Pågående Event
Senaste ämnen
» Mer och mindre dyrbara skatter [P]
Idag på 11:40 av Daphne

» Sanningen känns [Kida]
Idag på 11:25 av Kida

» I dimmornas land [Gwen]
Idag på 10:10 av Zahari

» Inte stabil [Devaron]
Idag på 10:04 av Zahari

» Alla farväl är bra förutom de dåliga [Felicity]
Igår på 22:52 av Yaroslava

» Tappad aptit [P]
Igår på 20:33 av Astrid

» Uppviglare [P]
Igår på 20:13 av Tora

» Iskonst (Ö)
Igår på 19:44 av Naphula

» Ljuslan: One true love [P]
Igår på 19:43 av Tilaqiia

Vem är online
Totalt 7 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 6 gäster. :: 2 Botar

Sigrid


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Sömnparalys Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Sömnparalys Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Sömnparalys

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Wami
Wami 
Död 

Spelas av : Bellz | Död


InläggRubrik: Sömnparalys    lör 11 aug 2012, 02:47

Detta är ett helt off topic-ämne och klockan är halv tre på natten ungefär.
Jag är super trött och borde sova. Men efter att ha läst om folks vanor/ovanor och annat personligt IRL så kom jag att tänka på en grej när drömmar och mardrömmar har tagits upp.

Jag märker ofta i drömmen att jag drömmer. Och lyckas manipulera drömmen då. Oftast är det drömmar där jag känner mig väldigt utsatt eller är jagad eller är nära att dö. Det är det oftast. Men även andra drömmar som är helt underbara och trevliga och man vill drömma lite till så har jag lyckats manipulera dem och bygga vidare dem efter eget huvud.
Men det var inte det jag tänkte skriva om.

Jag undrar om jag är ensam(här på numoori(har alltid varit ensam i min vännerkrets)) om att uppleva sömnparalys? Tänk dit att du ska sova. Du lyckas äntligen slumra till men rätt som det är vaknar du. Men kroppen sover redan. Hjärnan registrerar att kroppen sover. Du kan inte röra dig. Endast öppna ögonen och röra på ögonloben. Men kroppen är stel. Du kan heller inte skrika. Endast ge ifrån dig ett svagt väsande från halsen för stämbanden sover med. Hur du en kämpar med att röra armar och ben eller lyfta huvudet så går det inte. Du är fången i din egen kropp. Jag känner mig dessutom alltid iakttagen. Som om det finns någon i rummet som stirrar på mig.

Detta har hänt mig många gånger. Jag har lärt mig att det händer och även om panikkänslan vaknar varje gång så försöker jag ta det lugnt. Antingen kämpar jag med att tvinga igång kroppen. Eller så försöker jag helt enkelt somna om. Jag fick höra från en kompis kompis att man dessutom kan se ett ansikte framför sig. du kan även känna en tyngd över bröstet eller magen, som om någon sitter gränsle över dig. Detta har bara hänt mig en gång då jag låg på rygg. Annars brukar jag ligga på sidan eller på mage. Alltid den där känslan av att vara iakttagen. Och tvingar jag kroppen i rörelse vaknar jag alltid med ett ryck.

Senaste gången är jag osäker på om det var en dröm eller sömnparalys eller både och. Det började i alla fall som en dröm. En kompis sa till mig att vid ett visst klockslag på natten skulle man slå tre gånger i en metallhink. Han hade ställt hinken i andra änden av mitt rum. (Vet egentligen inte hur han hamnade i mitt rum eller hur han försvann). Men just vid det klockslaget tänkte jag att jag borde väl slå iden där metallhinken för säkerhetsskull. Men jag kan inte röra mig. Jag ligger i sängen och kan inte röra mig. Och i fotänden av min säng uppenbaras en dödsängel. (Skelettsnubbe med svart rock och lie och hela skiten). Jag drabbas såklart av ren panik och försöker tvinga kroppen i rörelse för att springa fram och slå i den där hinken. Men jag kan verkligen inte röra på mig. Dödsängeln försvinner och dyker upp i andra sidan rummet, brevid hinken. Han står med ryggen mot mig och jag tänker att lyckas jag komma loss så ska jag inte bara slå i den där hinken utan jag ska slå dödsängeln gul och blå med. Men kan fortfarande inte röra mig men kämpar på som sjutton. Då uppenbaras dödsängeln vid sängkanten, sittande på huk, bedjande. Skeletthänderna knutna och nedböjt huvud. Jag tänker att kommer jag bara loss ska jag slå den där saken. Och jag lyckas röra mig. Och vaknar av att jag slår armen i sängkanten med full kraft. Som tur är har min säng bara mjuka kanter.

Ja. Är det fler än jag här på numoori som råkat ut för sömnparalys? Har sett tips på Facebook bland annat, om hur man kan falla in i sömnparalys. Men det är verkligen inget jag rekommenderar. Det är verkligen en hemsk känsla. *rysa*

Det var månader sedan jag upplevde sängparalys nu. Ett tag hände det nästan varje natt. Sen gick det år utan att jag upplevde det alls. Märkte att när jag hade djur i närheten så upplevde jag det inte alls.

På grund av detta brukar jag alltid somna med ansiktet mot väggen. För att undvika att vakna upp och se något. Men en underlig känsla är att det på något sätt alltid är skönast att ligga med ansiktet ut mot rummet. Vilket jag försöker "träna bort". Typ. x3

Nu ska jag sova.
NattiNatti<3
Demethra
Demethra 
 

Spelas av : Gagga


InläggRubrik: Sv: Sömnparalys    lör 11 aug 2012, 12:15

Jag har nån gång när jag drömt nått jag gillade, kunnat halv-vakna och sen vilja återgå till drömmen och då kunna manipulera lite vad som händer i den. Men jag har aldrig någonsin varit emd om en sån "sömnparalys", har aldrig hört om det förut.
Låter helt freaking hemskt ju :o
Tänk att vakna men inte kunna röra sig, att kunna tänka och se och höra men inte kunna få sin egen kropp att vakna... Snacka om att vara levande död... ;)
Tavar
Tavar 
Vampyr 

Spelas av : Eve


InläggRubrik: Sv: Sömnparalys    lör 11 aug 2012, 13:24

Ush, vad hemskt. Stackars dig<3 D:
 
Sömnparalys
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Hoppa till annat forum: