas jag kunde vara till någon slags hjälp ;w;
Rosie
Rosie 
 

Spelas av : AFB


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    sön 15 apr 2012, 09:17

1. Stockholm

2. Emot. Men det kanske är lätt för mig att säga som bor i stan och inte har några problem alls med varg?
Kyoko
Kyoko 
 

Spelas av : Kyo


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    sön 15 apr 2012, 11:23

HEJ JAG LEVER

vill bara påpeka lite snabbt att om du gör en undersökning är den lite biased, detta är ju trots allt ett vargforum x)

1.Uppsala län (är ursprungligen från sollefteå, ångermanland)

2. EMOOOT. Därför att hela grejen är helt vansinnig, finns ingen som helst vettig anledning till jakt då vargbeståndet fortfarande är så pass lågt att dt e fucking inavel. nääe, uscha. I vanliga fall tycker jag jakt för det mesta är bra, men vargen är ett starkt undantag. bleh. Så idiotiskt, helt ogrundat alltså.

jag är FÖR att skjuta inavlade vargar, definitivt. Men det har inte gjorts några ansträngningar överhuvudtaget för detta, jag menar förra licensjakten var det ju 1500 jägare som skulle skjuta typ 20 vargar, värsta armén i skogen liksom aaaahhhhh. Bara skjtua höger po vänster jovisst. grr.

Tycker ju EU oxå, vi Sverige var nära att bli anmält till EU-domstolen då vi faktiskt går emot massa regler då vi skjuter varg. Därför fuskade vi, gjorde om våran licensjakt så att endast "skyddsjakt" e tillåtet. Skjuts fortfarande massa onödiga vargar, grr. Lite länkar om just det:


http://www.dn.se/nyheter/sverige/vargjakt-kan-hamna-i-eus-domstol

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eu-kan-stoppa-vargjakten_6256748.svd






Barbatos
Barbatos 
Död 

Spelas av : Merran | Död


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    mån 16 apr 2012, 06:02

*puttar upp tråden*

Ville även framföra ett litet tack till alla er som svarat, detta hjälper mig något enormt! <3

Kyoko; Jo jag var medveten om att alla svaren nog skulle bli ett klart Nej för vargjakten, men har ingen annanstans att vända mig för att få snabba svar 8D

Jo jag har läst om att Sverige var nära att hamna inför EU:s domstol, tar med det i min rapport med ^^ Dock så läste jag att det inte blev nån vargjakt den här vintern *yey*

Jag kommer att vara fullkomligt awesome på det här ämnet snart xD
Demethra
Demethra 
 

Spelas av : Gagga


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    tis 17 apr 2012, 20:01

Vet inte om det hälper mera men vill ändå lägga in min röst ;D

1. Bor i Finland... Där nånstans i mitten ^^

2. Är EMOT vargjakt. Men då beror det ju alltid på.
Egentligen är vargar (såsom björnar och alla såndär rovdjursfilurer)
skygga för människa (vem skulle inte var det?), men om de inte har tillräckligt
med mat i skogen är det ju klart att de söker sig längre och längre in mot civilisationen
för att hitta nått ätbart i typ skräptunnor och såntdär. Om folk har problem med vargar och andra skogsdjur att dom kommer och tar t.ex. hundar så finns det ju alltid en anledning.
Om folket skövlar ner för mycket skog (vet nu inte hur mycket skog sverige har menmen)
så verkar ju mängden djur mer såklart. För att de har en mindre yta att gå på.
Vilket gör att jägarna börjar tycka att "jajja, dags att ut gå ut på rodjurjakt igen. trallalla". Pang pang åså är det mindre rådjur, harar och sånt som vargar äter. då vill dom ha mat från city för dom har inget annat!
Nahiez
Nahiez 
Död 

Spelas av : Loco | Död


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    tis 17 apr 2012, 20:11

Nu kommer jag och är lite tråkig för kommer gå emot alla lite.

1; Västernorrland
2; Jag är emot varg jakten där de ger orsaken att hålla stammen nere då det redan finns för lite varg i landet för att hålla en frisk och icke inavlad stamm i landet. Däremot är jag för jakt på varg som river tamdjur eller gång på gång dödar hundar eller de som uppträder hotfullt mot människor. Visst hundarna gör intrång på vargarnas revir men det finns även de som vandrar in till samhällen och river hundar och boskap och det är dessa individer som skapar varghetsen. Vargen ahr tyvärr ingen plats i vårt land och allt mindre utrymmen för dom kommer orsaka mer komflikter. Sedan är jag personligen fundersam om vargen i vårt land ens äe renrasiga vargar då allt för många tappat sin rädsla för människan. Kanske kan det finnas vargar som har en del hundblod i sig (vet att det finns "uppfödare" av varghybrider i landet och vem kan garantera att det inte är en hybrid som rymt och beblandat sig emd vargen och där med ta udden av vargens naturliga rädsla för människor). Eftersom jag själv numera är "boskaps" ägare så kan jag förstå de som blir av med djur till varg och vill skjuta dessa då de gång på gång river boskap och orsakar skada.
Eqii
Eqii 
Död 

Spelas av : Bönan | Död


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    tis 17 apr 2012, 20:16

1; Västra götaland (Skövde)

2; Jag är emot vargjakten då vargen är ett av dom finaste djuren jag känner till, jag har ju också en hund vilket då hundar är släkt till vargen - det blir då mycket mer fastspikat inom mig då. En person jag känner är jägare och jagar djur man får jaga, så jag har väl sett ett och annat på bilder - dvs jag vet hur det är för vargarna, jag känner smärtan som dom får inom mig. Jag kan börja gråta om dessa djur utrotas eller över huvudtaget skadas, vargen är ett djur som varken ska leva i fångenskap eller bli jagad. Låt vargen vara i FRED!
Shikage
Shikage 
Vandrare 

Spelas av : Nelly


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    tis 17 apr 2012, 20:43

1. Småland, vid östkusten.

2.
Både och. Är lite som Loco, jag är emot allt detta om att de ska hålla ner stammen - de borde snarare försöka bygga upp den då den trots allt börjar bli (eller kanske redan är?) inavlad, och om man inte har någon riktig anledning har dessa underbara djur lika stor rätt att få vandra i våra skogar som vi, om inte större.
Samtidigt är jag för att man avlivar individer som skadar och dödar våra boskap och husdjur, som hundägare känner jag mig alltid lika orolig när min pappa släpper min älskling i skogen vid jakten, för chansen att en varg attackerar finns. Jag kanske inte bor långt upp i landet, men det betyder inte att vi inte har vargar här då och då, och för något år sedan vandrade trots allt en omkring inne i samhället bland folks trädgårdar. Jag har haft många djur genom åren, hundar, kaniner, hästar, får... Vi har en öppen hage för de större djuren, med en djup skog nere i hörnet, där det lätt skulle kunna befinna sig vargar, och om en varg attackerar nöjer den sig ofta inte bara med ett bytesdjur utan jagar resten för att skada dem så att när de väl hittas måste dö avlivas. Vargar som dödar våra djur gång på gång borde få avlivas, men de som håller sig i skogarna borde helt klart få fortsätta leva.


Och Gagga, vill bara som dotter till en jägare och ägare att några jakthundar genom åren säga att du får det att låta som om jägare är elaka och korkade, som tar jakt lätt. Varje jakt planeras för att det ska finnas tillräckligt mycket djur kvar för rovdjuren och för artens fortlevnad, och man går inte bara ut och 'tralala pang pang', utan allt är välorganiserat, i alla fall om man tillhör ett jaktlag. Att döda djur är ingenting oseriöst, för det är trots allt djur som dör för ens mat.
Och nej, min pappa jagar inte vargar eller andra rovdjur, utan jagar endast växtätare och allätare.

Förlåt om jag lät tjurig Gagga, men ville bara få sagt att jägare inte är så elaka och korkade som du fick dem att framstå som.
Nahiez
Nahiez 
Död 

Spelas av : Loco | Död


InläggRubrik: Sv: HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!    tis 17 apr 2012, 22:09

Vet att det inte har om varg jakten att göra med om jägare är så hemska så är jag nog likja hemsk som föder upp får för slakt till hösten (eller ja jag och min sambo). Att föda fram djur som ska dödas för mat och skinn. Jag jagar inte men har två grannar som jagar och vi har sagt att skulle dom se lodjuret riva får så får de skjuta lo djuret. Visst de måste följa reglerna för att skjuta rovdjur som river boskap men de skulle få göra det. Vi har ett stort lodjur som går inpå husknuten och alldeles utanför grannens hundgård. Plus att han har suttit på gräsmattan och tittat ut över våra får som gick i hagen. Ännu har den inte rivit något för oss men skulle den göra det då är det skyddsjakt som gäller. Tyvärr är det så samhället fungerar. Jag tycker vargen har rätt att leva i skogarna MEN jag ser ingen rätt i att den ska få slå boskap och bita ihjäl hundar och hota människor. Om det blir missanpassade individer på så vis är skyddsjakt de enda rätta. Men att skjuta vargar för att är jag emot lika väl som jag är emot all jakt som bara är för att hålla djurstammen nere, fast samtidigt finns de väl någon mening med det också.... eller nä inte för att hålla stammen nere på redan utrotningshotade rovdjur...

Ja det blev ju en del om jakt... Men vad jag ville ha fram är att jägare är inte nå sämre än vanliga bönder som föder upp djur för slakt. Många jägare jagar för köttets skull likaväl som att vi slakatar fåren för köttet.
 
HJÄLP MIG MED MIN RAPPORT OM VARGJAKTEN!
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» Rapport [P]
» Hjälp mig!
» En bön om hjälp
» Hjälp
» HJÄLP MIG.
Hoppa till annat forum: