Pågående Event
Senaste ämnen
» Hoppsan [Nuksimvalpar]
Igår på 8:24 pm av Umbriel

» [LKF] Två vilsna själar
tis mar 26, 2024 3:09 pm av Maksim

» Ditt hjärta är sant [Astrid]
tis mar 26, 2024 2:41 pm av Astrid

» Heartsick [P]
tis mar 26, 2024 1:07 pm av Lev

» Ring av eld (P)
fre mar 22, 2024 10:11 pm av Filia Ignis

» Jag ska besvara elden
fre mar 22, 2024 3:11 pm av Kolzak

» Ingen hemma [P]
fre mar 22, 2024 2:43 pm av Nunam

» Ace död
ons mar 20, 2024 4:37 pm av Muriel

» Lekmoster [P]
ons mar 13, 2024 2:51 pm av Moya

Vem är online
Totalt 17 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 16 gäster. :: 1 Bot

Timoteij


Flest användare online samtidigt: 152, den mån nov 04, 2019 11:54 pm
Chatt
Bildlänkar, Stränder och Snö! Vårnyheter 2024
Jag får panik av matematik. /Evelina. Dot_cl10 tis mar 05, 2024 12:23 pm av Yargol
Redan 2024? Som tiden går. Då är det minsann dags för nyheter! Glad
2023 var ett långsamt år för de flesta, så även för oss i Crew som …

Togos, NPCer på wikin, och mer! Vinternyheter 2023 ❄️
Jag får panik av matematik. /Evelina. Dot_cl10 fre jan 06, 2023 9:02 pm av Yargol
Gott Nytt År Numoori! Och god Jul i efterskott Eye sparkle
Här kommer lite blandat som hänt under det senaste halvåret och lite kommande …

 

 Jag får panik av matematik. /Evelina.

Gå ner 
+3
Selva
Gavin
Tavar
7 posters
FörfattareMeddelande
Tavar
Tavar 
Vampyr 

Spelas av : Eve


InläggRubrik: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 4:17 pm

Jag känner stark oro, ängslan, ångest, ilska, och frustration över mina låga kunskaper inom matematik. Det känns som om magen vänds upp och ned bara jag tänker på hur dålig jag är på matte. Tänk om jag inte klarar det? Måste man göra det? Troligtvis. Jag vill gå Estetiska programmet på gymnasiet, gärna bild & form, eller något liknande. Något kreativt, något jag trivs med. Idag hade jag planerat att arbeta i matteboken minst en timme, men jag hann bara slå upp den innan jag satt där och stirrade. Jag förstod ingenting. Ingenting av vad som stod där var det minsta begripligt för mig. Nu har jag panik, och mamma också. Till slut var jag tvungen att stänga matteboken och lägga mig ner, för jag kunde knappt andas. Siffrorna snurrade omkring i huvudet, och jag fick svårt att andas när jag tänkte på hur hemskt gärna jag vill kunna det här. Jag vill, jag vill, jag vill!!! Men det verkar inte som om min hjärna vill samartbeta. Den tycker bara om att bearbeta bokstäver. Sådant är jag bra på. Språk, grammatik, att skriva, läsa och berätta. Det är inga som helst problem. Men naturvetenskap, fysik, biologi, kemi och matematik? Det är väldigt svårt för mig. Jag är helt enkelt för... Kreativ, för sådant där vetenskapligt och logiskt.
När matteprov närmar sig och jag fortfarande inte förstår, även sådant jag med hjälp av lärare jobbat med förr i boken, så börjar kallsvetten bryta fram i pannan och paniken kramar om hjärtat som en svart klo. Jag vet inte om jag kan fortsätta såhär.

Om du orkade läsa - Tack.
Är det någon här som känner igen sig? Eller någon som är mattegeni?
Gavin
Gavin 
Död 

Spelas av : Loco | Död


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 4:35 pm

Har du extremt svårt för matte kanske dyskalkyli kan vara något att kolla upp. Jag sitter ju själv med dyslexi och dyskalkyli är samma som dyslexi men mot matte i stället! Vet ju inte hur svårt du har med matte (har själv svårt för matte också)
Tavar
Tavar 
Vampyr 

Spelas av : Eve


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 5:11 pm

Nej, nån diagnos har jag inte. Vore ju nästan skönt att ha något att skylla på. Tror snarare att det är matteboken/skolan/läraren det är fel på faktiskt. Jag får inte den hjälp jag behöver...
Selva
Selva 
 

Spelas av : Lullu


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 5:57 pm

*kan inte låta bli att lämna en liten kommentar då jag känner igen mig så extremt mycket*
Jag själv går nu tredje året på Estetiska programmet Bild och Formgivning, och jag har aldrig varit något så kallat mattesnille. Det har varit hemskt jobbigt, och då jag arbetade som kassörska nu i somras så trodde jag att jag skulle gå sönder och samman när jag stod där i slutet av arbetsdagen och skulle räkna ihop kassan. Siffror och jag går inte ihop. De blandas ihop och blurras ut i huvudet på mig, och jag kan aldrig urskilja två helt olika räknesätt, då jag tycker det inte är någonting annat än idiotiskt att det ska finnas så himla många olika då man klarar sig fint genom livet med hjälp plus och minus! Gånger och delat-med är väl också till hjälp.. men jag har aldrig fått något vidare grepp om något annat.
Men jag har ändå klarat mig bra. Jag vill försöka ge någon slags tröst i att det estetiska bild-programmet inte kräver så skyhöga poäng som många andra linjer/inriktningar/vadkallardagensungdomardet? men tyvärr är matte ett av de nödvändiga grundämnena som kräver godkänt. På något mirakulöst sätt har jag klarat mig genom min skolgång, hittills, med godkänt i matte, trots att jag precis som du är en alldeles för kreativ person för att fatta någonting av alla onödiga siffror och hellre fokuserar på skrivande och språkinlärning. Vi är kreativa personer som är alldeles för bra för det hemska ämne som ska blanda sig i allting och kallas matte.

Kanske kan jag bara försöka vara något slags litet stöd genom att säga att jag känner igen mig så väl i dig och det du skriver om här, men jag vill också föreslå att du ser till att inte pressa dig själv då det kommer till matten. Be någon lärare hjälpa dig och förklara tills dess att du förstår, sedan så ska du när du sätter dig ner för att skriva ett prov inte tänka att du måste klara dig igenom det med högsta betyg: godkänt räcker. Om man blir stressad, känner en viss press och ger upp så är det omöjligt att ta sig någonstans med det tal man ska räkna ut. Och matten kommer man ju inte undan i gymnasiet heller. Både A- och B-kursen var obligatorisk för oss(min årskurs) men jag har ingen aning om hur det ser ut nu med det nya systemet och allt. som jag för övrigt tycker verkar väldigt jobbigt...
Men nu ska jag sluta skriva, för som vanligt har jag enorma problem med att fatta mig kort och förlåt för det! xD' hoppas att det känns lite bättre för dig att veta att jag fullkomligt suger på matte och alltid kämpat med det och aldrig funnit det lika "uppenbart" och "enkelt" som så många av mina kompisar och andra människor i världen! Det är ett rent hvete för oss underbart begåvade och kreativa personer som vill tänka i banor med bokstäver och fokusera på språk, bild och form.

mvh //Key/Lullu 8D
Tavar
Tavar 
Vampyr 

Spelas av : Eve


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 8:18 pm

Lullu: Tack för det där! Nu känns det lite bättre... måste helt enkelt sätta ner foten, lugna ner mig och backa lite kanske. Det har gått för snabbt, och jag har fattat för lite. Men jag säger såhär: "Hellre underbart kreativ än mattesnille utan konstnärlighet!" :-)

Får väl helt enkelt kämpa på så gott jag kan, även om jag förstört för mig själv jättemycket
genom att skita i matten under låg- och mellanstadiet. *facepalm*

Jag mår illa varje morgon när jag ska till det stället som kallas 'skolan'..

Shiva
Shiva 
 

Spelas av : Emmsa


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 8:23 pm

Men Tavvie... Nu mår ju jag dåligt D:

Jag är ett mattesnille som har läst sju stycken matematikkurser på gymnasiet med mvg i alla, men med noll konstnärlighet i kroppen... *känner mig aningen utstött* D:
Fallulah
Fallulah 
Död 

Spelas av : Eve | Död


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 8:27 pm

Men det är ju du, du D:

Men hallå.... du har ju massa konstnärlighet i kroppen. <.< *misstänksam*
Tannin
Tannin 
 

Spelas av : Emmsa


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 8:30 pm

Ehm, nej..? Jag vet inte vad det är för konstnärlighet du pratar om D: Har inte den minsta lilla konstnärliga ådra i min kropp.

Måste bara inflika lite att jag inte menar något illa mot er alla som har svårt för matte på något sätt, inte heller menar jag att skryta på något vis. Bara konstaterade att jag har ûber lätt för matte av någon outgrundlig anledning...
Tavar
Tavar 
Vampyr 

Spelas av : Eve


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 8:41 pm

Kan inte jag få lite mattesnillehet av dig, så får du lite konstnärlighet av mig? (Nu när du insisterar på att du inte är konstnärlig.)

Tannin
Tannin 
 

Spelas av : Emmsa


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 9:14 pm

Javisst. Ge mig lite konstnärlighet så kan jag ge dig en hel del mattesnille! Har ändå ingen användning för det nu. Bara onödig kunskap som jag nog hade klarat mig alldeles utmärkt utan D;
Erakan
Erakan 
 

Spelas av : Nish


InläggRubrik: Sv: Jag får panik av matematik. /Evelina.    tis okt 16, 2012 9:40 pm

jag gillar matte ^^' sitter på fritiden och löser mattetal när jag borde sitta med andra ämnen xD
 
Jag får panik av matematik. /Evelina.
Till överst på sidan 
Dina behörigheter i detta forum
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Liknande ämnen
» Söker spelare... /Evelina.
» Känslor av panik... [IRL]
» Panik! allmänt svårläst inlägg, BÖR EJ LÄSAS VID NYLIGT INTAG AV KOFFEIN
Hoppa till annat forum: