Pågående Event
Senaste ämnen
» Hoppsan [Nuksimvalpar]
Igår på 20:24 av Umbriel

» [LKF] Två vilsna själar
tis 26 mar 2024, 15:09 av Maksim

» Ditt hjärta är sant [Astrid]
tis 26 mar 2024, 14:41 av Astrid

» Heartsick [P]
tis 26 mar 2024, 13:07 av Lev

» Ring av eld (P)
fre 22 mar 2024, 22:11 av Filia Ignis

» Jag ska besvara elden
fre 22 mar 2024, 15:11 av Kolzak

» Ingen hemma [P]
fre 22 mar 2024, 14:43 av Nunam

» Ace död
ons 20 mar 2024, 16:37 av Muriel

» Lekmoster [P]
ons 13 mar 2024, 14:51 av Moya

Vem är online
Totalt 12 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 12 gäster.

Inga


Flest användare online samtidigt: 152, den mån 04 nov 2019, 23:54
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Skadad hund Dot_cl10 tis 05 mar 2024, 12:23 av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Skadad hund Dot_cl10 fre 06 jan 2023, 21:02 av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Skadad hund

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Tocho
Tocho 
Död 

Spelas av : Loco | Död


InläggRubrik: Skadad hund    tis 27 sep 2011, 21:40

Känner att jag måste få skriva av mig lite nu.


Då jag kom hem från jobbet och skulle häma hundarna ute i hundgården (vi har en jätte stor och fin hundgård med ett rum de kan gå in i där de har både bäddar och en soffa att ligga på), jag öppnade dörren till rummet som vanligt och sätter på halsbanden på hundarna och tar ut dom då jag märker att Troy hoppar på tre ben. han vägrade sätta enr bakbenet och då han känner på hans tass blir jag alldeles blodig om handen. Lite i pakin så skyndar vi oss in i huset och jag kollar honom. Då visar det sig att han har ett stort hack i benet (på insidan av benet strax nedanför knät) som är ca 3 cm långt och minst 1½ cm brett och jag kan se ända in i muskeln. Blodet rinner och jag är helt ensam hos föräldrarna. Ringer i panik till mamma som är uppe i sommarstugan och sedan ringer jag jourhavande veterinären. Vi pratar och jag lindar om benet för att de inte ska blöda då jag upptäcker att benet och tassen är ISKALLA. Får ännu mer panik och tänker att nått är allvarligt fel. Ringer vetten igen och får komma in. Han kollar och ger Troy smärtstillande och ber oss komma tillbaka i morgon för att sy såret. Han kunde inte känna att något var brutet så jag kände mig lite lugnare. Fick en tid så nu ska vi in till vetten i morgon och sy igen såret.


Både mamma och jag ahr kollat igenom hundrummet och hundgården för att se vart han kan ha gjort sig illa men vi hittar inget. Det ser ut som om någon skurit Troy med en kniv (tror dock inte det är så men vi letade efter något vasst han kunde skadat sig på men hittade INGET och han har varit i hundgården varje dag medan jag jobbar. Vi ska gå igenom hundgården i morgon igen för att se om vi hittar något.

Just nu ligger min lilla älskling och sover i soffan. Han har i alla fall inte ont nu och benet är varmt igen så det känns lite bättre men undrar bara avd som kan ha hänt och vad han skadat sig på.


Jaja nu ska jag gå och lägga mig för ska upp tidigt i morgon. Får se hur det går hos vetten i morgon.
Violet
Violet 
Död 

Spelas av : Bellz | Död


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    tis 27 sep 2011, 22:09

Ajajaj. Stackars vovve.
Det låter läskigt. D:
Tur att allt verkar vara bra med honom i alla fall.
Bortsett från såret då.
Och hoppas ni hittar vad han gjort sig illa på så att inte fler hundar skadar sig.
Shikage
Shikage 
Vandrare 

Spelas av : Nelly


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    tis 27 sep 2011, 22:09

Ooh, nu blir jag orolig för vår hundgård o.o

Hoppas han blir bra <3
Tocho
Tocho 
Död 

Spelas av : Loco | Död


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    tis 27 sep 2011, 23:18

Jo han har rätt ont nu men det kan jag inte göra så mycket mer åt. han fick smärtlindrande men de verkar inte hjälpa så bra just nu. Lindande in benet mer då de blöder rätt mycket men de är svårt att få det och sitta kvar.

Både morsan och farsan har gått igenom hundgården men ingen av oss kan finna vart han gjort sig illa och hur de kan ha gått till. hade han rivit sig borde såret sitta på utsidan av benet inte på insidan och de borde vara lodrät inte vertikalt. Mycket mystiskt är det i alla fall! Börjar ju fundera på om det är nått pucko som har gått fram till hundgården och skurit honom i benet (han är ju otroligt glad och hoppar upp på stängslet för att hälsa så då skulle någon mycket väl kunna sticka honom i benet men de låter väl otroligt att någon skulle våga göra det mitt på ljusa dagen plus att han inte var ensam i hundgården men man börjar ju fundera då såret är helt ologiskt!!)

