Denahi slängde en sista blick på bergen bakom honom. Han visste att ganska snart, när de tog sin in lövskogen, så skulle bergen inte längre vara synliga.
Hans hem skulle försvinna ur sikte, och han hade ingen aning hur lång tid det skulle dröja innan han fick återse sin familj.
Fick återse Kodi. Pen, Dakota. Toma.
Denahi log svagt. Toma, tacka vet jag Toma - tacka de valpar som stannade i bergen, där man vet vart man har dem.
Jo, det var iallafall en sak att vara lättad över: Denahi var inte orolig, inte ett dugg, för att fara skulle drabba hans familj i bergen. Och närhelst han begav sig tillbaka, så skulle de finnas där allihopa.
Annat var det med Kenai, med Nahuel - de äventyrslystna ungvargar han inte sett på åratal. Självklart gjorde detta återseendet så mycket kärare, och han kunde inte heller klandra dom. Det var hans eget blod som flödade i deras ådror, samma äventyrslängtan, samma upptäckarglädje.
Han hade anat det, ända sedan de var valpar, att Kenai och Nahuel en dag skulle vara de som vandrade söderut, bort från hemmet och ut i numoori.
Oavsett hur mycket oro och smärta det skulle orsaka deras föräldrar.
Oavsett hur mycket oro och smärta det skulle orsaka dem själva.
Denahi såg på sin son där han travade framför honom.
Nordanskogens höga träd kastade mörka skuggor denna sena timme, och stundtals slukade mörkret Nahuel helt. Trots att hans son hela tiden befann sig inom hörhåll och knappt var mer än några meter framför honom, så fylldes Denahi av ett svagt obehag.
Han hade varit ifrån sin son under så lång tid att han närmast förväntade sig att Nahuel skulle försvinna spårlöst om han släppte honom med blicken alltför länge.
Och av det Nahuel hade berättat, om Numooris södra delar och om de varelser han stött på där, så visste Denahi en sak: han skulle se till att hans son inte vandrade ensam i mörkret. Inte försvann i det.
Och om det blev som han ville, så skulle hans två söner följa honom hem igen. Och dessutom, om det var som Nahuel sagt, att Kenai fått valpar - valpar! - så skulle de vara ännu fler.
Denahis hjärta fylldes av värme, av stolthet. Han kunde knappt vänta att åter stå på bergets topp, en familj återförenad. Där sol lyser och inget mörker når.
"Nahuel!"
Denahi drog ett djupt andetag, var tvungen att riktigt sträcka på benen för att hinna ifatt.
Jösses, så snabb han blivit. Eller är det jag som blivit långsam?
"Nahuel, min son. Kan du tänka dig stanna för natten?"
Denahi sänkte huvudet, suckade djupt.
"Även om det tar emot att erkänna det, så klarar mina ben inte lika mycket som de gjorde i sina yngre dar."