Jaja i morgon sys såret och då läker de förhoppningsvis rätt snabbt. Blir dock dränage i benet ett tag för att han inte ska få infektion och så tratt på de. Stackars pojken :'-(
Violet
Violet 
Död 

Spelas av : Bellz | Död


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    tis 27 sep 2011, 23:28

Usch. D: Ja, det låter otäckt.
Man vill ju veta vad som har hänt.
Stackars vovve.
Usch. Tratt är inte kul. :( Våran hund hatade det.
Hon gick in i allt och alla hela tiden och hade
ingen kontroll alls.

Men vovvsingen kommer bli bra igen.
Och det är ju huvudsaken. :)
Tocho
Tocho 
Död 

Spelas av : Loco | Död


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    ons 28 sep 2011, 18:34

Ja nu har Troy vaknat upp och mår väl rätt bra. Såret visade sig vara mycket djupare än vad jag först trodde och vetten sydde i tre lager. Nu är de bara att vänta 10 dagar sedan ska vi ta stygnen.
Jag, pappa och mamma har gått igenom hundgården minst två gånger var men vi kan absolut inte komma på HUR han skadat sig. Inga vassa saker som sticker ut eller nått han kan ha fastnat i. Mycket mystiskt men ett sticksår var det i alla fall. Otäckt är det men han kommer i alla fall bli bra. Bara hunden och lite muskel som blivit skadad. Leden var helt okej så han kommer troligen inte få några permanenta men förutom ett ärr.

Nu ska jag se om han vill ha lite mat då han inte fått äta på hela dagen. Fick i alla fall i honom hans penicillin :-)
Emon
Emon 
 

Spelas av : Gagga


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    ons 28 sep 2011, 21:13

Stackars vovve! ='(
Men är han ute på hundgården nu igen?
Om ni sätter ditt honom, kolla om han är rädd att typ gå nära stängslen aeller går undan om någon går förbi eller något...
Om han blödde borde det ju ha börjat blöda när han skar sig... Blod borde ju ligga över marken vartefter att han gått, när det blödde hela tiden... Vilekt betyder att det borde ha börjat NÅGONTANS...?
Fanns det blod på någon grej, typ på stängslet eller något..?
Tocho
Tocho 
Död 

Spelas av : Loco | Död


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    tor 29 sep 2011, 23:04

Nej han har inte fått vara ute i hundgården och ja de var blod där ute men inte på nått ställe där man kunde avgöra vad han gjort sig illa på. Sedan är han inte en sån hund som blir rädd om han gör sig illa. Han är helt oberörd av sånt (han fick ett enorm sticka i tassen inne i min killes fårhus då han var mindre och han springer fortfarande som en tok där inne på samma ställe om man låter honom vara lös, stickan var så pass stor att den spetsade skinnet mellan tårna på honom och de enda han gjorde var att skaka på tassen för att få bort den, han gnällde inte elelr nått).

Troy måste vara under uppsikt nu då han är sydd så han får inte vara i hundgården. Vi har gått igenom den flera gånger nu men hittar inget och vi har tagit bort alla märgben ifall han har ramlat på ett sånt då han lekt (de kan ju få vassa kanter men de låter otroligt om de skulle vara så han gjort sig illa)

Denna skada är verkligen ett mysterium för såret i sig är så ologiskt och sitter så fel. Det är ett snitt de sa veterinären men han kan inte avgöra från vad. Såret går lodrät på insidan av hans vänstra bakben inifrån och ut mot knät (han hade en ganska djup ficka ut mot knät som jag inte ens sett dagen innan förrän veterinären kunde kolla noga då han var sövd. Har han hoppat och skurit sig borde såret vara lodrät och på framsidan eller utsidan av benet inte som de sitter nu.

jaja får nog aldrig veta hur han fick det. Bara han blir bra så är jag nöjd.
Emon
Emon 
 

Spelas av : Gagga


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    fre 21 okt 2011, 20:10

jaa, det viktigaste är ju att han blir bra igen! ='))
Tocho
Tocho 
Död 

Spelas av : Loco | Död


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    fre 21 okt 2011, 20:14

Ja de har gått 3½ vecka sedan han skadade sig. Såret är läkt men han är ännu halt. Pratade med en veterinär och fick höra att en muskelskada kan ta upp till 8 veckor innan det blir bra så nu är de minst 2 veckors vila som gäller för honom sedan får vi se.

För övrigt mår jycken bra i alla fall :-)
Violet
Violet 
Död 

Spelas av : Bellz | Död


InläggRubrik: Sv: Skadad hund    fre 21 okt 2011, 20:51

Vad bra att han mår bra. :D
 
Skadad hund
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» Våran älskade hund är väldigt sjuk.. läs gärna.
Hoppa till annat forum: